در دیدار سرمایه‌گذاران از فدراسیون روسیه با استاندار خراسان شمالی، زمینه‌های شکل‌گیری و توسعه مراودات تجاری دو طرف موردبحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۳۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 02 December 2017
محمدرضا صالحی با اشاره به مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اظهار کرد: در خراسان شمالی این آمادگی به‌طور کامل وجود دارد که برای تسهیل روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور و نیز سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در بخش‌های گوناگون به‌ویژه انرژی و کشاورزی اقدامات لازم در کوتاه‌ترین زمان پیگیری و عملیاتی شود.

صالحی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خراسان شمالی در عرصه اقتصادی ازجمله بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و حوزه انرژی‌های نو، بیان کرد: زمینه صدور انواع محصولات کشاورزی این استان به روسیه وجود دارد که در این میان، انگور، سیب، گردو، عسل، زعفران و گوشت حاصل از دام‌های عشایری ما به لحاظ کیفیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی خروج از خام فروشی را یکی از سیاست‌های کلان خراسان شمالی خواند و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی در بخش سورتینگ، بسته‌بندی و بندسازی برای محصولات تولیدی استان استقبال کرد.

استاندار خراسان شمالی هم‌چنین این استان را مستعد راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی خواند و افزود: برای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین زمین موردنیاز سرمایه‌گذاران و هم‌چنین خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد.

 به گفته صالحی، شهرستان‌های شیروان، جاجرم و اسفراین در اولویت راه‌اندازی این نیروگاه‌ها هستند.

رئیس ستاد سرمایه‌گذاری و اشتغال خراسان شمالی با اشاره به پیشینه شرکت روس و فعالیت‌های آن در حوزه نفت و گاز یادآور شد: در خراسان شمالی طرح‌هایی مرتبط با حوزه انرژی نظیر پالایشگاه GTL و توسعه صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی تعریف‌شده و شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در آن‌ها مهیا است.

صالحی که خراسان شمالی را استانی بکر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توصیف کرد، خواستار آن شد تا طرف روس با مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی این استان نشست‌های کارشناسی برگزار و فرصت‌های توسعه مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری را بررسی کند.

نماینده شرکت روسی مستقر در جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه نیز با اشاره به پیشینه ۳۸ ساله خود در مراودات اقتصادی با ایران به‌خصوص در حوزه نفت و گاز، آمادگی شرکت متبوعش برای توسعه مبادلات با خراسان شمالی را اعلام کرد.

رودیک ایسکوژین با تشریح جایگاه این جمهوری خودمختار در اقتصاد روسیه و زیرساخت‌های صنعتی، آکادمیک و حمل‌ونقل آن، از مشارکت در طرح‌های مطالعاتی اکتشاف و استخراج نفت و گاز، تجارت مواد غذایی، چوب، سیمان، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه مبادلات فرهنگی و گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین زمینه‌های موردعلاقه این شرکت یادکرد.

در این دیدار هم‌چنین درباره نقش‌آفرینی فعالان اقتصادی خراسان شمالی در گشایش خانه تجاری ایرانیان در شهر اوفا، مرکز جمهوری خودمختار باشقیرستان و برخی دیگر از موضوعات مرتبط بحث و تبادل‌نظر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار