داستان تلخ واردات لوله های فلزی
کد خبر: ۶۳۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۱ 30 July 2018

شرکت لوله گستر اسفراین، تنها شرکت تولید کننده لوله های بدون درز فولادی در کشور است که به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با وجود این که توان تولید و تأمین لوله های مورد نیاز چاه های نفت کشور را دارد اما به دلیل این که وزارت نفت این لوله ها را از خارج از کشور وارد می کند، در حال حاضر فقط با 20 درصد ظرفیت فعالیت می کند.
تولیدات لوله گستر اسفراین خاص و نوع استفاده و کاربرد آن مشخص است اما با این حال مرغ همسایه همچنان برای وزارت نفت غاز است و این وزارتخانه اصرار دارد نیاز خود به این لوله ها را از خارج از کشور تأمین کند تا هم چوب حراج بر تولید داخل بزند و هم مرغ همسایه را با طعم غاز، به دندان بکشد!رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: شرکت لوله گستر اسفراین تنها تولید کننده لوله های بدون درز فولادی در کشور است که به دلیل حمایت نشدن، با کمتر از 20 درصد ظرفیت کار می کند در صورتی که لوله های مصرفی در شرکت های نفتی از خارج وارد می شود آن هم در سالی که سال حمایت از تولید داخلی است.
«یحیی نیکدل» افزود: لوله گستر طی 3 ماه اول امسال بین 1700 تا 1800 تن تولید داشت در صورتی که ظرفیت آن 20 هزار تن است که البته در صورت نیاز و خرید تولیدات، در شیفت های اضافه هم می تواند بیشتر از این حجم را تولید کند.
وی اظهارکرد: به طور قطع وقتی لوله گستر فعال شود به همان میزان هم باید شمش از فولاد بگیرد، فولاد باید مواد اولیه اش را از جای دیگری بگیرد، همه مثل زنجیره به هم وصل هستند که می تواند اشتغال پایدار زیادی ایجاد کند یا اشتغال موجود را حفظ کند در صورتی که ادامه این روند ممکن است باعث تعطیلی و خسارت به شرکت و در نتیجه خسارت به استان شود.
وی بیان کرد: انتظار ما از مسئولان کشوری به ویژه وزیر نفت که شرکت های نفتی زیرمجموعه آن یا طرف قرارداد وزارت نفت هستند، این است که ملزم شوند خرید را از داخل انجام دهند زیرا این واردات به تولید ملی آسیب می زند.
به گفته وی، چون محصول تولیدی لوله گستر و کاربرد و مورد استفاده آن مشخص است، وزیر نفت می تواند با یک بخشنامه به تمامی شرکت های نفتی ابلاغ کند که نیاز خود را از شرکت لوله گستر اسفراین به عنوان تنها تولیدکننده لوله های مورد نیاز چاه های نفت در کشور، خریداری کنند و چنان چه این شرکت نتوانست در زمان تعهد، تولیدات خود را برساند، آن وقت نیازشان را از خارج از کشور وارد کنند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این رابطه پیگیری های زیادی از طریق استان و در نهایت در سطح وزارتخانه ای انجام شد ولی متأسفانه تاکنون جواب روشن و شفافی در این رابطه از وزارت نفت نگرفته ایم. البته وزیر نفت اخیراً در مجلس به شکل شفاهی قول هایی در این رابطه داده و گفته است که از این پس از لوله گستر خرید خواهد شد ولی به شکل رسمی چیزی ابلاغ نشده است.
«نیکدل» بیان کرد: طبق اظهارات مدیرعامل شرکت لوله گستر اسفراین، به استناد آمار گمرک تهران، وزارت نفت طی 3 ماه اول امسال 48 هزار تن لوله فلزی مورد مصرف در چاه های نفت را از خارج از کشور وارد کرده است در صورتی که توان تولید آن در داخل وجود دارد و نیاز است از صنایع داخلی حمایت شود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار