رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: گروهی از کاوشگران چین، فرانسه و همچنین از کشورمان در دومین مرحله از کاوش های باستان شناسی تپه ارگ باستانی این شهرستان خراسان شمالی را از دهم تیرماه سال جاری کاوش می کنند.
کد خبر: ۶۲۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 24 June 2018

محمد سیاح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرارداد منعقد شده، این کاوشگران به مدت 40 روز عرصه و حریم این اثر باستانی در شیروان را کاوش و مشخص خواهند کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در فصل اول کاوش باستانی شناسی ارگ نادری شیروان گفت: کاوش های باستان شناسی فصل اول برای مشخص کردن دوره تاریخی بود که عملیات آن در آبان ماه سال 95 به مدت 40 روز ادامه داشت.
سیاح با بیان اینکه سال گذشته برای این اثر تاریخی در شیروان، 7 میلیارد ریال اعتبار مصوب شد افزود: با توجه به قرار گرفتن این اثر تاریخی در جاده آسیایی موجب جذب و رونق گردشگر می شود که در بازآفرینی شهری نیز مورد تایید قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.
تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.
تپه باستانی ارگ نادری شیروان بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.
این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار اخیرا آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
تاکنون 55 اثر تاریخی در شهرستان 157 هزار نفری شیروان که به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار