معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از پایان فصل دوم کاوش در ارگ نادری شیروان خبر داد و گفت: سایت موزه باستان شناسی ایجاد و محیط پیرامونی این اثر تاریخی ساماندهی می شود.
کد خبر: ۶۵۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 10 September 2018

علی اکبر وحدتی با اشاره به همکاری گروهی از باستان شناسان از مراکز داخلی و بین المللی در فصل دوم کاوش اظهار داشت: گروه کاوش از متخصصان رشته های مختلف از جمله باستان شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، مرمت، معماری و نقشه برداری از سازمان میراث فرهنگی کشور، دانشگاه نانجینگ چین و موزه تاریخ طبیعی پاریس در ارگ نادری شیروان حضور داشتند.
وی یکی از اهداف اصلی فصل دوم کاوش در تپه نادری را لایه نگاری برای شناخت توالی باستانی و تاسیس گاه نگاری محلی در منطقه شمال خراسان دانست و افزود: مواد حاصل از کاوش علاوه بر شناخت دوره های استقرار باستانی در منطقه، از طریق مطالعات میان رشته ای به بازسازی اقتصاد معیشتی ساکنان این منطقه در طول تاریخ کمک شایانی خواهد کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به قرار گیری تپه نادری در بافت مسکونی شهر شیروان، در جهت رفع مشکلات محلی و کمک به پروژه بازآفرینی شهری با تاکید بر هویت شهری شیروان، ساماندهی و تعیین دقیق عرصه و پیشنهاد حریم تپه نادری در دستور کار گروه مشترک قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به کاوش های انجام شده در این فصل، گفت: بر این اساس زندگی در تپه نادری از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد ( حدود 5500 سال قبل) آغاز شده و در دوران مختلف تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.
وحدتی افزود: گروه کاوش بخش هایی از حصار پیرامونی که در دهه های قبل تخریب شده و آثار آن محو شده بود، با روش پیگردی کاوش کرد تا زمینه ادامه مرمت برج و بارو در فصول آتی فراهم شود. این برج و بارو که در دوره قاجار در اطراف تپه نادری ایجاد شده، ضمن معرفی برشی از تاریخ این استقرار باستانی، یکی از جاذبه های اصلی تپه نادری در برنامه جامع گردشگری این منطقه باستانی را تشکیل می دهد.
تپه نادری از مهم ترین استقرارهای باستانی حوضه آبریز اترک است که از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است، در دوره قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گردا گرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.
به گزارش ایرنا کاوش های باستان شناسی فصل اول برای مشخص کردن دوره تاریخی بود که عملیات آن در آبان ماه سال 95 به مدت 40 روز انجام شد.
با توجه به قرار گرفتن این اثر تاریخی در جاده آسیایی موجب جذب و رونق گردشگر می شود که در بازآفرینی شهری نیز مورد تایید قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.
تپه باستانی ارگ نادری شیروان بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.
این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار اخیرا آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
تاکنون 55 اثر تاریخی در شهرستان 157 هزار نفری شیروان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار