کاشت پنبه که روزی نام طلای سفید منطقه خراسان شمالی را یدک می‌کشید این روزها حال و روز خوبی ندارد.
کد خبر: ۵۳۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 05 December 2017
کاشت پنبه به عنوان یکی از کالاهای کشاورزی مرغوب استان خراسان شمالی هر چند در روزگار نه چندان دور رونق خوبی داشته است اما این روزها حال و روز خوبی نداشته و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

علت‌های زیست محیطی کاهش تولید پنبه

در سال 95 بیش از 5 هزار هکتار از زمین‌های استان به کاشت پنبه اختصاص یافت و بیش از 13 هزار تن از این محصول برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی رفت٬ اما امسال بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان هر چند سطح زیرکشت این محصول در استان افزایش یافته٬ اما میزان تولید پنبه آن‌چنان که باید چنگی به دل نمی‌زند و این نشان دهنده افول تولید این کالای حیاتی کشاورزی در یکی از قطب‌های تولید آن است.


کارشناسان تولید پنبه معتقدند٬ محدودیت منابع آبی، تنش گرمایی، کاهش دما در ماه‌های گرم سال و به دنبال آن ریزش گل و غوزه پنبه از علل کاهش تولید این محصول در سال‌های اخیر بوده است.

برخی دیگر نیز می‌گویند: کاهش قیمت جهانی پنبه در چند سال گذشته و همچنین افزایش هزینه‌های کاشت و برداشت، سبب کاهش سطح زیرکشت این محصول راهبردی شده و در نتیجه از هفت کارخانه فرآوری پنبه استان فقط یک کارخانه با ظرفیت کامل فعال و بقیه نیمه فعال است.

دست واسطه و بازار خارجی در میان است

اما در این میان پنبه‌کاران خراسان شمالی نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند: دست واسطه‌ها و بازارهای خارجی در میان است و دیگر پنبه ایران و منطقه خراسان‌ شمالی همانند سابق مشتری ندارد.

علی رضایی که از پنبه‌کاران مانه و سملقانی است گفت: سال‌های گذشته در هنگام جمع‌آوری محصول پنبه روزها و ماه‌ها در زمین پنبه بودیم اما این‌سال‌های اخیر فقط چند روز هفته را به این کار اختصاص می‌دهیم و این نشان از کاهش بسیار زیاد تولید این محصول در استان دارد.


رضا بالازاده هم که سال‌های قبل به برداشت پنبه از زمین‌های کشاورزی مشغول بوده٬ همین نظر را دارد و اظهار می‌کند: به خاطر پایین بودن قیمت این محصول٬ کشاورزان رغبتی برای کاشت آن ندارند و تعداد و متراژ زمین‌هایی که طلای سفید در آن کاشته می‌شود٬ قابل مقایسه با گذشته نیست. قیمت خرید تضمینی پنبه هم که میانگین آن  3500 تومان است به هیچ وجه پاسخگوی زحمات و هزینه‌های کشاورزان این بخش نیست.

در این میان صحبت‌های یکی از کارگران کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی استان که کارش تمیز کردن و بسته‌بندی وش‌های پنبه است٬ شنیدنی است. وی می‌گوید: در حال حاضر فقط دو یا سه روز هفته در کارخانه برای تحویل پنبه حضور داریم و این در حالی است که در سال‌های گذشته و در هنگام برداشت محصول شب و روز نداشتیم.

محمدزاده ادامه داد: پنبه را با قیمت بسیار کمتر از چین و چند کشور آسیای میانه وارد می‌کنند و معلوم است که دیگر کشاورزان رغبتی برای کاشت این محصول ندارند.

به گزارش تسنیم به نظر می‌رسد٬ اگر حمایت از پنبه‌کاران٬ با ابزارهایی نظیر افزایش قیمت تضمینی پنبه٬ به طور کامل و جدی برقرار نباشد٬ به‌زودی باید با یکی از اصیل‌ترین محصولات زراعی استان خداحافظی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار