مدیر نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد
مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آمار استفاده از لوازم‌آرایشی در خراسان شمالی را با توجه به غیرمجاز و قاچاق بودن این لوازم تهدیدی نگران‌کننده دانست و با هشدار به مردم، گفت: هیچ مرکز مجوز داری برای انجام تاتو در سطح استان نداریم.
کد خبر: ۵۹۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 19 April 2018

حسن براتی زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بجنورد با اشاره به آمار بالای استفاده از لوازم‌آرایش در کشور اظهار داشت: ایران در دنیا رتبه ۶ استفاده از لوازم‌آرایش را دارد و این آمار تهدید جدی برای کشور محسوب می‌شود.

مدیر نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه افزود: تعداد ۲۰۰ مرکز عرضه لوازم‌آرایشی بهداشتی و ۷۰ داروخانه که بخش عمده‌ای لوازم‌آرایشی دارند در سطح استان فعالیت می‌کند که گویای مصرف بالای لوازم‌آرایشی بهداشتی در سطح استان است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در خراسان شمالی توانستیم برای اولین بار در مراکز آموزشی، آموزش تشخیص لوازم‌آرایشی و بهداشتی مجاز و تقلبی را برای کسانی که متصدی فروش هستند قبل اخذ پروانه شروع به کار، برگزار کنیم.

براتی زاده در خصوص نظارت بر روی فروش لوازم‌آرایشی بیان کرد: گشت مشترکی به همراه تعزیرات تشکیل داده‌ایم که نظارت بر روی آرایشگاه‌های زنانه و فروش لوازم بهداشتی آرایشی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بیشتر لوازم‌آرایشی قاچاق به‌صورت اخفا توزیع و به فروش می‌رسد و عرضه به شکل آشکار و واضح نداریم که بیشتر این قاچاق‌ها هم از مشهد و تهران وارد استان می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به حساسیت‌های استفاده از لوازم‌آرایشی تصریح کرد: تمام انرژی خود را برای آموزش عمومی گذاشته‌ایم حتی در روستاها، با ادارات و صداوسیما تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم تا مردم را از عوارض استفاده از لوازم‌آرایشی بهداشتی تقلبی مطلع و آگاه کرده تا از آسیب‌های آن مصون بمانند.

استفاده از تولید داخلی مطمئن‌تراست

براتی زاده در خصوص مواد آرایشی تولید داخل و وارداتی گفت: مواد بهداشتی تولید داخل کشور باید علاوه بر نشان اختصاری سازمان غذا و دارو دارای پروانه بهداشت و پروانه ساخت باشند و مواد بهداشتی واردشده دارای برچسب مصرف کالا هستند.

وی در ادامه از کشف انبارهای قاچاق لوازم بهداشتی آرایشی در حاشیه شهر خبر داد و افزود: لوازم‌آرایشی بهداشتی و خوراکی کشف‌شده اغلب چینی و فاقد کیفیت استاندارد هستند و گاها در بعضی بحث سرطان‌زایی و ایجاد بیماری‌های ناشناخته مطرح است و لذا توصیه می‌کنم مردم از محصولات تولید داخل استفاده کنند که مطمئن‌تر است و اگر مشکل ساز شدند حداقل می‌توانیم از صاحبان کارخانه‌ها توضیح بخواهیم اما در محصولات خارجی دستمان در این مسئله کوتاه است.

براتی زاده با اشاره به این‌که ۲۵ درصد لوازم‌آرایشی در ایران تولید می‌شود تصریح کرد: خوشبختانه کارخانه‌ها در حال پیشرفت هستند اما جوابگوی مصرف لوازم‌آرایشی در کشور نیست علاوه براین ما باید بحث فرهنگ‌سازی کاهش مصرف لوازم‌آرایشی برای سلامت مردم در کشور را در نظر داشته باشیم.

هیچ آرایشگاهی در استان مجوز تاتو ندارد

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در مورد آرایشگاه‌های زنانه که تاتو و اپیلاسیون انجام می‌دهند گفت: هیچ مجوز برای تاتو و اپیلاسیون در هیچ آرایشگاهی در سطح استان صادر نشده است و تمامی آنچه انجام می‌شود غیرقانونی و تمام مواد مصرفی قاچاق است و خطر ابتلا به بیماری‌های مثل ایدز و هپاتیت و دیگر عوارض پوستی را به همراه دارد که گاها باعث ازهم‌پاشیدگی خانواده شده‌اند.

براتی زاده افزود: تاتو توسط دستگاه غیراستاندارد و رنگ‌های غیرمجاز با هزینه‌های هنگفت در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌گیرد، با نظارت‌هایی که داشتیم تاتو علناً انجام نمی‌شود و به‌صورت خفا و غیرقانونی و این در حالی است که تاتو و هاشور یک کار تخصصی است و توسط پزشک باید انجام گیرد.

وی همچنین بیان کرد: متأسفانه مرکز استاندارد برای آرایشگران و پزشکان نداریم و مرکز تخصصی فنی حرفه‌ای خیلی راحت با مدرک دیپلم مدارک آرایشگری صادر می‌کنند و باوجود تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که برای غیرقانونی و غیرمجاز بودن تاتو در آرایشگاه‌ها، توسط روزنامه و صداوسیما انجام‌شده اما هم چنان بانوان به دلیل عدم آگاهی به این مراکز برای تاتو مراجعه می‌کنند.

براتی زاده ادامه داد: گاها در بعضی آرایشگاه‌ها بوتاکس هم انجام می‌گیرد که غیرقانونی است و آرایشگاه‌های زنانه فقط مجوز در حدود کارهای اولیه از قبیل اصلاح سروصورت دارند و مابقی غیرمجاز و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

هیچ مرکز اپیلاسیونی در استان دارای مجوز بهداشتی نیست

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: هیچ مرکز اپیلاسیونی در سطح استان دارای مجوز بهداشتی نیست و مورد تائید نیستند.

وی ادامه داد: قدم اول ساماندهی آرایشگاه و ایجاد مراکز تاتو و اپیلاسیون با مجوز رسمی تحت نظر پزشک یا افراد آموزش‌دیده است.

براتی زاده در انتقاد به صدور مجوزهای اشتغال بدون توجه به تخصص افراد گفت: متأسفانه سازمان صنعت معدن به هدف اشتغال‌زایی به دلیل ناآگاهی و ناآشنایی از تخصص، عوارض تهدیدکننده آن برای جامعه صرفاً برای ایجاد اشتغال و درآمد مجوز صادر می‌کند.

وی اولویت سال ۹۷ را به جمع‌آوری مراکز غیرمجاز تاتو و برخورد با قانون‌شکن‌ها عنوان کرد.

مکمل‌های غذایی و ورزشی مجاز تنها از داروخانه‌ها تهیه شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به این‌که در بعضی باشگاه‌ها مکمل‌های غذایی به فروش می‌رسد گفت: همشهریان مکمل‌های ورزشی را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند و اگر باشگاهی مکمل می‌فروشد غیرمجاز است.

براتی زاده ادامه داد: فروش آمپول‌ها و مکمل‌های هورمونی که در باشگاه‌های ورزشی تزریق می‌شود باید تحت نظر پزشک با توجه به وزن و قد تائید تجویز شود و مسئولیتش با پزشک است تجویز در باشگاه غیرمجاز و مسئولیت عوارض آن بر عهده خود شخص است.

وی از مصرف بالای مواد آرایشی بهداشتی در استان خبر داد و اظهار کرد: نسبت به جمعیت استان مصرف لوازم‌آرایشی خیلی بالا است امیدواریم در سال ۹۷ با فرهنگ‌سازی این آمار کاهش یابد و بیشتر محصولات قاچاق است و این تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به دم‌نوش‌های گیاهی که توزیع می‌شوند و عرقیات که در بازار موجود هستند افزود: دم‌نوش و عرقیاتی روی آن‌ها پروانه ساخت بهداشتی درج‌شده است مجاز هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در آشخانه واحد تولید و بسته‌بندی چایی و دم‌نوش در حال فعالیت است و در حال صدور مجوزهای لازم هستیم تا تحت نظارت سازمان علوم پزشکی تولید داشته باشد.

براتی زاده در پایان از مردم خواست تا هرگونه تخلف و شکایتی داشتند با سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۲۴۸۰۰۰ یا با تلفن ۳۲۲۴۸۰۰۰ تماس بگیرند قطعاً پیگیری کرده و نتیجه‌اش را به خودم مردم و شاکی اطلاع می دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار