روزنامه خراسان شمالی یکشنبه در شماره 2666 خود در گزارشی با عنوان 'مُهر فراموشی بر آثار تاریخی راز و جرگلان' به بررسی این مساله در این شهرستان پرداخته است.
کد خبر: ۵۷۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 04 March 2018

در این گزارش می خوانیم:
ابنیه و آثار تاریخی بیانگر هویت و شناسنامه فرهنگی جوامع به شمار می رود و راز و جرگلان با دارا بودن 37 اثر ثبتی در مقوله تنوع آثار تاریخی از ظرفیت بالایی برخوردار است.
حدود 92 درصد جمعیت راز و جرگلان را روستانشینان تشکیل می دهند و اکثر منازل روستایی و مساجد با آن که قدمت شان کمتر از 100 سال است، از بافت، معماری و طراحی جالب توجهی برخوردارند.
پرداختن به آثار تاریخی شاخص راز و جرگلان و شناسایی و شناساندن این آثار در کنار دیگر ظرفیت های شهرستان که هر یک به نوعی زمینه رونق اقتصادی را فراهم ساخته اند از ضروریات است.بیشتر آثار تاریخی راز و جرگلان به شکل محوطه و تپه است و در فاصله کمی از محل سکونت اهالی واقع شده و شاید جزو آثار ثبت شده باشد اما کمتر کسی شناختی از این آثار دارد و این کم توجهی ها سبب به فراموشی سپردن سرمایه های تاریخی و فرهنگی شده است.
یکی از اهالی جرگلان می گوید: راز و جرگلان آثار تاریخی فاخر و بی نظیری دارد اما با بی مهری مواجه شده است به طوری که کمتر کسی از این اماکن بازدید می کند در حالی که افراد برای دیدن اماکن تاریخی دیگر مناطق مسیری طولانی را می پیمایند و زمان و هزینه شان را صرف می کنند.
«داوری» می افزاید: برای این که بتوانیم آثار تاریخی را به اماکن دیدنی برای گردشگران و مسافران تبدیل کنیم ابتدا باید خودمان آن ها را بشناسیم و به مطالعه و شناخت آن ها اهمیت دهیم.
وی تصریح می کند: در کنار نگهداری و مرمت آثار تاریخی باید به مقوله تبلیغ و معرفی نیز پرداخته شود زیرا آثار تاریخی این منطقه به علت دور افتادگی، ناشناخته باقی مانده است.
وی با اشاره به مسجد روستای قاولقا با معماری خاص و طراحی داخلی منحصر به فردش که ثبت ملی نیز شده است، ادامه می دهد: اماکن تاریخی از قبیل مساجد، محوطه ها و زیارتگاه ها باید معرفی و مرمت شوند چون بی توجهی به ظرفیت های تاریخی که بیانگر اعتقادات و باورهای یک جامعه و قوم است منجر به فراموش شدن آن ها می شود.
وی ادامه می دهد: در این شهرستان آثار تاریخی با آن که شناسایی شده اند اما بسیاری از ساکنان سراغی از آن ها نمی گیرند و خوب معرفی نشدن این آثار در این مقوله دخیل است.
یکی دیگر از اهالی با بیان این که اکثر خانه ها و مساجد روستایی راز و جرگلان با آن که قدمت بالایی ندارند اما از معماری خاصی برخوردارند، می افزاید: قبل از حضور گردشگر و دعوت توریست اماکن تاریخی باید به اهالی شهرستان شناسانده شوند.
«پناهی» تصریح می کند: معرفی آثار تاریخی نیازمند کاوش و برگزاری تورهای گردشگری بیشتر و حضور اهالی و غیر بومی ها و عکاسان است.وی ادامه می دهد: آثار تاریخی راز و جرگلان محدود به یک بخش نمی شود و شامل گورستان های تاریخی، ارگ، امامزاده، زیارتگاه، تپه و میراث طبیعی است و باید از این تنوع آثار به عنوان یک ظرفیت بهره گرفته شود و فقط به ثبت ملی آن ها اکتفا نشود و کاوش ها و اکتشافات بیشتری در منطقه صورت گیرد تا آمار و اطلاعات دقیق تری از آثار باستانی شهرستان در دست باشد.
حال که تمرکز روی آثار تاریخی شاخص و تلاش برای ثبت ملی برخی از آن ها کمک‌ چندانی به دیده شدن آثار باستانی شهرستان نکرده و حتی قدمت چند صد ساله برخی از این آثار بهانه ای برای میزبانی اماکن تاریخی از اهالی و گردشگران نشده است، مرمت، معرفی و تلاش برای شناساندن این ظرفیت که رونق صنعت گردشگری را به دنبال خواهد داشت باید در اولویت قرار گیرد.در این باره رئیس شورای راز و جرگلان می گوید: آثار باستانی هر روستا و محدوده ای باید مطالعه و معرفی شود و در کنار آن اهالی برای بازدید ترغیب شوند و صرفا با ثبت ملی شدن رها نشوند.
«واحد خالدی» می افزاید: برای این که شرایط، زمینه و زیرساخت ها برای حضور اهالی در اماکنی از قبیل زیارتگاه ها، امامزاده ها و ابنیه تاریخی فراهم شود باید در راستای حفظ و نگهداری این آثار کوشید.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راز و جرگلان نیز با بیان این که در این شهرستان 37 اثر تاریخی ثبت شده است، می افزاید: برای معرفی این آثار تاریخی تور گردشگری برگزار و اقدامات موثری در حوزه مرمت و محوطه سازی انجام شده است.
« قاسم بهادری» می افزاید: دژ آلمادوشان، امامزاده نبی غلامان، زیارتگاه سید بزرگ پرسه سو، امامزاده حمید راستقان و مسجد قاولقا از جمله آثار فاخر شهرستان هستند.
وی با اشاره به این که اخیرا مرمت و محوطه سازی در زیارتگاه سید بزرگ پرسه سو و امامزاده نبی غلامان و امامزاده حمید راستقان انجام شده است، اظهار می کند: بام سازی مسجد قاولقا و فصل اول کاوش در حوزه سد چندیر که دو اثر گورستان تاریخی اسمی و محوطه سرخ چشمه را دارد، انجام شده است.
وی با بیان این که برای معرفی آثار تاریخی شاخص نیازمند همکاری مردم هستیم، اظهار می کند: گورستان های بش دره، راز و آیرقایه قدمت تاریخی بالایی دارند.
وی با اشاره به تنوع آثار تاریخی منطقه، درخت سرو 800 ساله در شهر راز را جزو میراث طبیعی بر می شمرد و می افزاید: اغلب آثار باستانی این شهرستان به صورت تپه و محوطه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار