کد خبر: ۶۳۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۷ 16 July 2018

وقتی در  استانی  پژوهشگاه مناسبی وجود ندارد، چطور قرار است به منابع اطلاعاتی برای توسعه پایدار استان دست یابیم؟ این سوالی است که چندی قبل یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه بجنورد مطرح کرد. اگر چه مصوبه ایجاد پژوهشگاه مربوط به دولت های قبل است و این مصوبه بارها و بارها از سوی نمایندگان وقت استان در مجلس دنبال شد ولی به نتیجه نرسید و هنوز هم استان پژوهشگاه جامع، کامل و کاربردی ندارد و همین امر موجب شده برخی از کمبودهای پژوهشی را به گردن نبود پژوهشگاه بیندازند.
یک ایراد کلی
یک استاد دانشگاه  با بیان این که یک ایراد کلی در حوزه پژوهش وجود دارد، می افزاید: مراجع پژوهش در کشور متنوع است و هر دستگاه، نهاد یا وزارت خانه ای خود پژوهشگاه دارد و امر پژوهش را انجام می دهد در حالی که بر اساس قانون متولی اصلی پژوهش در کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی با بیان این که این پراکندگی و جزیره ای عمل کردن ها باعث شده انسجام و مأموریت مشخصی در این حوزه وجود نداشته باشد، اظهارمی کند: به طور مثال وزارت نیرو پژوهشگاه نیرو، وزارت نفت پژوهشگاه نفت و جهاد دانشگاهی پژوهشکده رویان را دارند و بر این اساس هر نهادی بر اساس وظیفه اش به سراغ پژوهش رفته و این چیزی است که در حوزه پژوهش در کشور اتفاق می افتد.
مصوبه ای که رها شده
 این در حالی است که نماینده سابق مردم 5 شهرستان استان می گوید: در استان پژوهشگاهی نداریم و با این که چندین بار مجوز ساخت پژوهشگاه در 3 دانشگاه استان دریافت شده اما عملا کاری در استان انجام نشده است.
ثروتی ادامه می دهد: مسئولان وقت استان زمانی که می توانستند بودجه لازم را برای ساخت پژوهشگاه دریافت کنند برای این کار اقدام نکردند.
وی تصریح می کند: وزارت علوم با توجه به زیر ساخت ها و علاقه مندی استان ها در این موضوع قدم  پیش می گذارد و با این که در دولت گذشته وزارت علوم دستوری را مبنی بر ایجاد پژوهشگاه در استان ابلاغ کرد اما این امر به دلیل نبود حمایت های مالی، بسترهای لازم و متولی اجرایی نشد.
وی با بیان این که به دلیل مساعدت کمرنگ استان این موضوع ابتر مانده است، ادامه می دهد: اراده استان در انجام این کار ضعیف بوده و این یکی از مشکلات موجود است. وی زیر ساخت های آموزش عالی استان را ضعیف توصیف می کند و می گوید: خراسان شمالی جزو آخرین استان ها از نظر آموزش عالی در کشور است زیرا از لحاظ هیئت علمی، سرانه های آموزشی، کاربری، استاد و دانشجو پایین تر از میانگین کشوری هستیم.
در عین حال رئیس بنیاد نخبگان استان عقیده دارد: ایجاد و ساخت پژوهشگاه در استان لازم نیست.
دکتر قاسمی فرد در ادامه می گوید: بسیاری از مراکز دولتی و نیمه دولتی و حتی دانشگاه های ما مرکز پژوهشی، آزمایشگاه و حتی پژوهشکده دارند و در واقع باید شبکه ای ایجاد شود تا آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی با هم در ارتباط باشند و اگر فردی خواست پژوهشی انجام دهد  با این شبکه و مراکز هماهنگ و به جایی که لازم است معرفی شود.
وی با بیان این که لازم است شبکه ای به این شکل ایجاد شود، می افزاید: حتما که نباید دوباره و با وجود این همه مراکز پژوهشی جایی ایجاد و بودجه ای هزینه شود .
وی می افزاید: اگر چه این پژوهشگاه ها به صورت جامع و کلی نیستند اما می توانیم دفتری داشته باشیم که در آن همه این مراکز و لینک آن ها در اختیار متقاضیان قرار بگیرد  و به آن ها اطلاعات بدهد و به نوعی پیوند دهنده این مراکز با پژوهشگران شود و با این امر کارها را تسهیل کنیم.
هر چه باشد باز هم کم است
در عین حال رئیس انجمن های علمی دانشگاه بجنورد می گوید: هر چقدر پژوهشگاه داشته باشیم  و در این بخش سرمایه گذاری کنیم کم است.
دکتر طالبی می افزاید: مشکل این است که پژوهش های کاربردی که نتیجه دهد نداریم و از همه مهمتر ارتباط پژوهشگران با دستگاه های اجرایی هم سخت برقرار می شود. وی اظهارمی کند: مرکز پژوهش های وزارت علوم دفتری دارد که استاد، دانشگاه و دانشجو را در مورد پژوهش ها لینک می کند و نمی گذارد که 2 استاد در دو دانشگاه مختلف یک پژوهش را دنبال کنند.
وی با بیان این که پژوهشکده هایی که وجود دارند معمولا هدفمند هستند، ادامه می دهد: پژوهشکده کشاورزی نانو و صنعتی معمولا نقطه اشتراکی با هم ندارند و به نظر می آید اگر متقاضی پژوهش بخواهد منتظر بماند مجوزی برای پژو هش در هر یک از این محل ها بگیرد دچار بوروکراسی و کاغذ بازی خواهد شد در حالی  که باید سیستم پژوهشی را از سیستم اداری دور نگه داریم تا کارها بهتر و روان تر انجام شود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار