سقف هایی مدارس شهرستان فاروج خراسان شمالی که زیر بار گذشت زمان خم شده، دیگر توان استقامت ندارند اما گویی دلشان راضی نمی شود بر سر دانش آموزان معصوم و معلمانشان آوار شوند.
کد خبر: ۵۸۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 07 April 2018

مدرسه روستای خرق از جمله آموزشگاه های شهرستان فاروج است که دانش آموزان آن زیر این سقف فرسوده و ناایمن درس می خوانند، خطر در کمین این کودکان است و خیلی از خانواده ها این خطر را در فضای مجازی بارها گوشزد کرده اند. 
به گفته فرهنگیان برخی مدارس این منطقه فضای نامناسب و تخربی دارد اما هم اکنون به ناچار به عنوان فضای آموزشی استفاده می شود، جهاد مدرسه سازی برای ایمن سازی فضاهای آموزشی چشم به راه کمک ها و حمایت دلسوزانه بیشتر نیکوکاران است.
دانش آموزان روستاهای یام، سلیمان آباد، آرمود و.... چشم انتظار دستان مهربان نیکوکاران هستند تا سقف ناایمن و دیوارهای ترک خورده کلاس های درس را ایمن کنند. 
افزون بر 70 درصد جمعیت فاروج در سطح روستاها ساکن هستند، هنوز در روستاهای دور دست این شهرستان دانش آموزانی هستند که در کانکس یا در فضایی که نیم قرن از زمان ساخت آن می گذرد تحصیل می کنند، برخی فضاهای آموزشی در شهرستان فاروج تخریبی و همانند ویرانه است. 
رئیس آموزش و پرورش شهرستان فاروج گفت: مدارس نیازمند نوسازی یا مقاوم سازی این شهرستان شناسایی شده است اما با توجه به محدودیت اعتباری نوسازی همه فضاها ممکن نیست. 
مجید معتمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون مدارس روستاهای آرمود آغاجی و خرق با تلاش نیکوکاران و گروه های جهادی در دست اقدام است و برای ساخت مدرسه روستای سلیمان آباد نیز فرد خیری شناسایی شده که با تامین زمین، عملیات اجرایی آن آغاز می شود. 
وی گفت: 60 خیر در حوزه آموزش و پرورش فعالیت دارند که از این تعداد 26 نفر از فرهنگیان شهرستان هستند. 
مسئول مشارکت های مردمی اداره آموزش و پرورش فاروج گفت: تاکنون هفت مدرسه خیرساز در شهرستان به بهره برداری رسیده و دو مدرسه نیز در روستاهای چری و آرمود آغاجی در دست ساخت است. 
مسعود ذوقی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 20 باب مدرسه تخریبی در این شهرستان وجود دارد، امیداواریم با راه اندازی مجمع خیران و با مشارکت نیکوکاران سقف مستحکمی برای دانش آموزان این مدارس ایجاد شود. 
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان فاروج گفت: لازمه یک حرکت موفق، شناخت نیازمندی ها، برآورد توانمندی ها و برنامه ریزی بر اساس این واقعیت و برنامه محور بودن است. 
هادی رجائی نیا در گفت و گو با ایرنا افزود: با شناخت نیازمندی های مدارس می توان حرکت نیکوکاران را ساماندهی کرد و با توجه به تشکیل مجمع در مرحله نخست بانک اطلاعاتی نیکوکاران مدرسه ساز و نیازمندی های مدارس شهرستان ایجاد می شود. 
وی اظهار کرد: هم اکنون مدرسه آرمود آغاجی در دست ساخت است و همچنین ساخت آموزشگاه روستای خرق به بنیاد برکت واگذار شده است، برای مدرسه روستای یام و مدرسه در مسکن مهر نیز برنامه داریم. 
فرماندار فاروج با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در شهرستان محدود است افزود: با برنامه هایی که در دست اجراست امیدواریم ظرف دو سال آینده کلاس درس فرسوده ای نداشته باشیم . 

*خیران به کمک مدرسه بیایند 
مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس خراسان شمالی گفت: 52 درصد کلاس های مدارس فاروج به مقاوم سازی نیاز دارد که این شهرستان در این زمینه از میانگین استانی پایین تر است. 
ابوالقاسم بابایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 4.78 درصد جمعیت دانش آموزی استان مربوط به شهرستان فاروج است. 
وی اظهار کرد: فاروج 142 آموزشگاه با 642 کلاس با زیربنایی 38 هزار مترمربع دارد که از این تعداد 17 مدرسه با 86 کلاس و چهار هزارو 800 متر مربع زیربنا تخریبی و نیازمند بازسازی است. 
وی گفت: 69 باب مدرسه با 338 کلاس و 18 هزار و 718 متر مربع در این شهرستان مقاوم سازی شده است که شهرستان با 13.4 درصد از متوسط 15 درصدی استان پایین تر است. 
وی افزود: وضعیت 56 مدرسه با 218 کلاس درس در این شهرستان مستحکم است که در شاخص استحکام بنای مدارس با 58 درصد از شاخص استان با 48 درصد جلوتر است. 
بابایی به محدودیت های اعتباری اشاره کرد و گفت: باید به سمت جلب مشارکت های مردمی به ویژه نیکوکاران برای ساخت و تعمیر و بازسازی مدارس باشیم. 
هشت هزار دانش آموز شهرستان فاروج در 142 مدرسه تحصیل می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار