مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی از تعیین سهم شهرستان‌های استان از تسهیلات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری خبر داد.
کد خبر: ۵۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 03 February 2018

حسن نوری اظهار کرد: سهم استان از این تسهیلات ۲۶۳ میلیارد تومان است که نیمی از آن از سوی صندوق توسعه ملی با نرخ صفر درصد در اختیار چهار بانک تعیین شده قرار گرفته و این بانک‌ها نیز معادل همان میزان تأمین کرده و در قالب تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

نوری شاخص‌های تفکیک تسهیلات را بر اساس آیین‌نامه، جمعیت روستایی و عشایری، مناطق محروم، مناطق مرزی و نرخ بیکاری شهرستان‌ها اعلام کرد و افزود: طی جلسات کارشناسی، موضوع بررسی و آمار بر اساس اطلاعات نفوس و مسکن سال ۹۵ احصا شد و سپس پیشنهادات در کارگروه اشتغال استان ارائه و طی دو جلسه تحلیل، بحث و تبادل‌نظر به تأیید رسیده و تقسیم‌بندی انجام شد.

سهم شهرستان ها

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال خراسان شمالی بیان کرد: بر این اساس شهرستان بجنورد با ۱۹.۷ درصد ۳۶۲.۷۲ میلیارد ریال، مانه و سملقان با ۱۷.۹ درصد ۳۲۹.۲۲ میلیارد ریال، شیروان با ۱۷.۶ درصد ۳۲۴.۳۶ میلیارد ریال، اسفراین با ۱۷ درصد ۳۱۳.۴۱ میلیارد ریال، راز و جرگلان با ۱۴.۵ درصد ۲۶۷.۲۳ میلیارد ریال، فاروج با ۷.۶ درصد ۱۳۹.۷۸ میلیارد ریال، جاجرم با ۳.۳ درصد ۶۱.۳۲ میلیارد ریال و گرمه با ۲.۳ درصد ۴۲.۹۶ میلیارد ریال اعتبار به آن‌ها تعلق گرفته است.

وی تصریح کرد: مبالغ تقسیم شده، معادل ۷۰ درصد از کل منابع تخصیص یافته به استان است و بر اساس تصمیم کارگروه اشتغال استان مقرر شد ۳۰ درصد مابقی منابع، به صورت متمرکز و شناور بر اساس عملکرد واقعی شهرستان‌ها در ایجاد اشتغال توزیع شود.

توجه به آموزش

نوری با بیان اینکه به شهرستان های استان نیز این اختیار داده شده تا برای تسهیلات طرح های متقاضیان حداکثر تا ۲۵۰ میلیون تومان راسا تصمیم گیری کنند، اظهار کرد: آموزش متقاضیان در رسته های مختلف و مورد نیاز، یکی از مباحث اصلی است که باید در کنار پرداخت تسهیلات به آن نیز توجه ویژه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی همچنین با اشاره به تصمیمات مهم کمیسیون شورای عالی اشتغال گفت: براساس تصمیم گیری های انجام شده، تسهیلات حتما باید در چارچوب رسته های در اولویت و حلقه های پر ارزش و با توجه به زنجیره ارزش و بازار پرکشش پایدار پرداخت شود.

وی بیان کرد:  تمامی دستگاه های اجرایی متولی پرداخت تسهیلات با دقت بالا نسبت به انتخاب طرح ها، بهره گیری از مشاوران مورد اعتماد و متخصص و راهنمایی متقاضیان اقدام کنند.

وی افزود: براین اساس سازمان فنی و حرفه ای نیز موظف است تا طی زمان مقرر برای انجام فرآیند پرداخت تسهیلات آموزش های عمومی، کارآفرینی و فنی و تخصصی برای رسته مشخص شده را برای متقاضیان دریافت تسهیلات اجرا کند، همچنین اعلام شده است تا کمیته های فنی و کارگروه های اشتغال استان ها نیز در کمترین زمان طرح ها را مصوب کرده و موسسات عامل متولی پرداخت تسهیلات روستایی دارای وحدت رویه باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار کرد: ضمناً ۳۰ درصد از منابع نیز به صورت متمرکز و شناور وجود دارد که استان‌هایی که عملکرد مناسب در ایجاد اشتغال داشته و منابع را به صورت صحیح و کامل مصرف کنند، به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

نوری با اشاره به اینکه امکان جابجایی منابع تا میزان ۳۰ درصد در اختیار کارگروه ملی است، تاکید کرد: بر این اساس، حسن اجرای طرح در استان ها از منظر دستاورد اشتغالی ملاک ارزیابی عملکرد خواهد بود نه میزان وام تخصیص یافته.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار