کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به نگرانی ها از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان گفت: جابجایی غیر مجاز دام، عامل مهم انتقال بیماری کریمه کنگو است به همین علت، باید از این اقدام پرهیز شود.
کد خبر: ۶۳۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 30 July 2018

دکتر ابراهیم تقوایی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این استان 90 درصد از واحدهای دامداری ها در مناطق روستایی و به صورت سنتی دایر شده است و از این رو قریب به اتفاق جابه جایی دام ها بدون مجوز دامپزشکی انجام می شود.
وی تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام به هیچ عنوان علائم قابل مشاهده و محسوس را ندارد از این رو دامدار متوجه بیماری دام نمی شود و نسبت به خرید و فروش دام اقدام می کند.
تقوایی مقدم افزود: جابه جایی دام در مناطق روستایی به وفور و بدون داشتن مجوز در حال انجام است و پراکندگی و زیاد بودن مناطق روستایی نیز سبب شده تا نظارت ها کم باشد علاوه بر آن، در روستاها شاهد کشتار دام به صورت سنتی و غیر بهداشتی هستیم که این شرایط نیز زمینه ساز ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در انسان ها است.

* گردشگران مراقب گزش کنه در روستاها باشند
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه نگرانی از ابتلا به تب کریمه کنگو در این استان وجود ندارد از گردشگران خواست برخی نکات را به هنگام حضور در مناطق روستایی رعایت کنند.
وی اظهار داشت: گردشگرانی که به مناطق روستایی یا مناطقی که احتمال گزش توسط کنه ها وجود دارد توصیه می شود با پوشیدن لباس های آستین بلند و بستن سر آستین ها، قراردادن پاچه های شلوار در جوراب، استفاده از دستکش، پوشاندن سر و خوابیدن در داخل پشه بند خود را از معرض گزش کنه دور نگاه دارند.
وی گفت: از افراد انتظار می رود پابرهنه بر روی زمین و علفزار ها راه نروند و از مواد معطر مانند عطر و ادکلن و کرم ها و صابون های عطری و لباس های پشمی و براق و حتی جواهرات براق که سبب جذب حشرات و کنه ها می شود استفاده نکنند.
تقوایی مقدم افزود: مردم از له کردن کنه چه با دست یا سنگ یا هر وسیله دیگر خودداری کنند و کنه چسبیده به بدن را با یک پنبه آغشته به نفت یا بنزین و الکل همچنین نزدیک کردن یک سیگار روشن به کنه، پس از جداشدن سر کنه از بدن با استفاده از موچین و انبر آهسته آن را بردارند.
وی اظهار داشت: فردی که با کنه، خون، سایر بافت ها یا ترشحات دام آلوده یا انسان بیمار تماس داشته است تا 12 روز مراقب باشد و به محض مشاهده اولین نشانه های مشکوک به بیماری مانند سردرد تب و لرز، دردهای عضلانی به پزشک مراجعه کند و به خود درمانی نپردازد.

* راه‌های انتقال تب کریمه‌ کنگو
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی درباره راه‌های انتقال و نحوهی پیشگیری از تب ویروسی کریمه‌ کنگو گفت: این بیماری، بین انسان و حیوانات مشترک است و طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند، بیماری در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد.
وی تصریح کرد: نیمه نخست سال و در طول گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید، خوشبختانه با تشخیص به‌موقع این ویروس می‌توان فرد مبتلا را به‌طور کامل درمان کرد و تمام داروهای آن در کشور موجود است با این حال در 30 درصد موارد حتی با اقدامات درمانی مرگ‌ومیر مشاهده شده است.
تقوایی مقدم افزود: خوشبختانه این ویروس از طریق گوشت پخته به انسان منتقل نمی‌شود بنابراین نباید این‌گونه مواد غذایی را به‌صورت خام استفاده کرد.
وی گفت: تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ی حیوان آلوده به ویروس و آلوده شدن فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد از راه های انتقال این بیماری است.
تقوایی مقدم اظهار داشت: فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بالاتری دارد.
وی درباره علائم این بیماری در انسان گفت: علائم بین یک تا سه روز ظاهر می شود که شامل تب و لرز، سردرد، کوفتگی، اسهال و استفراغ به مدت سه تا پنج روز و بعد از آن خونریزی زیر پوستی، وجود خون در مدفوع و دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش آغاز می شود که در نهایت موجب مرگ فرد بیمار می شود.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که به‌طور مداوم با دام و حیوانات سروکار دارند مانند قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌، افرادی که حیوان اهلی را در خانه یا در مجاورت خود نگه‌داری می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند.
تقوایی مقدم درباره راه های پیشگیری از این بیماری گفت: جلوگیری از کشتار دام در کوچه و خیابان که موجب آلودگی افراد تحت تماس می شود، رعایت شرایط بهداشتی توسط دامداران در زمان پشم چینی، شاخ بری، خونگیری، پانسمان و رسیدگی به جراحت دام ها، کمک به زایمان دام، اقدامات کشتارگاهی باید مورد توجه باشد.
وی تصریح کرد: رعایت شرایط بهداشتی توسط شکارچیان، جنگلبانان و افرادی که برای گردش به روستاها و یا مناطقی می روند که امکان گزش به وسیله کنه وجود دارد، عدم استفاده گوشت و آلایش دام تازه ذبح شده از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو است.
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: از مردم انتظار می رود گوشت دام تازه ذبح شده را پیش از مصرف، به مدت 24 ساعت و آلایش خوراکی به مدت 48 ساعت در یخچال با دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری کنند.
در خراسان شمالی بیش از 2 میلیون راس دام سبک و 60 هزار راس دام سنگین نگهداری و پرورش داده می شود که 90 درصد از واحدهای دامداری در مناطق روستایی است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار