سرپرست معاونت گردشگری سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در سال جاری برای اجرای زیرساخت های پروژه دهکده گردشگری عشایری استان، سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.
کد خبر: ۶۱۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 24 May 2018

هادی سعادت طلب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: علاوه براین مبلغ، 2 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که از این میزان در سال جاری، 580 میلیون ریال تخصیص یافته است.
وی گفت: اجرای طرح دهکده گردشگری عشایری واقع در منطقه بیگان شیروان پروژه بسیار بزرگی است و اتمام کامل آن به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
سعادت طلب افزود: اجرای کار منوط به این که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زمین را به این اداره کل واگذار کند که اکنون کارهای اداری آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: ساختار اساسی این طرح شامل سوارکاری، ورزش های آبی، باغ های گل و گیاه، آیین های سنتی، فرهنگی و عشایری، محلی برای برگزاری آیین های فرهنگی و مذهبی مربوط به اقوام استان و نمایشگاه صنایع دستی است.
سعادت طلب گستره این منطقه را 500 هکتار عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست،هدف اداره کل این است که برای مطالعه این طرح با اخذ 10 تا 100 میلیارد ریال اعتبار، مشاور قوی منظور کند.
وی در ادامه اظهارداشت: در شرایط کنونی و با توجه به شرایط محیطی و مدیریتی و اسکان عشایر در چند دهه آتی، ضرورت دارد راهکاری برای حفظ آثار، فرهنگ، الگوی زیست، آداب و رسوم و جاذبه ها (پوشاک ،غذا، صنایع دستی) جامعه عشایری اندیشیده شود که این امر در قالب برنامه ریزی توسعه گردشگری عشایری قابل بررسی است.
وی بیان کرد: بدین منظور احداث دهکده گردشگری عشایری می تواند راهکار مناسبی برای حفظ فرهنگ جامعه عشایری خراسان شمالی و همچنین منبع در آمد برای عشایر و دیگر اقشار گوناگون در استان باشد.
سعادت طلب گفت:عملیات اجرایی ایجاد دهکده گردشگری عشایری در منطقه بیگان شیروان حداقل پنج سال زمان می برد.
وی هدف از اجرای این طرح را تبدیل خراسان شمالی به استان هدف گردشگری، حفظ آثار فرهنگی، سنتی، قومی و ایلی عشایر، توسعه فعالیت های اشتغالزا و ایجاد درآمد وجاذبه برای توسعه گردشگری استان و جلب گردشگر خارجی و داخلی و فراهم آوردن زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق عشایری ذکرکرد.
منطقه بیگان واقع در حاشیه جاده آسیایی شیروان -بجنورد قرار گرفته است و به لحاظ شرایط اقلیمی و زیستی منطقه مناسب برای تاسیس دهکده گردشگری عشایری مورد تایید کارشناسان است.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با 700 هزار راس دام در این استان کوچروی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار