کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: امسال 14 دندانپزشک متعهد خدمت برای ارائه خدمات در مناطق روستایی استان جذب می شوند.
کد خبر: ۵۹۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 17 April 2018

جمشید ربانی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: با اضافه شدن این تعداد دندانپزشک، وضعیت استان در این بخش به لحاظ نیروی انسانی مطلوب می شود.
44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در مناطق روستایی سکونت دارند.
وی گفت: اکنون 47 مرکز جامع سلامت دندانپزشکی شهری و روستایی در خراسان شمالی وجود دارد که 32 دندانپزشک و پنج کاردان بهداشت دهان در این مراکز فعالیت دارند.
ربانی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در خراسان شمالی اضافه کرد: با اجرای این طرح از نظر فضای فیزیکی تمام تجهیزات در بخش بهداشت دهان و دندان به روز و نو شده است.
وی افزود: انجام وارنیش فلوراید برای کودکان 6 تا 14 سال استان نیز از جمله خدماتی است که در اجرای طرح تحول سلامت انجام شده است.
ربانی با بیان اینکه وارنیش فلوراید روشی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های دانش آموزان 6 تا 14 سال است گفت: طرح استفاده از این روش در استان سالی 2 نوبت برای 100 هزار دانش آموز اجرا می شود.
وی اضافه کرد: اجرای طرح استفاده از وارنیش فلوراید در هر دوره مبلغ 10 میلیارد ریال برای دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هزینه دارد.
وی اظهارکرد: توزیع مسواک انگشتی برای کودکان زیر سه سال از دیگر اقدامات انجام شده در اجرای طرح تحول سلامت است که در این ارتباط پارسال 11 هزار عدد از این نوع مسواک توزیع شد.
کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی افرود: پارسال نزدیک به 10 هزار وارنیش فلوراید توسط بهورزان در مناطق روستایی و مراقبین سلامت در مناطق شهری برای کودکان سه تا 6 سال توزیع شد.
وی ادامه داد: از دیگر خدمات ارائه شده در اجرای طرح تحول سلامت در استان، تحت پوشش قرار دادن مادران باردار و شیرده است که کارهای ترمیم و جرم گیری برای آنها به صورت رایگان در مناطق روستایی ارائه می شود.
ربانی گفت: ترمیم دندان دانش آموزان گروه هدف 6 تا 14 سال روستایی و شهری نیز در این طرح به صورت رایگان انجام می شود.
وی در ادامه گفت: وضعیت خراسان شمالی در شاخص 'دی ام اف تی'( DMFT) که نشان دهنده میزان وضعیت سلامت دهان و دندان است نسبت به کشور مطلوب تر است.
ربانی بیان کرد: این شاخص در کودکان 12 ساله کشور نزدیک به 2 است، یعنی هر کودک 12 ساله 2 دندان کشیده، پوسیده و یا ترمیم شده دارد.
وی ادامه داد: در این شاخص وضعیت خراسان شمالی در مناطق شهری 1.3 درصد و در مناطق روستایی 1.6 درصد است که وضعیت این استان نسبت به کشور بهتر است.
ربانی گفت: در دندان های شیری کودکان 6 سال هم هر کودک در کشور 5.8 درصد دندان پوسیده، کشیده و یا ترمیمی دارد که این رقم در خراسان شمالی 5.4 درصد است.
ربانی افزود: در بحث آموزش بهداشت دهان و دندان مراقبان سلامت و بهورزان بازوان کمکی هستند تا بتوانیم فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان را در جامعه و استان نهادینه کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار