مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به مشکل برداشت آب از چاه های غیرمجاز گفت: امسال 543 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و مسلوب المنفعه می شود.
کد خبر: ۶۱۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 05 June 2018

سیدابراهیم علوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با مسدود شدن 543 حلقه چاه غیرمجاز استان از برداشت پنج میلیون و 100 هزار مترمکعب آب جلوگیری و در مصرف آن صرفه جویی می شود.
وی با بیان اینکه اکنون میزان اضافه برداشت از چاه های مجاز استان معادل سه برابر میزان برداشت از چاه های غیر مجاز است افزود: سالانه حدود 105 میلیون مترمکعب آب از منابع چاه های مجاز به صورت غیرقانونی و اضافه از آنچه در پروانه ذکر شده، برداشت می شود که باید مدیریت شود.
علوی درباره وضعیت منابع آبی زیر زمینی استان گفت: با کاهش میزان بارندگی بویژه کاهش میزان بارش برف، سطح منابع آبی زیرزمینی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دشت های استان اکنون شرایط مناسب ندارند.
وی تصریح کرد: اکنون چهار دشت از 11 دشت استان، ممنوعه بحرانی است به این معنا که کمبود آب سفره ها با علائمی چون تغییر کیفیت و شور شدن آب و یا نشست زمین خودنمایی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: چهار دشت نیز ممنوعه و سه دشت هم آزاد است.
علوی گفت: برای تعادل بخشی و احیای آبخوان های زیرزمینی، پروژه های تعادل بخشی آب در دستور کار است که مهم ترین این طرح ها، بستن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های مجاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون با شناسایی 200 چاه غیرمجاز، شمار چاه هایی که بدون مجوز مورد استفاده بهره برداران کشاورزی قرار گرفته به سه هزار و 800 حلقه رسیده است.
استان خراسان شمالی 433 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار