مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 20 دستگاه نشای ریشه لخت چغندر قند برای این استان که در سفر مشاور وزیر و مجری طرح چغندرقند کشور به استان تصویب شده بود بزودی خریداری می شود.
کد خبر: ۶۲۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 04 July 2018

محمد نقی کاظمیان روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان ایکه قیمت خرید هر دستگاه نشای ریشه لخت چغندر قند 400 میلیون ریال است اظهار داشت: چهار میلیارد ریال اعتبار برای خرید 20 دستگاه در نظر گرفته شد.
وی همچنین افزود: یارانه 50 درصد برای کشاورزانی که در سال آینده اقدام به کشت نشایی چغندرقند کنند در نظر گرفته شد.
کاظمیان با اشاره به اینکه هم اکنون این استان یک دستگاه نشای کار ریشه لخت چغندر قند در شیروان دارد گفت: با تدابیر صورت گرفته پیش بینی می شود سال آینده 500 هکتار سطح زیر کشت چغندر ریشه لخت و انتظاری داشته باشیم.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی، استفاده از این نوع کشت 35 تا 40 درصد کاهش مصرف آب خواهیم داشت از سویی در محیط خزانه آب کم تری استفاده می شود و در خزانه 20 برابر تراکم پایین می آید.
کاظمیان با بیان اینکه در سال های گذشته به علت سرمازدگی کشت پاییزه چغندر قند در خراسان شمالی شکست خورد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی سعی داریم این نشاها را پاییز در استان گلستان تولید کنیم و اواخر اسفندماه به خراسان شمالی حمل شود.
وی گفت: با این روش محدودیت کشت نشای چغندر قند را نخواهیم داشت.
امسال 2 هزار و 600 هکتار چغندر قند بهاره در خراسان شمالی کشت شده است که کشت آن در اردیبهشت ماه و برداشت آن از نیز در مهر تا آخر آذرماه انجام می شود.
به گزارش ایرنا پارسال دو هزار و 650 هکتار از کشتزارهای این استان زیر کشت چغندر قند بهاره رفته بود.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
این کارخانه در 15 کیلومتری جاده شیروان بجنورد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار