کد خبر: ۶۲۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 24 June 2018

فعالیت هنرمندان هنر نمایش استان در سال های اخیر و حضور فعال آن ها در جشنواره ها نشان از ظرفیت های موجود در این عرصه دارد، اما آن چه که در سال های اخیر مشاهده می شود، کاهش چشمگیر تولیدات اهالی تئاتر شهرستان برای اجرای عمومی است و همین امر سبب شده تولیدات نمایشی، صرفاً برای جشنواره ها باشد و نه تنها اعضای خانواده تئاتر سهمی در اجرای عمومی ندارند، بلکه مخاطبان علاقه مند به هنر نمایش نیز از این رویداد هنری بی بهره اند و می توان گفت جای خالی هنرهای نمایشی به ویژه نمایش های طنز در سبد نیازهای فرهنگی خانواده های اسفراینی بیش از گذشته احساس می شود؛ مسئله ای که بررسی و واکاوی آن نیازمند یک نگاه عمیق و فراگیر است. «بهنام محمدزاده»، برگزیده جشنواره های متعدد در بخش بازیگری و از فعالان تئاتر در اسفراین، بر این باور است که یکی از مشکلات موجود سوءاستفاده افراد غیر حرفه ای در هنر نمایش از ظرفیت های درآمدی این حرفه است و با اظهار تاسف از این مسئله می گوید: با این وجود تمرینات بچه های تئاتر اسفراین به صورت مستمر و البته برای جشنواره پیگیری می شود.
وی که این روزها برای بازی در نمایش های «ماه گرفتگی» و «بیوه زن» در حال تمرین است، جشنواره های تئاتر را بهترین مسیر برای ایجاد انگیزه به منظور فعالیت در چارچوب حرفه ای تئاتر و نمایش صحنه ای می داند و می افزاید: این مسیر مقدمه ای برای دیده و مطرح شدن در دنیای تئاتر است، اما نباید از اجراهای عمومی غافل شد.
«محمود آزاد» هم که از دیگر فعالان عرصه هنر نمایش است، بسترهای حمایتی از این هنر را نسبت به شعر و داستان کم رنگ می داند و معتقد است: درخشش هنرمندان تئاتر در عرصه های منطقه ای، استانی و حتی ملی کمتر به چشم می آید و چندان چشم نواز نیست.
وی با اشاره به این که عده ای که سابقه کار هنری جدی و البته حرفه ای ندارند، به واسطه نبود نظارت از سوی شورای بازبینی بی اعتمادی عموم به تولید آثار فاخر را منجر شده اند، بیان می کند: همین امر سبب شده است تا با وجود این که اثری برای اکران عمومی داشتیم اما برای تحقق آن تلاش نکنیم.
وی که تجربه کارگردانی را هم در کارنامه خود دارد، خاطر نشان می کند: تولید آثار، صرفاً با انگیزه حضور در جشنواره هاست و متاسفانه خبری از اکران های عمومی نیست.
در این باره «محمد یحیی آبادی» مسئول انجمن هنرهای نمایشی اسفراین به فعالیت چشمگیر هنرمندان برای حضور در جشنواره های مختلف استانی اشاره می کند و می گوید: هر چند شاهد کم شدن میزان تولیدات نمایشی هستیم اما کیفیت تولیدات از رشد خوبی برخوردار است.
وی تغییر بدنه تئاتر استان و حرکت به سمت جوان گرایی را از نشانه های رشد و توسعه دامنه هنر نمایش اعلام می کند که گواه آن درخشش در جشنواره های متعدد است.
از نگاه این هنرمند یکی از مسائل انگیزشی در هنرهای نمایشی، برگزاری جشنواره هاست؛ جشنواره هایی که زمینه ساز شکل گیری یک گروه و تولید اثر خواهد بود و هنرمند مطمئن است تنها مسیر موجود، برای حمایت و دیده شدن اثرش، حتی برای اکران های عمومی، جشنواره خواهد بود. وی با این وعده که تئاتر اسفراین از حیث اکران های عمومی، تابستان امسال، فصل پرباری را تجربه خواهد کرد، اضافه می کند: مشکل خاصی برای فعالیت خانواده تئاتر وجود ندارد اما کسانی که سال گذشته در تئاتر کار می کردند کم بودند و بناست حمایت هایی با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع فرهنگی و هنری نسیم صورت پذیرد.وی از راه اندازی پلاتوی تخصصی برای تمرین گروه های نمایشی در آینده ای نزدیک خبر می دهد و اضافه می کند: پلاتو و تالار استاد شاهد هم آماده میزبانی برای اکران های عمومی نمایش های صحنه ای است.
وی از تدارک انجمن هنرهای نمایشی برای تقویت کمی و کیفی هنرهای نمایشی در این شهرستان نیز خبر می دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین هم یکی از اساسی ترین مشکلات در حوزه تولید تئاتر را چالش در ارکان آن می داند و می گوید: تئاتر 2 رکن بازیگر و تماشاگر دارد که در اسفراین از حیث بازیگر خلاق و قوی کمبودهای کمی و کیفی وجود دارد و از سوی دیگر تعداد تماشاگرانی که صرفاً علاقه مند به تماشای تئاتر باشند کم است و همین امر در اجراهای عمومی تاثیر گذاشته است.
«رضا ارغیانی» با اشاره به این که با هماهنگی مدیر مجتمع فرهنگی و هنری نسیم بسترهایی برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه خانواده تئاتر اندیشیده شده است، می افزاید: تماشای نمایش هایی که با استقبال رو به رو نشود برای اکران عمومی رایگان است، اما به شرط درآمدزایی باید هزینه هرشب استفاده از تالار اصلی تا سقف حداکثر 200 هزار تومان و بر اساس میزان درآمد گیشه به مجتمع پرداخت شود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار