استاندار خراسان شمالی:
استاندار خراسان شمالی از تبعیض و رانت خواری به عنوان ریشه اکثر آسیب های اجتماعی یاد کرد و گفت:باید مسئولان با برگزاری همایش هایی با محوریت آسیب های اجتماعی بتوانند در جهت حل این مشکلات اقدامات و تدابیر لازم را انجام دهند.
کد خبر: ۵۹۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 17 April 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در نخستین همایش استانی آسیب های اجتماعی با تاکید بر آسیب های اولویت دار استان که دوشنبه در دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار شد، اظهار داشت:یکی از دلایل اصلی برگزاری چنین همایش هایی باید یافتن پاسخ برای سوال چگونگی پدید آمدن این آسیب ها و عوامل آن باشد.
وی افزود: آسیب های اجتماعی از دیرباز در جوامع مختلف به ویژه پس از انقلاب صنعتی مطرح شد اما به دنبال آن موضوعات آسیب های اجتماعی از منظر دیگری یعنی از ابعاد فردی به گروهی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
صالحی تصریح کرد:آسیب هایی همچون اعتیاد، طلاق، فقر فرهنگی و اقتصادی که در جامعه مطرح است، باید بیشتر در کانون توجه قرار گیرد زیرا در آسیبی همچون فقر اقتصادی می توان گفت که انسان ها مشکلات اقتصادی را می توانند تحمل کنند اما تحمل تبعیض ها یا همان فقر فرهنگی را ندارند.
وی با ذکر نمونه ای از این تبعیض ها خاطرنشان کرد: در گزارش اخیر مجلس شورای اسلامی، مشخص شد که تکلیف صدها هزار میلیارد تومان مشخص نیست اما از آن سو شاهد یک دزدی برای شیر خشک کودکی هستیم که این از عوامل ریشه های آسیب های اجتماعی تلقی می شود بنابراین تبعیض ها قابل جبران نیستند لذا باید با پدیده ای همچون تبعیض و رانت خواری به شدت مبارزه شود.
صالحی تصریح کرد:ما وارث امکانات پدران خود نیستیم بلکه امانت داران نسل های آینده هستیم که باید این امانت را به خوبی حفظ کنیم و به نسل های آینده بسپاریم.
وی اظهار داشت: زمانی که در مورد آسیب های اجتماعی بحث می شود، از فضای مجازی به عنوان آسیب نوپدید یاد می کنند و این در حالیست که اکثر امور خود را از طریق همین فضای مجازی انجام می دهیم لذا این فضا، فضایی واقعی تلقی می شود اگر این فضا به عنوان آسیب مطرح است، پس جایگاه قوت های این فضا کجا قرار دارد؟
استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد:برای اینکه از بحث فضای مجازی در برابر فرزندان خود مراقبت کنیم باید به جای پاک کردن صورت مساله از قوت های این فضا استفاده کنیم و در این راستا مسئولان، استادان، دانشجویان و خانواده ها باید با فن آوری های روز آشنا شوند تا بتوانیم با فرزندان و نسل جوان خود همراه شویم.
صالحی اظهار داشت:فضای مجازی فضای فرصت ها، فضای استفاده از کتابخانه های رسمی دنیا و ارتباطات انسان هاست و نباید یک موضوعی را به سمت و سوی خاصی کشاند زیرا انسان ها بر آن چه که منع می شوند، حریص می شوند و لذا به جای ممنوعیت ها باید بتوانیم از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.
وی خاطرنشان کرد:در بحث حل مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی باید به زمان، مکان، تبلیغات و نوع تعامل با نسل جوان، دوستان و خانواده ها و هرآنچه که در معارف اسلامی به آن تاکید شده، پرداخته شود.
صالحی اظهار داشت: اگر آسیب های اجتماعی را به عنوان تسبیح در نظر بگیریم عوامل آسیب های اجتماعی در حکم دانه های این تسبیح و خود فرد بعنوان نخ این تسبیح تعبیر میوشود و بدون نخ تسبیح نمی توان کاری انجام داد.
وی افزود:حدود دوسال از تصدی بنده به عنوان استاندار در این استان می گذرد و چه بسا مطالب فراوانی که خطاب به من نگارش و منتشر شده اما در این مدت لزومی ندیدم تا پاسخ تمامی موارد اعلام شده را بدهم مگر در برخی محافل در قالب تذکری کوچک، پند یا نصیحتی که بتواند اثرگذار باشد، توضیحاتی ارائه شد زیرا جدل و بحث کردن با نسل جوان بیهوده است.
صالحی با تاکید بر این که موضوع آسیب های اجتماعی را باید جدی گرفت، اظهار داشت:باید ریشه حل مشکلات و آسیب های اجتماعی را با کمک محققان و پژوهشگران حل کرد.
وی گفت: در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد تا از تولیدکنندگانی حمایت شود که در کارگاه های تولیدی یا کارخانجات خود از افراد آسیب دیده اجتماعی استفاده می کنند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این همایش گفت:امیدواریم با برگزاری چنین همایش هایی که با اولویت های استان برگزار شده است، بتوانیم راهکارهای مناسبی برای تدبیر امور و برنامه ریزی های بهتر برای حل این آسیب ها ارائه دهیم.
محمود ثمینی اظهار داشت:در شرایط کنونی موضوع آسیب های اجتماعی یکی از ضروریات تلقی می شود و اگر این آسیب ها را نشناسیم و تدابیر لازم برای حل آن اتخاذ نشود، بدون شک نمی توان برنامه های پیشگیرانه را اعمال کرد.
وی از اعتیاد، وابستگی دارویی، انحرافات اخلاقی، سرقت، طلاق، خودکشی و حاشیه نشینی به عنوان مهم ترین آسیب های اجتماعی یاد کرد و افزود: در خراسان شمالی آستانه تحمل افراد کاهش یافته لذا یکی از مواردی که باید در خصوص آن فرهنگ سازی شود، همین مورد است.
معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور هم در این همایش گفت:یکی از مسائل مهم امروز ایران، بحث آسیب های اجتماعی است و بهترین منبع برای مداخله و حل این آسیب ها توجه به سرمایه های اجتماعی است و چگونگی حل مسائل و این آسیب ها، هدف اصلی ما از برگزاری این همایش هاست.
دکتر محبوبی اظهار داشت:در تعریف آسیب های اجتماعی می توان گفت که انحراف از معیارهای مورد تایید جامعه و ایجاد فاصله است و با توجه به آمارهای موجود آسیب های اجتماعی، هرچند ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما باید به دنبال علت یابی و ریشه یابی مسائل باشیم.
وی ریشه مسائل آسیب های اجتماعی را نبود توسعه متوازن و بی عدالتی در فرصت های به وجود آمده در جامعه دانست و افزود:برای رسیدن به توسعه متوازن باید به انسجام نظری و عملی رسید و با استفاده از روش های علمی بتوان سهم پدیدآمدن آسیب های اجتماعی را شناسایی کرد.
محبوبی ارتقای سرمایه های اجتماعی را مهم ترین عامل در کاهش آسیب های اجتماعی قلمداد کرد و گفت: خراسان شمالی در بحث ارتقای سرمایه های اجتماعی جزو 4 استان نخست است اما باز هم باید این موضوع مورد توجه جدی تر قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار