سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:
300 پروژه جدید ناتمام و تکمیل شده در استان، طی برنامه ششم توسعه، در اولویت واگذاری به بخش غیردولتی است.
کد خبر: ۶۳۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰ 30 July 2018

300 پروژه جدید ناتمام و تکمیل شده در استان، طی برنامه ششم توسعه، در اولویت واگذاری به بخش غیردولتی است.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما و با اشاره به 60 پروژه پیش بینی شده برای واگذاری در سال 96 افزود: تاکنون 15 دستگاه اجرایی، در مجموع 89 پروژه را برای واگذاری به بخش غیردولتی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی کرده اند.
«احسانعلی عالی» بالا بودن قیمت تمام شده، نبود ساز و کار مناسب و مشخص در زمینه حمایت از سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات در پروژه های مشارکتی، نبود ساز و کارهای لازم مالی و بیمه ای برای پوشش ریسک قراردادهای مشارکت، آشنا نبودن بخش خصوصی با نظام اجرایی مشارکت عمومی و خصوصی و ناکافی بودن مشوق های کارآمد برای سرمایه گذار بخش خصوصی در طرح های زیرساختی را دلیل نداشتن توجیه اقتصادی بسیاری از پروژه های دولتی برای بخش غیردولتی دانست.
وی اظهارکرد: به همین منظور شورای اقتصاد دستورالعمل شرایط واگذاری طرح‌ های تملک دارایی های سرمایه ای جدید، نا‌تمام، تکمیل شده و آماده بهره‌ برداری به بخش غیردولتی (موضوع ماده 27 قانون الحاق 2 ) را اصلاح و تصویب کرد.
وی خاطرنشان کرد: در این اصلاحیه در راستای تسهیل امور واگذاری پروژه، سرمایه‌پذیر می‌تواند مجوزها و مشوق‌هایی را با موافقت و تعهد سازمان، اجازه توثیق پروژه و قرارداد آن و تضامین خرید محصول برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها و صندوق توسعه ملی، حمایت از صدور مجوز صادرات محصول، ارائه کمک‌های فنی، تضمین پرداخت مابه التفاوت قیمت محصول با موافقت و تعهد سازمان یا سازمان استانی حسب مورد واگذاری امتیازات، حقوق، مستحدثات، ‌منافع و تعهدات پروژه به اشخاص ثالث را که صلاحیت آن توسط سرمایه‌پذیر تأیید شده است در نظر بگیرد.
به گفته وی، با تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی تبصره (19) قانون بودجه 97 و ظرفیت ها و مشوق های پیش بینی شده در آن، پس از انعقاد قرارداد، تامین مالی و قطعیت قرارداد مشارکت و شروع مراحل اجرای پروژه، منابع تعهد شده از سوی دولت یا یارانه سود تسهیلات در اختیار بانک عامل قرار داده می شود تا به تمام طرح ها و پروژه های جدید، ناتمام، تکمیل شده و در حال بهره برداری دستگاه های اجرایی تعلق گیرد و با تعامل سازنده با دستگاه های اجرایی و سرمایه گذاران بخش خصوصی فرایند واگذاری پروژه های دولتی به بخش غیر دولتی هرچه بیشتر تسریع و تسهیل شود.
وی اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای واگذاری پروژه های دولتی به بخش غیر دولتی و به منظور نظارت بر انجام مراحل واگذاری و تهیه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی استان اقداماتی را انجام داده است.
«عالی» ادامه داد: در سال 94، 43 پروژه در سال 95، 33 پروژه و در سال 96، 58 پروژه به بخش غیر دولتی واگذار شد./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار