مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری مطرح کرد؛
مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی، اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان شمالی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با کالای قاچاق گفت: هرچند این اقدامات اثراث مثبتی در کاهش ورود و مصرف کالای قاچاق در استان داشته اما به اذعان تمام کارشناسان مهم ترین ابزار برای کاهش این پدیده شوم، فعالیت های فرهنگی است.
کد خبر: ۶۲۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۴ 08 July 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، حجت اله خانزاده با بیان این مطلب اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی و برنامه ریزی های هدفمند در عرصه اجتماعی، رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها، مساجد و حسینیه ها از اهم اقدامات فرهنگی در راستای مبارزه با کالای قاچاق است و بدون آگاهی بخشی به جامعه و ارتقای سطح فرهنگ عمومی، نمی توان توفیق بلند مدت را شاهد بود.
وی افزود: در استان خراسان شمالی به دلیل نبود مبادی رسمی ورود و خروج کالا ، شاهد قاچاق کالا از آن سوی مرزها نیستیم اما از استان های جنوبی و شمالی برخی کالاهای مصرفی و لوکس از جمله لوازم بهداشتی آرایشی، غذایی، دخانیات، دارو، البسه، لوازم خانگی و تجهیزات ماهوراه ای به این استان قاچاق می شود.
خانزاده ادامه داد: ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه در استان طی سال 95 حدود 6 میلیارد ریال و سال 96 حدود 30 میلیارد ریال بود که البته تلاش همه دست اندرکاران امر مقابله با قاچاق کالا و ارز در این زمینه ستودنیست.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا همه دست اندرکاران اهتمام ویژه ای به دستور تاریخی مقام معظم رهبری پیرامون واجب بودن مبارزه با پدیده قاچاق داشته باشند به ویژه در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است.
خانزاده بیان کرد: قاچاق کالا در کشور ما طی دهه های اخیر به مهم ترین عامل بازدارنده رشد اقتصادی تبدیل شده و نقش مخربی در کاهش تولید ناخالص ملی دارد.
وی افزود: طبق بررسی ها ارزش کالای قاچاق در سال گذشته به مراتب بیشتر از بودجه کل کشور بوده که عواملی همچون: تعرفه بالای کالاها، بیکاری، توسعه نیافتگی مناطق مرزی، خطر پذیری پایین قاچاق، مناطق آزاد و بازارچه های مرزی، مقررات متناقص، فساد سیستماتیک و رانت زا از علل اصلی پدیده قاچاق به شمار می رود.
خانزاده تصریح کرد: قاچاق کالا و ارز علاوه بر ایجاد رانت و فساد سیستمی، باعث به هم خوردن تعادل در قیمت ها، بهم ریختگی تولید، از بین رفتن بازار کار و ناکارآمدی نظام اقتصادی می شود.
وی از قاچاق کالا به عنوان پدیده شومی یاد کرد و افزود: علاوه بر افزایش بیکاری، موجب ورشکستگی صنایع داخلی و از بین رفتن فرصت های شغلی در داخل شده است و در نهایت بیکاری و فقر دو محصول عمده قاچاق هستند.
خانزاده با ابراز امیدواری از این که روزی برسد شاهد عرضه هیچ کالای قاچاق در کشور نباشیم، اظهار داشت:در شرایطی که کشور ما با لشگر بیکاران مواجه بوده و هر شغلی می تواند موجب پیشگیری از بسیاری آسیب های اجتماعی شود و دشمنان نظام و انقلاب نیز با انواع ترفندها و بسط و توسعه مصرف گرایی سعی در ضربه زدن اقتصاد کشور دارند، این اقدامات به نتایجی به مراتب مطلوب تر منجر شود و البته تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار