رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی گفت: بتازگی یک میلیارد ریال اعتبار برای تست (DAN) اسب در این استان تخصیص یافته که انجام آن، هزینه نمونه گیری و صدورشناسنامه اسب اصیل ترکمن رایگان است.
کد خبر: ۵۴۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 27 December 2017

علی مبارکی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت انجام این نوع تست برای اسب ها گفت: این آزمایش برای تشخیص و مشخص نمودن اسب هایی که خالص اند نسبت به اسب هایی که خالص نیستند می باشد از سویی اسبی که ژن آن بررسی می شود با جامعه ژنتیکی در آزمایشگاه چه قدر شبیه اسب ترکمن است.
مبارکی افزود: اسب ترکمن، یکی از فرصت های اقتصادی در استان است و ارزش افزوده فراوانی می تواند برای مردم بویژه روستاییان داشته باشد به طوری که هیچ شاخص پرورش دامی چنین ارزش افزوده ای ندارد.
رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی گفت: علاقه و فرهنگ مردم استان و شرایط آب و هوایی بستر و زمینه برای توسعه پرورش اسب ترکمن در این منطقه فراهم کرده و البته درسال های اخیر توجه مسئولان به اهمیت صنعت اسب در توسعه اقتصادی استان معطوف و پیگیری های خوبی در این زمینه انجام شده است.
مبارکی افزود: اکنون حدود یک هزار سر اسب نژاد ترکمن در این استان نگهداری و پرورش داده می شود که عمدتا در شهرستان راز وجرگلان، بجنورد و مانه و سملقان است البته در سال های اخیر متقاضیانی در جاجرم، شیروان و اسفراین به پرورش اسب ترکمن روی آورده اند.
صنعت اسب، ثروت بزرگ و بکر شمرده شده که تولیدکنندگان اسب، نه تنها به سود اقتصادی دست نیافته اند بلکه در هجمه بی توجهی و بی اعتنایی ها رو به افول ر فته است.
اسب اصیل ترکمن جایگاه منحصر بفردی در کشور و خراسان شمالی دارد که نمی توان آن را انکار کرد اما این روزها، کمبودها، کاستی ها و بداخلاقی ها در جامعه و ناهماهنگی ها و بی توجهی ها در میان مسئولان سبب شده تا صنعت اسب در استان نتواند رشد و پیشرفت داشته باشد.
صنعت اسب ترکمن می تواند سبب افزایش درآمد روستاییان محروم به ویژه روستاییان راز وجرگلان باشد اما این بی توجهی ها سبب شد تا همان معدود کسانی که تلاش دارند تا این نژاد و ذخیره ژنتیکی استان را حفظ کنند در ادامه فعالیت های خود بی انگیزه و بی رغبت شوند.
در استان خراسان شمالی سه هزار راس اسب وجود دارد که یک هزار راس آن اسب اصیل ترکمن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار