نبود ثبات قیمت نهاده ها، بالا بودن هزینه های تمام شده محصولات دامی و خشکسالی های پیاپی از جمله مشکلاتی است که دامداران و مرغداران خراسان شمالی را در شمال شرق کشور با مشکلات گوناگون روبه رو کرده است.
کد خبر: ۶۰۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 13 May 2018

خراسان شمالی با داشتن 3.5 میلیون واحد دامی جزو هفت استان نخست در پرورش دام کشور است اما، دامداران این خطه به علت نوسانات شدید قیمت‌ نهاده های دامی سر درگم شده و برای ادامه این حرفه نیاز به کمک مسئولان دارند.
این استان همچنین 85 واحد مرغداری با ظرفیت یک میلیون و 971 هزار قطعه دارد که صاحبان این واحدها هم با مشکلات زیادی دست به گریبانند.
بالا بودن قیمت تمام شده گوشت و سایر فرآورده ها، افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه مصرفی از جمله مشکلاتی است که امروز دامداران و مرغداران خراسان شمالی از آن شکایت دارند و قادر به ادامه فعالیت در این بخش نیستند و حتی منجر به از دست دادن حرفه چندین ساله آن ها شده است.
به گفته فعالان این حوزه، دامداری و مرغداری‌ دیگر سوددهی لازم گذشته را ندارد و به همین علت آنان خواستار رسیدگی مسئولان برای رفع مشکلات این قشر مولد جامعه هستند.
یکی از دامداران خراسان شمالی می گوید: در چند ماه گذشته به منظور حمایت از مرغداران و دامداران، نهاده هایی با قیمت مناسب به بازار عرضه که تا حدودی مشکل برطرف شد اما اکنون با افزایش قیمت نهاده ها شرایط برای تولید دشوار شده است.
علی سیاح اظهار کرد: به منظور ساماندهی بازار، عرضه ذرت با قیمت و شرایطی مناسب به تولیدکنندگان باید افزایش پیدا کند تا علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از افزایش قیمت جلوگیری کند.
یکی از تولیدکنندگان مرغ خراسان شمالی با ابراز گلایه از افزایش قیمت نهاده ها گفت: با گرانی های اخیر شرایط برای تولید مقرون به صرفه نیست از سویی با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار برخورد جدی می شود.
قربان محمد توکلی بر حمایت از تولید کننده های داخلی تاکید و تصریح کرد: توزیع نهاده های دامی نیز باید مدیریت و نظارت شود تا مشکلی برای مصرف کننده های نهایی ایجاد نشود.
وی گفت: سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدات داخلی ذرت را در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری کرد تا آن را در مواقع لزوم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.
یکی از واحدهای مرغداری این استان در باره دلایل ادامه تنش در بازار نهاده های دامی گفت: متاسفانه قیمت ها هر روز بالا می رود که این امر برای قشر تولید کننده نگرانی به همراه دارد.
حامد شرافت پور از گرانی نهاده های دامی در بازار انتقاد کرد و افزود: قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ افزایش پیدا نکرده و این امر شرایط تولید صنعت دام و طیور را دشوار کرده است، اکنون این امر نیز به ساماندهی دارد.
وی با بیان اینکه تولید کننده ها اکنون متضرر شده اند، افزود: مسئولان باید برای پایین نگاه داشتن هزینه های تولید برنامه ای منسجم داشته باشند تا این قشر هر سال نگران از دست دادن دام خود نشوند.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: بازار نهاده های دامی در این استان با کمک شرکت پشتیبانی و امور دام و اختصاص سهمیه مازاد متعادل می شود.
علی مبارکی در گفت و گو با ایرنا به گرانی نهاده های دامی در این استان اشاره کرد و گفت: اکنون در بازار شاهد افزایش قیمت نهاده ها هستیم، واسطه ها از این موضوع در بازار سوء استفاده می کنند و مرغداران برای جلوگیری از تلفات مجبور به خرید هستند.
وی افزود: دولت نهاده ها را به منظور تنظیم بازار عرضه می کند و سعی دارد قیمت ها را متعادل نگه دارد اما وظیفه تامین نهاده ها را بر عهده ندارد.
وی با بیان این که نهاده های کالاهای اساسی در بخش کشاورزی مانند ذرت و کنجاله سویا عمدتا در صنعت دام و طیور مصرف می شود،گفت: این نهاده ها سهم بالایی در قیمت تمام شده کالاهای اساسی دارند و به خاطر آن که قیمت کالاهای اساسی از افزایش نرخ ارز از حدود 38 هزار ریال (مبادله ای) به 42 هزار ریال متاثر نشود، دولت تصمیم گرفت با اختصاص ما به التفاوت نرخ ارز،از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.
مبارکی به قیمت مناسب جو در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون سهمیه فروردین و اردیبشهت ماه سال جاری نهاده های دامی در این استان توزیع شده است و همچنین پیگیر 200 تن سویا مازاد نیز هستیم.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: پارسال 40 هزار تن ذرت، جو، کنجاله و سویا در این استان توزیع شد که از این میزان 16 هزار تن ذرت و سویا معادل 40 درصد را شرکت پشتیبانی امور دام و 24 هزار تن معادل 60 درصد را تشکل ها تامین کردند.
مبارکی افزود: در فروردین امسال بر اساس جوجه ریزی مرغداری های این استان به دو هزار و 700 تن ذرت نیاز بود که 400 تن را شرکت پشتیبانی و مابقی را تشکل ها تامین کردند.
وی اظهار داشت: نیاز سویای مرغداری ها نیز یک هزار و 500 تن بود که 150 تن را شرکت پشتیبانی و مابقی را تشکل ها فراهم کردند.
وی گفت: بر اساس اعلام شرکت پشتیبانی و امور دام قیمت هر کیلوگرم ذرت 11 هزار ریال، جو 10 هزار و 800 و سویا 19 هزار ریال است که در بازار این نرخ بیشتر است.
استان خراسان شمالی 85 واحد مرغداری با ظرفیت یک میلیون و 971 هزار قطعه دارد که از این تعداد 67 واحد مرغ داری با ظرفیت یک میلیون و 700 هزار قطعه فعال است.
18 واحد مرغداری در خراسان شمالی هم نیمه فعال است.
به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، چهار درصد از جمعیت دام سبک کشور در خراسان شمالی نگهداری می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار