علی اکبر وحدتی :
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: عملیات خاک برداری، مرمت و بازسازی حمام تاریخی پیرشهید در شیروان از روز پنجشنبه آغاز شد.
کد خبر: ۶۲۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 12 July 2018

علی اکبر وحدتی در گفت و گویی اظهار داشت: قرار داد عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی شیروان منعقد شده است، مرمت اثر تاریخی به دلیل شرایط اثر، نوع مصالح و قدمت پروسه ای زمان بر است.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در اطراف این اثر تاریخی، زباله و نفوذ آب های سطحی است که کنترل سیلاب بخشی از این فرآیند است.
وحدتی در خصوص اعتبار هزینه شده برای اجرای مرمت این اثر تاریخی در شیروان افزود: با توجه به شرایط موجود نمی توان رقمی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا حمام پیرشهید جزو حمام های خزینه ای است و از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است، رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است که از طریق یک رشته پلکان به آن دست می یابند.
حمام پیرشهید مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.
این بنا در سال 85 و 86 توسط اداره کل میراث فرهنگی آواربرداری شده است که با توجه به شیوه معماری سنتی و ارزش بنای تاریخی حمام پیرشهید به عنوان الگوی معماری اسلامی ایرانی، توجه مسئولان به این اثر و نیز اعطای کاربری متناسب و متجانس با اثر می تواند در حفظ و نگهداری از آن موثر باشد.
روستای پیر شهید از توابع بخش مرکزی در 5 کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که 300 خانوار و یک هزار و 200 نفر جمعیت در آن سکونت دارند.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار