رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: دوستداران محیط زیست 6 پرنده شکاری را در فروردین ماه امسال به این اداره تحویل دادند که تاکنون 2 بهله سارگپه در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی رهاسازی شدند.
کد خبر: ۵۹۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 17 April 2018

حمید فخرانی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پرندگان رهاسازی شده به مدت 10 روز در این اداره تیمارداری شدند تا آمادگی لازم برای زیست در طبیعت را داشته باشند.
وی گفت: همچنین 2 قطعه سهره طلایی از متخلفان در ماه جاری کشف شده است.
فخرانی با اشاره به آنفلوانزای پرندگان افزود: از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه پرنده آسیب دیده نکات بهداشتی را رعایت کرده و موضوع را به محیط زیست اطلاع دهند.
سارگپه پرنده‌ای شکاری است کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه، رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد.
سارگپه قلمرو طلب و اغلب تک‌همسر است و معمولاً تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند، این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.
سارگپه از راستهٔ شاهین‌سانان خانواده قوشیان است.
شهرستان ‎ 157هزار نفری شیروان در ‎ 60کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران خطه شمال به مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار دارد.
مناطق بکر طبیعی نظیر ˈزوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلوˈ محل سکونت انواع پرندگان است.
شهرستان شیروان همچنین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام گلیل و سرانی است که در ‎ 80کیلومتری شمال شیروان واقع شده و دارای آب و هوایی سرد و نیمه‌ خشک است که مهم ترین زیستگاه انواع پرندگان و همچنین کل و بز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار