نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی موسیقی مقامی را یک ثروت عظیم و یک سرمایه منحصر به فرد برای خراسان شمالی دانست‌ و افزود: از موسیقی مقامی استان با توجه به پیوست های پژوهشی صیانت کنیم.
کد خبر: ۶۳۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 18 July 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ هادی قوامی، با اشاره به جایگاه خاص موسیقی مقامی در خراسان بزرگ به ویژه در خراسان شمالی، موسیقی مقامی را روایتگر آداب، رسوم و سنن و آنچه در تاریخ حضور کرمانج ها در شمال خراسان گذشته است دانست و تاکید کرد: حتی گاه آنچه در رویدادهای ییلاق و قشلاق رخ می داده است و داستان های شناخته شده در میان کرمانج هاست با زبان منحصر به فرد موسیقی ماندگار شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون نواهای ماندگاری نسل به نسل و سینه به سینه در قالب موسیقی مقامی منتقل شده است که سابقه تاریخی دارد، اصافه کرد: باید با فرآیندهای مطالعاتی و پیوست های پژوهشی از جایگاه موسیقی اصیل مقامی خراسان شمالی صیانت و حراست کرد.

قوامی، با اشاره به اینکه با تکیه بر موسیقی مقامی خراسان شمالی به عنوان یک ثروت و سرمایه می توان بیش از پیش خراسان شمالی را معرفی کرد، افزود: موسیقی مقامی یک خاستگاه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی دارد و باید از ابعاد دیگر هنرها چون فیلم برای ماندگاری موسیقی مقامی بهره برد که این نشان از ضرورت سرمایه گذاری است.

وی جشنواره های موسیقی مقامی خراسان شمالی را یک فرصت ارزشمند برای ارائه قابلیت های این هنر ناب با مضامین دینی و عرفانی دانست.

لازم به ذکر است؛ آغاز سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی و اجراهای موسیقی توسط هنرمندان در ٢ گروه سنی از ١٥تا ٢٩ سال و از ٣٠ تا ٤٥ سال از صبح امروز آغاز و تا عصر فردا در مجتمع فرهنگی و هنری نسیم اسفراین ادامه دارد و اختتامیه این جشنواره عصر فردا ساعت ١٨ در مجتمع فنی و مهندسی اسفراین با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار