علمای شاخص اهل سنت خراسان شمالی:
روحانیون شاخص اهل سنت استان خراسان شمالی معتقدند، که رویت هلال ماه و اعلان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر با تأیید حاکم اسلامی و اعلان اولی الأمر ثابت می‌شود و تبعیت از رهبر معظم انقلاب واجب است.
کد خبر: ۶۰۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 15 May 2018

"حاج گلدی آخوند کمالی" مشاور استاندار خراسان شمالی در امور اهل سنت و مدیر حوزه علمیه خادمیه امانلی (رازوجرگلان) در این زمینه گفت: ما علمای اهل سنت، در محفل فقهی ترکمن صحرا هرسال جلسه‌ای را با هماهنگی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت استان‌های خراسان در رابطه با این موضوع برگزار می‌کنیم، که در جلسه گذشته فتوایی در رابطه با اطاعت از اولی امر در اعلان شروع ماه مبارک رمضان و عیدفطر صادر نمودیم.

حاج آخوند کمالی تصریح کرد: الحمدالله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حاکم عادل و اسلامی این کشور، اهمیت بسیار زیادی به این مسئله می‌دهد و کمیته‌ی استهلال ماه در رابطه با این موضوع از طرف دفتر مقام معظم رهبری تشکیل‌شده و متخصصانی برگزیده با تمام جدیت با دستگاه‌های مجهز هلال ماه را رصد می‌کنند، بر خود واجب می‌دانیم که از حاکم اسلامی کشور خود تبعیت کرده وهمزمان با اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری، اعلان شروع ماه مبارک و عید سعید فطر نماییم.

مدیر حوزه علمیه خادمیه امانلی تأکید کرد: توصیه ما و پیام ما عالمان اهل سنت به مردم خراسان شمالی این است که دقتی که جمهوری اسلامی ایران در رابطه با رویت هلال ماه دارد، در هیچ جای جهان اسلام این دقت انجام نمی‌شود و تشخیص متخصصان این کشور بی نظیر است و باید با اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب در تلویزیون و رسانه‌های داخلی ماه مبارک رمضان را آغازه وعید فطر نمایند.

"حاج خالمحمد آخوند سرفراز" مدیر حوزه علمیه هدایتی روستای کلاته ابریشم (رازو جرگلان) نیز گفت: در سال گذشته ما علمای استان در چند دوره به کلاس‌های تخصصی که از سوی شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور برگزارشده بود در کارگاه‌های استهلال ماه شرکت کردیم و از خیلی از مسائل در این خصوص آگاهی پیدا کردیم.

حاج آخوند سرفراز بیان داشت: به لطف و عنایت مقام معظم رهبری، کمیته متخصص استهلال ماه در این کشور تشکیل‌شده است، که در سالی که ما رفتیم 150 گروه از استان‌های ایران حضور داشتند و هدف از این توضیحات بنده حقیر، این است که می‌خواهم بگویم مقام معظم رهبری، با جدیت تمام دارد این مسأله را پیگیری می‌نماید و جای هیچ شک و شبهه‌ای در رابطه با این موضوع نیست.

این عالم ترکمن تصریح کرد: در کتب اهل سنت و در مذهب فقه حنفی، رویت هلال ماه با چشم آورده شده که این موضوع هم‌بستگی به اقلیم و شرایط هر منطقه دارد که در این در این خصوص در بین علمای اهل سنت اختلاف‌نظر فقهی است.

وی ابراز داشت: ما هم به خاطر این اختلاف‌نظر فقهی، در بین علمای اهل سنت تصمیم گرفتیم، در امر اعلام عید فطر و رؤیت هلال ماه، تابع اوامر مقام معظم رهبری باشیم.

حاج آخوند سرفراز، خطاب به جامعه اهل سنت خراسان شمالی تأکید کرد: رویت هلال ماه و گرفتن روزه و اعلان عید فطر برای اهل سنت این استان، طبق اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب، که  حاکم اسلامی این نظام است، ملاک است و باید تابع اوامر مقام معظم رهبری باشیم.

"حاج غفور آخوند یزدانی" امام‌جمعه و مدیر حوزه علمیه الاظهر دهستان باغلق (رازو جرگلان) نیز  در این زمینه گفت: باید تابع حاکم اسلامی بود، بخصوص در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رهبر معظم انقلاب، اهتمام ویژه دارند تا رؤیت هلال ماه ثابت گردد و لذا هرگاه هلال ماه رمضان دیده شود و ثابت گردد برای مسلمین اعلام می‌نماید.

حاج آخوند یزدانی تصریح کرد: طبق فقه حنفی، رؤیت هلال باید به تأیید حاکم اسلامی برسد، که در این کشور، ما علمای اهل سنت استان تابع فرمایشات مقام معظم رهبری عزیز در این زمینه هستیم.

"حاج رحیم آخوند صمدی" امام جمعه یکه سعود (رازوجرگلان) نیز اضافه کرد: در همایشی که در مشهد هفته‌ی گذشته به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی معلم برگزار شد، در حاشیه این همایش در رابطه با استهلال ماه نیز جلسه‌ای برگزار گردید و کارشناسان در این زمینه تمامی توضیحات لازم را در خصوص شیوه‌های متعدد  رؤیت هلال ماه و درستی کدام شیوه رؤیت، ارائه دادند و ماهم بیش‌ازپیش متوجه و آگاه شدیم، فقط یک شیوه درست است و آن هم اطلاعیه  دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص است.

"حاج آنا آخوند پروانه" امام جمعه و مدیر حوزه علمیه القریشی روستای حصارچه (رازو جرگلان) نیز گفت: در بین اهل سنت یک اصل ثابت وجود دارد و آن رؤیت هلال ماه می‌باشد؛ در بحث رؤیت هلال ماه تبعیت از حاکم اسلامی لازم و واجب است، وقتی حاکم اسلامی بر طبق اصول محکمی اعلام کند که فردا روز اول ماه رمضان یا عید فطر است مردم نیز باید از آن تبعیت کنند و روزه بگیرند یا عید بگیرند.

"حاج آنا آخوند پروانه" امام جمعه و مدیر حوزه علمیه القریشی روستای حصارچه (رازو جرگلان) نیز گفت: در بین اهل سنت یک اصل ثابت وجود دارد و آن رؤیت هلال ماه می‌باشد؛ در بحث رؤیت هلال ماه تبعیت از حاکم اسلامی لازم و واجب است، وقتی حاکم اسلامی بر طبق اصول محکمی اعلام کند که فردا روز اول ماه رمضان یا عید فطر است مردم نیز باید از آن تبعیت کنند و روزه بگیرند یا عید بگیرند.

امام جمعه حصارچه تصریح کرد: طبق اعتقاد ما حکومت کشور اسلامی است و حاکم عادل، فقیه و عالم بر ما حکومت می‌کند و تبعیت از رهبر معظم انقلاب در این زمینه‌ها واجب و لازم است. 

"حاج عبدالله آخوند خوش نظر" امام جمعه و مدیرحوزه علمیه ربانیه تازه یاب (مانه و سملقان) نیز در این زمینه افزود:: در استان خراسان شمالی، علما معتقدند که چون افق ما با افق دیگر ممالک اسلامی فرق دارد و باید رؤیت هلال ماه در کشور ما انجام شود.

آخوند خوش نظر تصریح کرد: تبعیت از حاکم اسلامی در بحث رؤیت هلال ماه در آغازه ماه مبارک واتمام این ماه عظیم و روز عید فطر بر همه ما واجب است.

"حاج محمد آخوندخادمی" امام جمعه روستای کهنه جلگه (مانه و سملقان) نیز در این زمینه اضافه کرد: ملاک ما در اعلام روز اول ماه مبارک رمضان اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری، است.

حاج آخوند خادمی تصریح کرد: اگر چنانچه از طریق رسانه‌های عمومی و به نقل از دفتر مقام معظم رهبری رؤیت حلال به اثبات برسد و اعلام شود طبق آن اول ماه مبارک رمضان برای اهل سنت این منطقه حساب خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار