مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون قیمت خرید شیر از گاوداری های سنتی به ازای هر کیلوگرم 11 هزار ریال است که این وضعیت دامداران را با مشکل جدی روبه رو کرده است.
کد خبر: ۶۱۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 09 June 2018

احمد داوطلب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از علت های قیمت پایین شیر در این استان کمبود تقاضا است اظهار داشت: دست کم قیمت خرید شیر از دامداران باید به ازای هر کیلوگرم 16 هزار ریال باشد.
وی با اشاره به اینکه هنوز دستورالعمل اجرایی قیمت شیر ابلاغ نشده است، گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی 60 درصد شیر تولیدی خراسان شمالی به استان های دیگر حمل و لبنیات پاستوریزه مورد نیاز نیز از سایر استان ها تامین می شود.
داوطلب با بیان اینکه کارخانجات لبنیات، شیر با کیفیت را با قیمت مناسب و بالاتر خریداری می کنند افزود: شیر صنعتی با دستگاه های اتوماتیک که بار میکروبی کمتری دارد برای تبدیل به فرآورده ها استفاده می شود.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین خرید حمایتی شیر از دامدارن بر اساس فاکتورهای کیفی است که شیر سنتی در آن گنجانده نمی شود.
به گفته داوطلب ظرفیت تولید شیر در خراسان شمالی سالانه 150 هزار تن است که روزانه 250 یا 300 تن شیر در این استان جمع آوری می شود.
خراسان شمالی 23 واحد پروورش گوسفند داشتی با ظرفیت 18 هزار راس، 110 واحد پرورش گاو شیری صنعتی با 5 هزار و 247 راس، 94 واحد پرورش پروار بندی گوساله صنعتی با ظرفیت 6 هزار و 30 راس و 118 واحد بره پرواری با ظرفیت 38 هزار و 90 راس دارد.
همچنین این استان 530 واحد پرورش گاو شیری روستایی با طرفیت 6 هزار و 300 راس، 126 واحد پرواربندی گوساله روستایی با ظرفیت چهار هزار راس و 500 واحد پرواربندی بره روستایی با ظرفیت 38 هزار راس دارد.
این استان 78 هزار و 500 راس دام سنگین گاو و گوساله و دو میلیون و 55 هزار راس دام سبک بز، بزغاله، بره و گوسفند دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار