سالانه هزار تن زباله بیمارستانی به صورت غیر اصولی در فارس دفن می‌شود.
کد خبر: ۵۳۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲ 17 December 2017
تابناک فارس به نقل از صداو سیما:مسئولان حفاظت محیط زیست فارس معتقدند هزار تن زباله عفونی در استان به صورت غیراصولی دفن می‌شود و می‌تواند تهدیدی برای سلامت فردی و اجتماعی باشد.
زباله بیمارستانی به پسماند‌های عفونی و زیان آور بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز مشابه گفته می‌شود.
پسماند‌های عفونی به دلیل دارا بودن مواد خطرناک، سمی بودن، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن، به مراقبت ویژه نیاز دارند.

هرچند درسال‌های اخیر برای دفن اصولی و بهداشتی زباله‌های بیمارستانی در استان فارس اقدامات قابل توجهی انجام شده است.
                 اما نظر مسئولان بهداشتی شیراز
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید؛ در استان فارس ۶۴ بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه وجود دارد که بیشتر آن‌ها به دستگاه بی خطر سازی زباله تجهیز شده اند.
به گفته عبدالخالق کشاورزی در یک سال گذشته هم ۲۷ بیمارستان به این دستگاه مجهز شده و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال همه بیمارستان‌های استان تجهیز شوند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس می‌گوید: شرایط دفن زباله‌های بیمارستانی در فارس در سال‌های گذشته بسیار وخیم‌تر از شرایط کنونی بوده است، اما همین تعدادی هم که به دستگاه اتوکلاو مجهز نشدند برای سلامت و بهداشت مردم تهدید است.

براساس آمار‌های جهانی ۱۰ تا ۵۲ درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی اند و حتی در صورت بازیافت هم ممکن است باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شوند.
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم می‌گوید: دراین استان، شیراز تنها شهری است که سایت بهداشتی و اصولی دفن زباله‌های بیمارستانی دارد و در سایر شهرستان‌ها زباله‌های عفونی به صورت کامل منطبق با معیار‌های زیست محیطی دفن نمی‌شوند. 
محسن جعفری نژاد می‌افزاید: چهارهزار تن پسماند عفونی در فارس به صورت بهداشتی و بی خطر و هزار تن بدون بی خطر سازی شده دفن می‌شود.
کارشناس پسماند‌های پزشکی سازمان بازیافت شهرداری شیراز هم می‌گوید: روزانه به طور متوسط ۶ و نیم تن پسماند‌های کم خطر و ۷ و نیم تن پسماند‌های بی خطر نشده در سلول‌های مشخص دفن می‌شوند.
مسعود فتاح زاده افزود: ۷ و نیم تن پسماند‌های بی خطر نشده پس از دفن در سلول‌های مشخص برای جلوگیری از شیوع عفونت احتمالی آهک پاشی می‌شود.
سلول‌های مشخص برای جلوگیری از شیوع عفونت احتمالی آهک پاشی می‌شود.
وی افزود: محلی که برای دفن پسماند‌های بیمارستانی در نظر گرفته شده مجزا از دیگر زباله‌ها است و احتمال خروج خون آبه و شیرابه به لایه‌های زمین وجود ندارد.
به گفته فتاح زاده از آنجا که نصب دستگاه بی خطر سازی زباله بیمارستانی برای درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارد، دفن این نوع پسماند‌ها در قراردادی که میان علوم پزشکی و سازمان بازیافت بسته شده است، انجام می‌شود.
دفن سالانه هزار تن زباله بیمارستانی در فارسبراثر تماس سهوی با زباله های عفونی ۲۱ میلیون نفر در جهان به هپاتیت «ب»، دو میلیون نفر به هپاتیت «سی» و ۲۶۰ هزار نفربه HIV، مبتلا شده اند.
با توجه به این که در شهرستان‌های شیراز مانند مرکز شهر  امکان دفن استاندارد زباله وجود ندارد، با همت و تلاش مسوولان استان می‌توان زمینه دفن پسماند‌های بیمارستانی را با ایجاد سایت‌های دفن پسماند بیمارستانی و تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های بی خطر سازی در شهرستان‌ها فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار