کد خبر: ۶۲۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ 24 June 2018

سال ۸۹ بود که دستگاه‌های نظارتی استان خراسان شمالی متوجه بروز تخلفاتی در کارخانه آلومینای جاجرم شدند. درنهایت پرونده قضایی تخلف جرائم مالی شرکت آلومینای جاجرم در ۲۶ بهمن سال ۹۳ تشکیل و متهمان دستگیر شدند.

رئیس‌کل وقت دادگستری استان در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ۹۴ در نشست خبری به تشریح این موضوع پرداخت. بر همین اساس وی گفت: از سال ۸۹ با ورود برخی مدیران به این کارخانه تخلفات آن شروع شد و از همان زمان متوجه شدیم این شخص با دیگر متهمان اقدام به جرائم مهمی چون اختلاس، عدم وصول مطالبات دولتی و بخشی از مطالبات دولتی را به‌عنوان مشکوک الوصول به فروش می‌رساند.

وی افزود: در این رابطه ۱۱ نفر بازداشت شدند که از این تعداد سه نفر از متهمان اصلی هستند که ازجمله مدیرعامل و ۲ تن از متهمان دیگر که نسبت فامیلی با وی دارند.

رئیس‌کل دادگستری استان با اشاره به اینکه عوامل اصلی این پرونده دستگیرشده‌اند از تحت تعقیب بودن افراد مضمون دیگری در این پرونده و مشارکت یکسری از خانواده‌های متهمان در این اختلاس خبر داد.

«مسلم محمدیاران» دادستان خراسان شمالی در گفت‌وگو با میزان در تاریخ ۱۱ شهریورماه ۹۴ با اشاره به رقم اختلاس شده اذعان داشت: ۲ هزار میلیارد ریال اختلاس در این شرکت رخ داد که با اقدامات دستگاه قضایی استان  تا شهریورماه سال ۹۴ مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال از این وجوه به بیت‌المال بازگشته است.

در ادامه رسیدگی به جرائم صورت گرفته در شرکت آلومینای جاجرم حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدالله جعفری، قاضی‌القضات خراسان شمالی ۳۱ خرداد امسال در نشست خبری خود از صدور حکم  محکومیت متهمان اقتصادی  شرکت آلومینای ایران خبر داد.

وی در این رابطه گفت:  ۱۳ ماه تحقیقات جامع و کامل قضایی پس از گزارش تخلف در آلومینا به دادستانی، انجام شد و در این رابطه ١٢ متهم دستگیر شدند که ٩ عنوان مجرمانه و موارد اتهامی، متوجه آن‌ها بود.

وی ادامه داد: پرونده در شعبه دوم کیفری یک در مدت ٢٥ ماه و با برگزاری ٤٥ جلسه دادرسی با ٢٢ جلد و ٨ هزار و ٤٨٠ صفحه رسیدگی و هفتم خردادماه احکام متهمان در این شعبه صادر شد.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی همچنین افزود: از ١٢ متهم پرونده، ٤ نفر در مراحل پایانی رسیدگی تبرئه شدند و ٨ متهم دیگر ازجمله متهم اصلی پرونده، به‌تناسب جرایمی که متوجه آن‌ها بود، محکومیت‌هایی گرفتند و البته از ٩ اتهام وارده، ٥ اتهام موردپذیرش دادگاه قرار گرفت.

در پایان حجت‌الاسلام جعفری گفت: جزئیات حکم متهمان این پرونده، پس از قطعی شدن از سوی دیوان عالی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مجتمع آلومینای جاجرم در خراسان شمالی تنها واحد تولید پودر آلومینا به عنوان مهمترین ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم در کشور است که سالانه ۲۵۰ هزار تن از نیاز پودر آلومینای ۳ شرکت بزرگ آلومینیوم کشور را تامین می کند. این واحد صنعتی در جنوب غربی استان خراسان شمالی در شهرستان جاجرم افتتاح شد که اواخر سال ۹۳  پس از حدود یک دهه از فعالیت این واحد صنعتی با پیگیری نیروهای اطلاعاتی و دستگاه های نظارتی تعدادی از مدیران سابق این مجتمع به اتهام اختلاس و تضییع حقوق بیت المال دستگیر شدند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار