حضور داور بین‌المللی 3 ستاره کوراش از خراسان شمالی در بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی به‌عنوان تنها داور ایرانی حاضر در این رقابت‌ها قطعی شد.
کد خبر: ۵۸۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 09 April 2018

رضا نصیری نژاد رئیس کمیته فنی فدراسیون جهانی کوراش و رئیس کمیته فنی مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا از قطعی شدن حضور 2 نماینده ایران در کادر اجرایی و داوری بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی خبر داد.

کوروش خسرویار به‌عنوان داور و پور اسفندیاری به‌عنوان دبیر کمیته برگزاری در رقابت‌های کوراش بازی‌های آسیایی جاکارتا (اندونزی) حضور خواهند داشت.

کوروش خسرویار اولین داور بین‌المللی سه ستاره کوراش و داور بین‌المللی جودو است که در سال‌های 2013 و 2011 نیز به‌عنوان بهترین داور جهان برگزیده شد.

وی در حال حاضر دبیر کمیته فنی فدراسیون جهانی کوراش، دبیر انجمن کوراش کشور، مدیر تیم‌های ملی کوراش کشور است و از ابتدای تشکیل هیات استان که به قبل از استان شدن خراسان شمالی برمی‌گردد دبیر هیات بوده و هم‌اینک نیز به مدت هفت سال است که رئیس هیئت جودو، جوجیتسو و کوراش خراسان شمالی است.

خسرویار به گفته خود از سال 2002 و در عنفوان جوانی و زمانی که 20 سال داشته کار مربیگری را هم در جودو و هم کوراش آغاز کرده است.

رئیس هیات جودو، جوجیتسو و کوراش خراسان شمالی همچنین بیان کرد: از دوران نوجوانی و به علت علاقه شخصی به سمت ورزش جودو و کوراش کشیده شدم و عضو تیم ملی دانشجویان و تیم ملی جوانان بودم، مربی تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر و مربیگری تیم استان خراسان بزرگ را نیز بر عهده داشتم.

وی علاقه بیشتر خود را در داوری دانست و افزود: بیشتر علاقه‌ام در داوری بوده و ازآنجایی‌که زمانی که ما به این رشته پرداختیم تعداد مربیان بسیار کم بود و درواقع نبود، لذا در اوایل کار به سمت مربیگری به‌منظور پرورش ورزشکار، هدایت شدیم.

خسرویار تجربه داوری در میدان‌ها بین‌المللی را بسیار تجربه کرده است و در سال 2013 هم که مسابقات داخل سالن آسیا یک سال قبل از بازی‌های آسیایی در اینچئون کره برگزار شد و هنوز کوراش رسماً وارد بازی‌های آسیایی نشده بود، وی به‌عنوان داور در این مسابقات حاضر بود و رقابت‌های کوراش را قضاوت کرد.

مدیر تیم‌های ملی کوراش با اشاره به مسیری که رشته کوراش طی کرده تا وارد بازی‌های آسیایی و المپیک شود، تشریح کرد: کوراش برای نخستین بار در سال 2006 به‌صورت آزمایشی دربازی‌های آسیایی قطر وارد بازی‌ها شد اما مدال آن محسوب نمی‌شد و فقط جنبه نمایشی داشت اما بعد از تلاش‌های آقای حیدر فرمان که اکنون معاون فنی المپیک آسیا و رئیس جهانی کوراش است این رشته خیلی زود وارد بازی‌های آسیایی شد.

وی ادامه داد: کوراش درواقع ریشه‌ای ایرانی دارد و به زمانی برمی‌گردد که پهنای ایران از ازبکستان تا ترکیه بود؛ بعد از سال 1998 میلادی ازبک‌ها آمدند و قوانین این رشته را در سطح بین‌المللی تصویب و در فدراسیون جهانی ثبت کردند و اکنون کوراش عضو المپیک آسیا، المپیک فدراسیون اروپا و آفریقا و زیر پرچم کمیته جهانی المپیک است.

خسرویار کوراش را به رشته جودو بسیار نزدیک دانست و گفت: کوراش به جودو نزدیک‌تر است و از یک سری تغییر قوانین در جودو حاصل‌شده است و به‌جز خاک کردن در مابقی موارد به جودو نزدیک است.

گفتنی است بازی‌های آسیایی 2018 از تاریخ 18 آگوست لغایت 2 سپتامبر 2018 (27 مرداد تا 11 شهریور 97) در جاکارتا اندونزی برگزار خواهد شد که این بازی‌ها در 44 رشته  که 33 رشته از این تعداد، المپیکی و یازده رشته غیر المپیکی هستند، برگزار می‌شود که یکی از این رشته‌ها کوراش است که برای اولین بار به‌طور رسمی به لیست بازی‌های آسیایی اضافه‌شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار