کد خبر: ۶۳۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ 02 August 2018

با توجه به پیشروی جمعیت به سمت پیری، افزایش تصادفات رانندگی و تعداد معلولان ارتقای خدمات توانبخشی و افزایش مراکز خدمات توانبخشی امری ضروری اما هم اکنون این امر در فاروج ابتر است و برای رفع تکلیف توپ به بخش خصوصی پاس داده می شود.
درد امانش را بریده، نای گریه و توان گله و شکایت ندارد، مادرش زبان گویای اوست، از مشکلات و هزینه های سرسام آور برای رفتن به مراکز توانبخشی شهرهای مجاور می گوید، هزینه بالای رفت و آمد، نبود مکانی برای استراحت، نامناسب بودن امکان شهری از جمله این مشکلات است.
در بین هق هق هایش از شب های سختی که دیر به صبح گره می خورد، فرزندش تا خود طلوع خورشید می نالد، می گوید.
شماری از خانواده معلولان و برخی از بیماران که نیازمند توانبخشی هستند با گلایه از نبود امکانات در فاروج گفتند: مرکز توانبخشی این شهر با گذشت بیش از 6 سال همچنان خاک می خورد، روند درمان این قشر ناقص مانده است.
این ها گوشه ای از دردهای 900 خانوار معلول است اما بی شک افرادی که به مراکز توانبخشی نیاز دارند این تعداد نیستند، بسیاری از افراد تصادفی، بیماران ضایعه نخاعی، ام اس و افرادی که دچار فلج مغزی و دست هستند هم نیاز به این مراکز دارند اما نبود آن به چالشی برای این قشر و خانواده آنان تبدیل شده است.
به ادغان بسیاری از این خانواده ها روند درمان در شهرستانی که بیشترین پرونده معلولانش با 350 نفر، معلول جسمی و حرکتی دارد ناقص است اگر از بخش پیشگیری و حتی درمان با همه اما و اگرهایی که در خصوص خدمات بیمارستان شهرستان مطرح است بگذریم، حوزه توانبخشی در فاروج ابتر است.
یکی از شهروندان فاروجی با بیان اینکه پیشگیری و توانبخشی به اندازه درمان مهم است گفت: خدمات توانبخشی محدود به معلولان نیست در شرایطی که شاهد شیوع بیماری های عروقی در سنین بالا هستیم نبود این حوزه در شهرستان به تحمیل هزینه های بالا به اقتصاد دامن می زند.
محمد وفایی که یکی از اعضای خانواده اش براثر سکته مغزی دچار مشکل در گفتار و حرکت شده است افزود: بنا به نظر پزشک به شرط دریافت خدمات توانبخشی مناسب، انتظار می رفت بیمار بعد از حدود 6 ماه زندگی مستقلی داشته باشد اما با توجه به نبود این امکانات در شهرستان بهبودی حاصل نشده است.
یک بیمار ام اس گفت: در سال های اول چندان نیاز به اقدامات توانبخشی نداشتم اما با پیشرفت بیماری، برنامه های توانبخشی نیاز زندگی من شده است، افزود: هم اکنون خانواده هایی که از نظر درآمد مالی مشکل دارند توانبخشی بیمارشان را رها می‌کنند.
وی اظهار داشت: نبود مرکز توانبخشی باعث شده است که به اجبار به شهرهای مجاور سفر کنم که این امر علاوه بر هزینه بالا مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.
پدری که کودک 7 ساله‌اش به سندروم داون مبتلاست به خدمات توانبخشی کاردرمانی جسمی، ذهنی، شنوایی سنجی و گفتار درمانی برای کودکش نیاز دارد گفت: فرزندم تا آخر عمر باید زیر پوشش خدمات توانبخشی باشد، هم اکنون برای تامین هزینه های این امر با چالش مواجه شده ام.
س احمدی از هزینه‌های گران توانبخشی گله کرد و افزود: خانواده‌های دارای بیماران نیازمند خدمات توانبخشی با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون بعد مسافت برای دریافت خدمات توانبخشی بسیار دردسر ساز شده است گفت: افراد نیازمند خدمات کاردرمانی به دلیل ناتوانی نمی‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی گفت: سال هاست که مشکلات معلولان و نیازمند خدمات توانبخشی، کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و معلولان ذهنی و حرکتی به قوت خود باقی است.
یک کارشناس توانبخشی اهداف توانبخشی را پیشگیری از ایجاد یا بروز بیشتر ناتوانی، جلوگیری از ناتوانی و آموزش عملکردی در ارتباط با نیازهای فرد، ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به ناتوانی و توانبخشی و ایجاد فرصت های برابر عنوان کرد.
صابر یونس زاده افزود: معلول یا کم توان به کسی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای او به وجود آید و از استقلالش بکاهد.
وی اظهار داشت: بیمارانی تا آخر عمر نیازمند خدمات توانبخشی نظیر کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی و موارد دیگر هستند و وجود مراکز توانبخشی می تواند بخشی از مشکلات حوزه کیفی سازی زندگی آنان را برطرف کند.
وی گفت: برای فعالان این حوزه در بخش خصوصی نیز با توجه گرانی تجهیزات، برگشت سرمایه مهم است.

* نبود مرکز توانبخشی در شهرستان بار مالی زیادی برای بهزیستی داشته است
رئیس بهزیستی فاروج گفت: بهزیستی بیش از همه از نبود مرکز توانبخشی در شهرستان متضرر شده است.
مریم وافری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر معلولان از خدمات توانبخشی برخودار شوند چرخه محدودیت هایشان گسترده نمی شود و زندگی کیفی تری خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی مراکز توانبخشی با بخش خصوصی است افزود: با وجود پیگیری های انجام شده تاکنون موفق به جذب بخش خصوصی در این حوزه نشده ایم.
وافری، با بیان اینکه کم جمعیت بودن شهرستان این دغدغه را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است که راه اندازی چنین مرکزی بازده اقتصادی ندارد گفت: با توجه اینکه هر متقاضی در صورت دریافت پروانه تاسیس در هر شهرستانی دیگر امکان جابه جایی نمی یابد، حضورشان را در شهرستان ریسک می دانند.
وی با اشاره به کامل بودن تجهیزات این مرکز گفت: امسال در صورت جذب نشدن بخش خصوصی به این حوزه در تلاش هستیم بخش دولتی را بکار بگیریم.
رئیس بهزیستی فاروج گفت: خدمات توانبخشی محدود به مددجویان نیست برخی از بیماران، افراد تصادفی نیز به اینگونه خدمات نیازمند هستند.
وی گفت: 900 نفر معلول در این شهرستان داریم که بیشترین آن با 350 نفر در حوزه جسمی و حرکتی است که به خدمات توانبخشی نیاز دارند.
این مسئول افزود: معلولان روستایی قادر به تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی روستا نیستند، افرادی که تعداد جلسات توانبخشی شان 50 تا 100 مورد است از ادامه درمان منصرف می شوند.
وی گفت: انصراف از ادامه درمان هزینه های بیشتری را به خانواده و حتی بهزیستی تحمیل می کند.
وافری افزود: فعال نبودن این مرکز، به معنای حدف خدمات توانبخشی در این دستگاه نیست و سه میلیارد ریال در این بخش در قابل تامین هزینه های درمانی، وسایل بهداشتی، ارتز پروتز، تحویل ویلچر، تشک مواج انجام شده است.
مرکز جامع توان‌بخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی شهرستان فاروج از سال 94 آماده جذب نیروی متخصص است که همچنان تحقق نیافته است.
از مجموع 900 معلول زیر پوشش بهزیستی شهرستان، 350 معلول جسمی و حرکتی، 247 معلول ذهنی، 162 نفر شنوایی، 80 نفر بینایی، 89 نفر اعصاب و روان هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار