کد خبر: ۶۲۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 24 June 2018
واژه پولشویی برای توصیف فرایندی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن پول غیرقانونی یا کثیفی که حاصل فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه و کالا، قاچاق انسان، رشوه، اخاذی، کلاهبرداری و ... است، در چرخه ای از فعالیت ها و معاملات مالی و‌ با گذر از مراحلی، شسته و به عنوان پول قانونی، موجه و مشروع جلوه داده می شود.
پولشویی دارای آثار و تبعات منفی فراوانی در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی همچون گسترش فساد و ارتشا در سطح جامعه، تضعیف بخش خصوصی،‌ کاهش اعتماد به بازارهای مالی، کاهش درآمد دولت و تقویت منابع و شبکه مالی مجرمین است.
تبعات منفی این پدیده شوم موجب شده است حاکمیت کشورها ـ همگام با مراجع بین المللی ـ درصدد مبارزه با آن برآیند و با تصویب قوانین و مقررات لازم و اجرایی کردن آن ها، از وقوع این جرم در مؤسسات مالی پیشگیری کنند یا در صورت وقوع، متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.
در این راستا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع نظارت بر بانک ها، مؤسسات اعتباری و دیگر نهادهای فعال در بازار پولی کشور وظیفه دارد علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای پیشگیری از پولشویی در بازار پولی کشور و مقابله با آن، بر حسن اجرای قوانین و مقررات ذی ربط در این بازار نظارت کند.
با همه حساسیت هایی که در رابطه با پولشویی و مقابله با این پدیده وجود دارد، گزارش هایی به روزنامه «خراسان شمالی» رسیده که بیانگر نادیده گرفتن این پدیده مذموم در برخی شعب بانک های خراسان شمالی است.
بر اساس گزارش های دریافتی، برخی شعب بانک های دولتی استان به نوعی به کارکنان خود تفهیم کرده اند که چنان چه به موردی مشکوک به پولشویی برخورد کردند، آن را با هدف جذب منابع سیستم بانکی نادیده بگیرند و گویا دیگر مانند گذشته، در برخی شعب بانکی استان، نسبت به قانون مبارزه با پولشویی، سختگیری نمی شود.
بررسی گزارش های آماری نشان می دهد که طی 10 سال اخیر، منابع بانک های خراسان شمالی همچنان نسبت به مصارف کمتر است و بانک ها برای تامین منابع خود به رقابت های ناسالم روی آورده اند و این موضوعی است که دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی به آن اذعان می کند.
رقابت ناسالم برای جذب منابع
هر چند دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی موضوع نادیده گرفتن پولشویی به منظور جذب منابع در بانک های استان را تأیید نمی کند اما می‌گوید: ممکن است در این رابطه مواردی وجود داشته باشد که گزارش های آن به دست ما نرسیده است.
«هدایتی» می افزاید: طی سال های اخیر متأسفانه بعضی از بانک ها برای جذب منابع و به دلیل نداشتن نقدینگی برخی رقابت های ناسالم را رقم زدند که متأسفانه مشکلاتی را برای بانک ها به خصوص برای مشتریانی که جذب آن مؤسسات مالی و اعتباری و بانک های خصوصی جدید شده بودند به وجود آورد و در خراسان شمالی هم شاهد مواردی بودیم.مدیر شعب بانک ملی خراسان شمالی اظهارمی کند: در رابطه با پولشویی در سیستم دیگر بانک های استان اطلاعی ندارم زیرا کمیسیون هماهنگی بانک ها به این موارد حداقل تا زمان وصول شکواییه و گزارش ورود نمی کند اما این که همکاری در سیستم بانکی برای جذب منابع قوانین مبارزه با پولشویی را نادیده بگیرد تخلف است و در صورت وجود مستندات در این باره، قطعاً با فرد متخلف در هر جایگاهی که باشد، برخورد خواهد شد اما چون تا به حال گزارشی در این باره به کمیسیون هماهنگی بانک های استان نرسیده است، به آن ورود نکرده ایم.وی تأکید می کند: دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی بخشنامه بانک مرکزی است و تمام همکارها موظف به رعایت آن هستند.
گزارشی که  اساس داشته باشد دریافت نکرده ایم
بازرس کل خراسان شمالی هم در این باره می گوید: پولشویی تعریف خاصی دارد و باید پول از راه نامشروع یا جرایم مالی به دست بیاید و سپرده گذاری به ظاهر قانونی شود تا منشأ نامشروع آن تغییر کند.
«مهرپرور» با بیان این که تاکنون گزارشی که پایه و اساس داشته باشد در این مورد دریافت نکرده ایم، می افزاید: ما مرتب از بانک ها بازرسی می کنیم و حداقل تا به حال در این حوزه چیزی ندیده ایم که کلان و قابل توجه باشد.وی اظهارمی کند: اعلام آمادگی می کنیم تا چنان چه در این باره گزارشی وجود داشته باشد، موضوع را بررسی کنیم و نتیجه آن را در اختیار مردم و روزنامه قرار دهیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار