روستای فخرالدین از روستاهای زلزله‌زده بجنورد٬ با کمبود جدی آب شرب روبه‌رو است و در صورت عدم برطرف شدن این مشکل خطر تخلیه و خالی شدن روستا از ساکنان این روستا را به شدت تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۴۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 20 December 2017
بر اثر زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه 96 بیش از 20 روستا دچار آسیب دیدگی 30 تا 70 درصدی شده و بسیاری از تاسیسات روستایی در آن‌ها از بین رفت. متاسفانه تامین آب شرب در یکی از این روستاها که سابقه‌ای چندین ساله دارد به شدت مردم روستا را تحت تاثیر قرار داده و گزارش‌های رسیده حاکی از ترجیح مردم برای مهاجرت و تخلیه روستا است.

روستای فخر‌الدین از توابع شهر بجنورد در منطقه زلزله‌زده خراسان شمالی٬ روستایی است که علاوه بر زخم زلزله٬ صورتش از بی آبی نیز کبود شده است. مردم این روستا برای تامین آب شرب٬ مجبورند کیلومترها از روستا دور شده و در محل چشمه قدیمی روستا٬ آب مورد نیاز خود را تامین و با قاطر و الاغ به بالای کوه برسانند.

مردم روستا از گذشته تقاضایی برای تامین آب نداشته‌اند

مدیر‌کل‌ آب‌وفاضلاب روستایی خراسان شمالی در رابطه با پروژه آب‌رسانی به روستای فخرالدین اظهار داشت: پروژه آبرسانی به روستای‌ فخرالدّین از طریق صندوق‌ توسعه‌ملی درحال کار بوده و ما در این خصوص وظیفه‌ای نداریم.

حمیدرضا روشن روان افزود: این‌ها روستاهای تحت پوشش آبفای روستایی نیستند٬ به این دلیل که خود اهالی روستا در گذشته اقدامی برای اشتراک آب(کنتور‌ آب) نداشته‌اند. در برخی از مناطق روستایی به دلیل وجود چاه در حیاط منزل یا چشمه نزدیک روستا٬ روستاییان برای خرید کنتور و انشعاب اقدامی نکرده‌اند و روستای فخرالدین هم یکی از این نمونه‌ها است.

وی تصریح کرد: انشاءالله با‌ اجرای پروژه انتقال آب از محل سدشیرین‌دره٬ به این روستا آب‌رسانی خواهیم کرد. در این فاصله از متقاضیان تقاضا داریم٬ جهت اشتراک آب اقدام نمایند.

هرچند به گفته رئیس آب و فاضلاب روستایی استان٬ مردم فخرالدین از گذشته اقدامی برای دریافت کنتور و لوله‌کشی آب به روستای خود نکرده‌اند٬ اما این روزها٬ سختی تامین آب از فاصله دور بر تلّی از خاک نشینی این مردم زلزله‌زده افزوده شده و به نظر می‌رسد باید برای تامین آب شرب این روستا٬ اقدامی سریع صورت پذیرد.

در ادامه گزارش تصویری از روستای فخر الدین را می‌بینید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار