گزارشی از یک انتصاب پرحاشیه
محمدرضا خباز سی‌ تیر به‌عنوان استاندار خراسان شمالی مورد تأیید هیات دولت قرار گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز دوم مرداد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد و خباز نیز از سال 85 بازنشسته محسوب می‌شود. آیا خباز نیامده می‌رود؟
کد خبر: ۶۳۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 25 July 2018

شاید روزی کسی در خیال هم نمی‌دید که تغییر استاندار خراسان شمالی از دستور ترامپ تا تصویب یک قانون در مجلس، همه و همه مسیری را ایجاد کند که صالحی ازجمله پرحاشیه ترین استاندارهای خراسان شمالی در عزل و نصب نامش بدرخشد.

تقریباً از اواخر سال گذشته بود که زمزمه‌ها برای تغییر هشتمین استاندار خراسان شمالی چنان بالا گرفت که وعده سال ۹۷ را با استاندار جدید می‌دادند.

عید ۹۷ نیز گذشت و استاندار گرگانی خراسان شمالی بر مسند کار بود و به‌نوعی نخستین نفری که به‌جایش معرفی‌شده بود را از پیش روی خود برداشت و با همکاری برخی نمایندگان مجلس و وزیر کشور در این راه ماندگار شد.

زمان گذشت و پیش از ماه مبارک رمضان نیز دوباره سخن تعویض محمدرضا صالحی که حال در سن ۶۰ سالگی قرار داشت به میان آمد و این بار نوبت گزینه‌ای تحت عنوان جواد هروی برای این مسئولیت بود که ناگهان حادثه‌ای در غرب معادلات را بر هم زد و آن خروج آمریکا از برجام بود.

این دیگر قابل‌باور برای کسی نبود که یک روز پیش از تغییر احتمالی نماینده عالی دولت در خراسان شمالی این رویداد همه برنامه‌ها را تغییر دهد و این اتفاق مهم سایر مسائل را به حاشیه ببرد.

هروی نیز به سرنوشت گزینه قبلی دچار شد و با آنکه همه کار را تمام شده می دانستند اما صالحی ماند تا جشن دوسالگی مسئولیت خود در استان خراسان شمالی را بگیرد.

گزینه پیشنهادی بعدی خباز بود که پس از مطرح‌شدن بعد از سفر وزیر کشور به خراسان شمالی همگان این بار آماده این تغییر بودند به‌نحوی‌که علی اکبری نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان این موضوع را تأیید کرد و گفت: امروز (چهارشنبه ۲۷ تیرماه) منتظر بودیم که اخبار، از تغییر استاندار خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطلبی را منتشر کند ولی این اتفاق نیفتاد و برای جلسه هیات دولت منتظر می‌مانیم.

بنابر پیش‌بینی‌ها یکشنبه ۳۰ تیر کار تغییر استاندار خراسان شمالی تمام شد و محمدرضا صالحی سکان هدایت استان را به خباز ۶۴ ساله سپرد.

درحالی‌که همگان منتظر اعلام زمان تودیع و معارفه نهمین استاندار خراسان شمالی بودند، تصویب قانونی در مجلس دوباره استان را به شوک فروبرد.

اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی روز دوم مردادماه ۹۷ آن خبر شبهه برانگیز برای مدیریت خراسان شمالی بود.

در این قانون بنابر آنچه که منتشرشده، آمده است:

«بر اساس تبصره یک ماده‌واحده اصلاح‌شده؛ به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور دربندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس‌جمهور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸۶/۷/۸ و همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است.

به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (۱%) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد.

دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای پنجاه درصد (۵۰%)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.»

بنده‌های د و ه این قانون شامل استانداران و معاونان استانداران هم‌طراز سفرا و معاونان وزرا می‌شد که اکنون این بندها بنابر این مصوبه جدید حذف و امکان به‌کارگیری بازنشستگان در این مسئولیت‌ها وجود ندارد.

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرای این قانون گفت: اصلاحیه قانون پس از تأیید شورای نگهبان و چاپ در روزنامه رسمی باید اجرا و مسئولانی که مشمول آن می‌شوند باید از کار کنار بروند.

این موضوع روز گذشته در محافل رسانه‌ای خراسان شمالی نیز پیچید و همگان در پی نمایندگان مردم استان در مجلس شدند تا نظر آنها را جویا شوند.

هادی قوامی در مصاحبه‌های گوناگون از انتصاب استاندار حمایت کرد و در پاسخ به تأثیر تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مناصب اجرایی برای استانداران گفت: این قانون فعلاً شامل وضع موجود در استان نمی‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نیاز تأیید این قانون توسط شورای نگهبان تصریح کرد: در این راستا، احتمال دارد نمایندگان و استانداران از این امر مستثنی شوند.

این بیان قوامی بیشتر از آنکه بر ادامه کار خباز صحه بگذارد بر قانونی که خودشان در مجلس به تصویب رسانده‌اند تأکید کرده و به نظر می‌رسد کار به‌جایی در استان رسیده که برخی‌ها می‌گویند: صالحی برود بعدش خدا بزرگ است.

علی قربانی نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز رفتن و ماندن خباز را منوط به نظر دولت دانست و در صورت تأیید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، این استاندار کاشمری نیز باید اثاث از کاخ استانداری خراسان شمالی بربندد.

حال باید دید چه کسی مانع این خسارت بزرگ می‌شود؟ آیا کسی به فکر استان است؟ از چه زمانی قرار است جلوی ضرر گرفته شود تا منفعتی حاصل شود؟

به نظر با این مصوبه مجلس نان محمدرضا خباز نیامده آجر می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار