دو مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین برای مرتبه سوم از سوی سازمان خصوصی سازی قیمت گذاری و باری دیگر، تعدیل قیمت شدند.
کد خبر: ۶۲۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 11 July 2018

سازمان خصوصی سازی در حالی برای مرتبه سوم ۲ صنعت بزرگ استان را به منظور ورود به بورس قیمت گذاری کرد که مدیران اقتصادی خراسان شمالی همچنان تلاش می کنند خنجر واگذاری را از روی گلوی این ۲ صنعت بزرگ بردارند.
دو مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین برای مرتبه سوم از سوی سازمان خصوصی سازی قیمت گذاری و باری دیگر، تعدیل قیمت شدند.
سازمان خصوصی سازی در این مرحله و طبق آخرین ابلاغیه خود در سیزدهم ماه جاری، مجتمع فولاد اسفراین را 6 بیلیون و 116 میلیارد و 432 میلیون ریال و مجتمع لوله گستر را یک بیلیون و 629 میلیارد و 541 میلیون و 393 هزار ریال قیمت گذاری کرده است.
مسئولان اقتصادی خراسان شمالی به دلیل این که مجتمع فولاد طرح توسعه دارد و از آن طرف وابستگی لوله گستر به فولاد، می خواهند و در تلاش هستند این دو مجتمع حداقل تا زمان تکمیل و بهره برداری طرح توسعه، به بخش خصوصی واگذار نشوند تا پس از تکمیل و بهره برداری، قیمت واقعی آن ها مشخص شود، سپس در فهرست واگذاری قرار گیرند ولی سازمان خصوصی سازی به دلیل تکلیف قانونی دولت، در برابر این خواسته مقاومت می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در این رابطه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: قیمت گذاری های جدید به دلیل پیدا نشدن متقاضی در نوبت های قبل و نیز ارائه مشوق هایی به سرمایه گذارانی است که متقاضی دریافت این مجتمع ها شوند.
«یحیی نیکدل» افزود: هر زمان که سهام بخواهد وارد بورس شود باید قیمت روز آن مشخص شود. طی دو، سه مرحله ای که فولاد و لوله گستر به بورس رفتند، در هر مرحله قیمت از مرحله قبل پایین تر رفت زیرا برای قیمت های پیشنهادی قبلی متقاضی وجود نداشت و قیمت ها را پایین آوردند که مشوقی برای حضور بخش خصوصی باشد و سهام شرکت ها را بخرد.
وی بیان کرد: علاوه بر کاهش قیمت، شرایط را هم ساده کرده و گفته اند که متقاضی 10 درصد قیمت تعیین شده را پرداخت کند و بقیه را هم طی مدت زمان طولانی چند ساله بپردازد.وی با اشاره به این که هر بار این دو مجتمع به بورس رفته اند، قیمت تعدیل شده است تا مشتری پیدا کنند ولی مشتری هم پیدا نشده است، گفت: با این فرایند اگر این دو مجتمع مشتری پیدا نکنند، ممکن است سازمان خصوصی سازی ترک تشریفات کند یعنی عملاً موضوع را به شکلی از بورس خارج کند و بخواهد این دو مجتمع را با مذاکره واگذار کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه داد: برای توسعه منطقه و از آن طرف به دلیل این که در قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه پیش بینی شده است که شرکت های توسعه ای می توانند حتی سرمایه گذاری جدیدی هم در مناطق کمتر توسعه یافته داشته باشند، پیشنهاد ما این است که با توجه به این که خراسان شمالی استان کم برخورداری است و سرمایه گذاری دولتی هم بعد از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به جهت محدودیت و معذوریتی که دولت در استان ما دارد و سرمایه گذاری های بزرگ دولتی صورت نگرفته است لوله گستر و فولاد که زیر نظر ایدرو هستند، در مالکیت دولت یا زیر نظر سازمان گسترش باقی بمانند تا بتوانند طرح های توسعه ای را اجرا کنند تا مقداری هم این موضوع به بهبود شاخص های توسعه ای منطقه کمک کند.
وی تأکید کرد: ما متقاضی این موضوع هستیم و تحلیل های خودمان را ارائه داده ایم و می دهیم و مکاتبات زیادی هم داشته ایم ولی سازمان خصوصی سازی هنوز تن به این کار نداده است که به این کارشناسی برسد و بهتر است این واحدها را از فهرست خصوصی سازی خارج کند ولی همچنان ما پیگیر هستیم./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار