مناظره تلویزیونی؛گلایه نمایندگان و پیمانکاران، دفاع مسئولان و اولتیماتوم دادستان
شنبه شب برنامه «رصد» سیمای اترک موضوع خود را به محور بجنورد- گلستان موسوم به «جاده مرگ» اختصاص داد. در این برنامه دادستان عمومی و انقلاب بجنورد و مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور به صورت حضوری و نمایندگان استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به صورت تلفنی به مناظره در خصوص پیشرفت کند چهاربانده سازی این محور پرداختند.
کد خبر: ۶۵۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳ 10 September 2018

شنبه شب برنامه «رصد» سیمای اترک موضوع خود را به محور بجنورد- گلستان موسوم به «جاده مرگ» اختصاص داد. در این برنامه دادستان عمومی و انقلاب بجنورد و مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور به صورت حضوری و نمایندگان استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به صورت تلفنی به مناظره در خصوص پیشرفت کند چهاربانده سازی این محور پرداختند. دادستان مرکز استان در این برنامه با اشاره به آمار بالای قربانیان جاده مرگ، تسریع در این پروژه را از بارزترین حقوق عامه در استان برشمرد و از ورود دستگاه قضایی به این مسئله در صورت ادامه روند کند این پروژه خبر داد.
«مسلم محمد یاران» به عنوان شروع کننده این مناظره به آمار سوانح جاده ای این محور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق آمار پزشکی قانونی، خراسان شمالی سومین استان به لحاظ افزایش قربانیان حوادث جاده ای در سال گذشته بود که نقش محور بجنورد- گلستان در این آمار قابل توجه بود به گونه ای که از 247 متوفی در سال گذشته 71 متوفی معادل 31 درصد مجموع متوفیان حوادث جاده ای استان متعلق به این محور بود. همچنین از 2 هزار و 10 مصدوم سوانح جاده ای 330 مجروح معادل 16 درصد در این محور مصدوم شدند.
این آمار در حالی است که از 5 هزار و 800 کیلومتر جاده های استان محور بجنورد-گلستان 143 کیلومتر را به خود اختصاص داده است.
«مسلم محمد یاران» افزود: طی امسال نیز از 96 متوفی حوادث جاده ای استان 38 نفر معادل 39 درصد در این محور جان خود را از دست دادند و نیز طی تصادفی که دو روز پیش در این محور رخ داد 2 نفر جان باختند و 2 نفر نیز در کما به سر می برند که ممکن است جان شان را از دست بدهند.
همین چند وقت پیش بود که 4 نفر در این جاده زنده زنده در آتش سوختند و تراژدی غم انگیزی رقم خورد. این آمارها مربوط به امسال و سال گذشته است و اگر بخواهیم به آمار 10 سال گذشته اشاره کنیم رقم وحشتناکی می شود و این جدا از بار ترافیکی سنگینی است که در این جاده شاهد آن هستیم. وی با اشاره به چهارشنبه خونین سال 92 خاطرنشان کرد: من هنوز چهره زائران امام رضا(ع) را در آن سال فراموش نکرده ام؛ روزی که طی 2 ساعت 11 نفر طی 3 فقره حادثه در این جاده فوت کردند و 75 نفر نیز مجروح شدند.
این آمارها در حالی است که سال گذشته تنها 4 کیلومتر از این محور آن هم با پیگیری های صریح دادستانی مورد بهره برداری قرار گرفت. طی 10 سال گذشته زحمت هایی کشیده شده است اما قانع کننده نبوده و به همین دلیل دستگاه قضایی استان این موضوع را در اولویت پیگیری حقوق عامه در استان می داند و رئیس کل دادگستری استان نیز بر مطالبه این موضوع تأکید دارد و من به طور جدی به این موضوع ورود خواهم کرد و این انتظار را از دستگاه های متولی داریم که به این پروژه سرعت ببخشند. مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور در ادامه این بحث به تشریح این پروژه پرداخت و گفت: پروژه چهاربانده سازی محور بجنورد - گلستان جزئی از طرح ملی بهشهر- گرگان - بجنورد- قوچان است که از این محور 542 کیلومتری تا امروز 417 کیلومتر تکمیل شده است و 135 کیلومتر آن باقی مانده که 70 کیلومتر آن در خراسان شمالی واقع شده است.
تاکنون 650 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و برای تکمیل این پروژه با قیمت روز 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. محور بجنورد-گلستان در قالب این پروژه در 7 قطعه در سال 88 آغاز شد که عملیات در آخرین قطعه از سال 90 تا 91 آغاز شد و هم اکنون این پروژه 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 50 درصد از این پروژه به بهره برداری رسیده است.
(اظهارات این مسئول در حالی است که مطابق آخرین بررسی ها و مشاهدات خبرنگار ما تاکنون 57 کیلومتر از این محور 142 کیلومتری مورد بهره برداری قرار گرفته است، 6.5 کیلومتر آن آماده بهره برداری است، 14 کیلومتر آن در مرحله آسفالت ریزی است و 60 کیلومتر آن نیز هر چند پیمانکار آن مشخص است اما پیشرفت آن چیزی در حد صفر است و این در حالی است که کار در این 60 کیلومتر به دلیل قرار داشتن در مناطق کوهستانی و زمین های کشاورزی مردم بسیار پر هزینه تر، سخت تر و زمانبرتر است و مشخص نیست این مسئول با چه محاسبه ای مدعی شد این پروژه در حوزه خراسان شمالی 88 درصد پیشرفت دارد). مهدی نظریان در ادامه افزود: از مجموع 165 میلیارد تومانی که رئیس جمهور در سال 94 در سفر به خراسان شمالی مصوب کرد سازمان برنامه و بودجه 40 درصد آن را در سال های94 و 95 تخصیص داد که تاکنون بیش از این میزان کار انجام شده است و هم اکنون پیمانکاران این طرح ملی 106 میلیارد تومان طلب دارند.«یاران» در ادامه این مناظره اظهارکرد: پروژه در محور بجنورد- گلستان بسیار کند پیش می رود و همان گونه که اشاره شد آمار قربانیان این جاده به دلیل تصادفات رخ به رخ بالاست به گونه ای که در جاهای دیگر استان این تعداد قربانی بر اثر سوانح نداریم و به همین دلیل از شرکت ساخت و توسعه راه های کشور این مطالبه جدی را داریم که به کار سرعت ببخشد.
«نظریان» در پاسخ گفت: هم اکنون 6.5 کیلومتر از این محور آماده بهره برداری است که به دلیل قرار داشتن میان دو قطعه بهره برداری شده، بهره برداری از آن اثر زیادی دارد. متأسفانه بحثی که داریم اعتبار نقدی پیمانکاران برای خرید تابلو و علایم است و فروشندگان به صورت اعتباری جنس نمی فروشند و همین موضوع باعث کندی در زمان بهره برداری می شود.
در ادامه این بحث «اکبری» نماینده مردم 5 شهرستان استان به صورت تلفنی از برگزاری جلسه مجمع نمایندگان استان به همراه استاندار خراسان شمالی با وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در این دیدار وعده هایی برای پرداخت اعتبار داد و در ادامه این جلسه هفته آینده دوباره این جمع با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار دیدار خواهند داشت.
دادستان مرکز استان در ادامه ناهماهنگی نمایندگان دستگاه های اجرایی برای اعطای مجوزهایی چون جایگاه بنزین و سی ان جی یا استراحتگاه را یادآور شد و تصریح کرد: این ناهماهنگی و کمبود خدمات خود عامل خستگی و گردش به چپ در سمت راست جاده شده و در نتیجه افزایش تصادفات را در پی داشته است.
«قربانی» دیگر نماینده مردم 5 شهرستان استان نیز بر این موضوع صحه گذاشت و گفت: استاندار باید برای رفع این مشکل نقش محوری داشته باشد. «یاران» در ادامه یک بار دیگر اجرای پروژه چهاربانده سازی محور بجنورد- گلستان موسوم به جاده مرگ را یکی از بارزترین حقوق عامه استان دانست که هم اکنون سرعت پیشرفت آن قانع کننده نیست و اظهارکرد: هر چند پیمانکاران در این محور حضور دارند اما معطل مانده اند و این بار روی دوش استان است و حتی باعث کند شدن توسعه استان نیز شده است و اگر این روند ادامه یابد دستگاه قضایی استان ناچار خواهد شد مطابق وظیفه خود به این پرونده ورود کند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود استراحتگاه در این مسیر حتی شاهد آتش سوزی جنگل گلستان بوده ایم و باید دستگاه ها به وظیفه خود عمل کنند تا شاهد وقوع این گونه حوادث نباشیم.
با توجه به قربانی شدن 109 نفر طی امسال و پرداخت بیش از 30 میلیارد تومان دیه برای بازماندگان قربانیان از طرف بیمه، ورود صنعت بیمه به این پروژه برای کاهش پرداختی های خود به قربانیان موضوع دیگری بود که در این باره بحث شد و مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور در این باره گفت: برای ورود صنعت بیمه به این پروژه با شرکت بیمه آسیا مکاتبه کردیم و ابتدا موافقت و استقبال شد اما پس از پیگیری بیمه مرکزی اعلام کرد شرکت های بیمه مطابق قانون حق سرمایه گذاری در پروژه های دولتی را ندارند و باید این گیر قانونی ابتدا برداشته شود.
«یاران» در ادامه این بحث گفت: شرکت بیمه آسیا در زمان حادثه چهارشنبه خونین جاده مرگ طی یک روز یک میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد.
قسمت پایانی این گفت و گو به موضوع روند نامطلوب مجوزهای زیست محیطی برای ادامه پروژه در حوزه پارک ملی گلستان اختصاص یافت که دادستان مرکز استان هنگامی که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان پای خط تلفن آمد از روند اعطای مجوز برای ایجاد شانه خاکی و مجتمع های خدماتی در سمت راست جاده گلایه کرد و گفت: موضوع محیط زیست اهمیت دارد اما نمی توان به جان انسان ها قبل از محدوده رسیدن به تونل گلستان نیز بی توجه بود. در این باره مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان اظهار کرد که در مدت یک سالی که به عنوان مدیرکل این حوزه منصوب شده مجوزهای لازم را در حوزه جنگل گلستان و در محدوده خراسان شمالی برای عملیات های مختلف صادر کرده اما کندی کار از طرف شرکت ساخت و توسعه راه ها بوده است ضمن این که به جز محدوده گلستان هنوز بخش های زیادی از جاده در مسیر مشهد هنوز دو طرفه است و خود بارها در سفر به مشهد این موضوع را شاهد بوده و متولیان راه ابتدا آن قسمت ها را چهاربانده کنند بعد سراغ محدوده گلستان بیایند.
بیان این موضوع اعتراض مدیر کل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال شرق کشور را به همراه داشت و او گفت که هم اکنون پروژه در این محور به جز محدوده گلستان در حال انجام است که «حق دوست» در پاسخ گفت: خودم همین هفته پیش در سفر به مشهد شاهد بودم که هنوز بسیاری از قسمت ها دو طرفه است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار