در گفتگوی تلویزیونی :
استاندار خراسان شمالی شامگاه دهم تیرماه باحضور در برنامه زنده تلویزیونی شب های اترک که از سیمای استانی پخش شد، گزارش اجمالی عملکرد ۲ ساله خود را برای مردم تشریح و مهم ترین اهداف و برنامه های در دست اجرا را برای آنان بازگو کرد.
کد خبر: ۶۲۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 02 July 2018
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی که دهم تیرماه ۹۵ به عنوان عالی ترین مقام دولت در این استان معارفه شد، در این گفت و گوی زنده تلویزیونی گفت: در این ۲ سال تلاش کردیم ضمن تکمیل برنامه های گذشته، هدفگذاری های بلندمدت ولی با گام های کوتاه داشته باشیم. 
وی تلاش برای معرفی استان به مسئولان کشوری و دیگر هموطنان را ازجمله نخستین اهداف خود پس از به عهده گرفتن مسئولیت استانداری خواند و تصریح کرد: شناخت اولویت ها و دسته بندی آن ها از دیگر نکاتی بود که بدو ورود به استان بدان ها پرداختیم تا بتوانیم تبدیل این استان به استانی برخوردار از شاخصه های توسعه را باتوجه به قابلیت های بالقوه موجود، تسریع ببخشیم.
صالحی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره علل بروز گرانی های اخیر در بازار خاطرنشان کرد: گرانی یک معلول است و علت بزرگ آن را می توان ستیز انقلاب اسلامی با آمریکا دانست. وی با شرح مختصری از روند روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ گفت: مردم با انتخاب دکتر روحانی نشان دادند که از بین ۳ مسیر تسلیم، جنگ یا مذاکره، راه سوم را برگزیده اند و دولت هم با ارشادات رهبری مذاکرات را آغاز کرد که ۳۰ ماه طول کشید و به برجام منتهی شد. وی ادامه داد: با روی کارآمدن تندروها در آمریکا و خروج این کشور از برجام، با این تصور که ایران هم تسلیم یا عجولانه از آن خارج می شود، آمریکا به ایجاد اختلال در برنامه های ارزی و تحت فشار گذاشتن صادرات نفت و اثرگذاری بر بودجه و اقتصاد کشورمان روی آورد.
صالحی تصریح کرد: با همه دشواری های به وجود آمده، گرانی های اخیر مبنایی ندارد چون دولت همه ارز موردنیاز واردات را به نرخ رسمی یعنی ۳۸۵۰ تومان برای کالاهای اساسی و ۴۲۰۰ تومان برای دیگر کالاها تامین کرده است. وی اضافه کرد: طمع ورزی سودجویان و تاخیر در ورود دلار به کشور عامل بروز فضای روانی و ایجاد اختلال ارزی و در نهایت هم گرانی ها در بازار بوده است یعنی با وجود تامین ارز کالاهای اساسی و وارداتی، تلاطم ارزی اثر روانی روی بازار داشته است که از دستگاه قضایی و بازرسان و اتاق اصناف می خواهیم با گرانفروشان و محتکران که از فروش اجناس خود علنا خودداری می کنند، برخورد قاطعانه داشته باشند.
استاندار درباره زیرساخت های توسعه اقتصادی و گردشگری استان هم گفت: زیرساخت حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی استان درحال توسعه و تکمیل است به گونه ای که طرح های بزرگی مثل راه آهن مشهد، بجنورد، گرگان تامین کننده مالی خارجی پیدا کرده و خط آهن جوین به اسفراین تا بجنورد و شیروان هم امسال اعتبارات خوبی گرفته است که هر دوی آن ها در یک برنامه ۳ یا ۴ ساله احداث می شود.
صالحی ادامه داد: در محور بجنورد به جنگل گلستان هم که تا سال ۹۵ فقط ۲۵ کیلومترش چهاربانده شده بود، در ۲ سال اخیر ۳۵ کیلومتر دیگر به آن افزوده شد و ۱۲ کیلومتر هم اکنون آماده آسفالت است. وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس با اختصاص ردیف بودجه مستقل به پروژه جاده بجنورد به جنگل گلستان می توانند شتاب کار و جذب اعتبارات را تسریع کنند.
صالحی لزوم فعال تر شدن فرودگاه بجنورد و برقراری نظم در پروازهای آن را هم گوشزد کرد و گفت: این امر در جذب سرمایه گذار و گردشگر بسیار موثر است بنابراین در این مدت برای افزایش پروازها، با شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف مذاکره شده اما به دلیل کمبودهای ناوگان هوایی کشور و مشکلات مالی این شرکت ها هنوز پیگیری ها ادامه دارد و تلاش داریم با تضمین حداقل ۴۰درصد ظرفیت پروازها، به این فرودگاه رونق بدهیم. وی در عین حال افزود: باتوجه به مشکل نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه بجنورد با تغییر شرایط جوی، این آمادگی را هم داریم که با تعیین محل جایگزین در محدوده همین شهرستان طبق نظر کارشناسان، طرح جابجایی فرودگاه را اجرا کنیم تا در بلندمدت مشکلات این فرودگاه به طور کامل برطرف شود.
نماینده عالی دولت در استان در پاسخ به پرسشی درباره ارتقای بانوان در سمت های مدیریتی هم گفت: برنامه دولت تدبیر و امید اختصاص ۳۰درصد سهمیه مدیریتی به بانوان است ولی در خراسان شمالی تلاش می کنیم تا سال ۱۴۰۰ از این سهمیه هم فراتر برویم.
صالحی هم چنین از فراهم کردن مقدمات برگزاری همایش سراسری مدیربانوان کشور در بجنورد طی تابستان سال جاری خبر داد و درباره تکریم ارباب رجوع در ادارات هم گفت: در همه ادارات میز خدمت برای تسهیل امور مراجعان تعریف شده است.
استاندار با اشاره به مشکل بیکاری در کشور، به مهم ترین تلاش ها برای غلبه بر این چالش عمده در استان اشاره داشت و گفت: استان خراسان رضوی ۲۱۳ میلیارد تومان ولی خراسان شمالی ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی دارد که مردم برای جذب آن باید همت کنند تا بیکاری کاهش یابد.
وی با اشاره به طرح های توسعه صنایع بزرگ استان گفت: تا هفته دولت خبرهای خوبی درباره پتروشیمی و آلومینا برای مردم خواهیم داشت اما مقابله با بیکاری نیازمند توسعه مشاغل ارزان قیمت است. وی ادامه داد: بنا به اعلام وزارت کشور، خراسان شمالی در شاخص های عملکردی اقتصادی رتبه نخست را داشته اما ضعف عمده ما پایین بودن درآمد سرانه است که باید جبران شود. وی از درآمد سرانه به عنوان نخ تسبیح در حوزه اشتغال یاد کرد و گفت: مطابق آمارهای رسمی کشور یعنی مرکز آمار ایران که وضعیت همه استان ها را با معیارهای یکسان سنجش و پایش می کند، خراسان شمالی با نرخ بیکاری ۹ و ۷ دهم درصدی و رتبه نخست نرخ مشارکت اقتصادی، ضریب جینی بهتر از میانگین کشور دارد ولی درآمد سرانه ما کمتر از متوسط کشوری است. 
استاندار خاطرنشان کرد: سال ۹۶ سهمیه استان ایجاد ۸۶۸۱ شغل بود ولی ما ۱۰هزار شغل را هدفگذاری کردیم که تا پایان سال طبق آمارها بیش از ۱۲هزار شغل ایجاد شد اما این امر اگرچه در قیاس با استان های دیگر بهتر است اما به معنای حل مشکل نیست و هنوز باید خیلی کار کنیم تا برای مردم محسوس باشد.
صالحی تاکید کرد: توسعه مشاغل ارزان قیمت با تسهیلات مناسب دولت، توسعه صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی محصولات بسیار خوب استان باید در دستورکار جدی همه مردم و مدیران و سرمایه گذاران قرار گیرد.
وی به برخی سیاست های اعلامی و برنامه های جاری استان ازجمله معرفی روستاهای سبز، بدون بیکار و هدف گردشگری در هر شهرستان، تکمیل گازرسانی خانگی تمام روستاهای استان تا پایان سال جاری، توسعه آموزش های مهارتی تقاضامحور و گسترش بیمه محصولات کشاورزی اشاره و ابراز امیدواری کرد: از آن جایی که امروز حمایت از دولت معادل حمایت از نظام، حاکمیت و کشور است، عموم مردم به همراه نمایندگان و مجموعه مدیران قوای مختلف درکنار تیم اجرایی برای حل مشکلات و موانع، با همدلی منتج به هم افزایی گام بردارند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار