حبیب یزدان پناه :
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تاکنون 11 آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.
کد خبر: ۶۵۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 16 September 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی، حبیب یزدان پناه با بیان اینکه اقوام خراسان شمالی نیز همانند سایر اقوام و هموطنان خود در جای جای کشور دارای مراسم ها و آئین های مذهبی هستند اظهار داشت: دسته گردانی، روضه خوانى، نخل گردانی و تعزیه از جمله مراسم ماه های محرم و صفر است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: تعداد 61 پرونده در حوزه میراث ناملموس استان ثبت شده که از این تعداد 11 موضوع در قالب آیین های مربوط به محرم و صفر است.

وی تعزیه ترک های شمال خراسان، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی)، آیین نخل گردانی خراسان شمالی، آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا خراسان شمالی، هنر تعزیه خوانی در بجنورد، آئین شام غریبان، آیین عَلَم بندان، آیین سینه زنی(حسن، حسین) استان خراسان شمالی، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران(اسفراین) را از جمله این 11 آیین برشمرد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه این میراث معنوی به جا مانده از دوران گذشته، بر هویت فرهنگی یک جامعه دلالت می کند، گفت: در برنامه های توسعه محور، باید تلاش کرد تا آثار تاریخی و میراث فرهنگی شکننده را به عنوان منبعی زنده، توسعه آور و هویت بخش با زندگی روزآمد مردم هماهنگ کرد.

یزدان پناه با تأکید بر حفظ آیین و سنت های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه، عنوان کرد: خوشبختانه فرهنگ عاشورایی در ایران با روح مردم سروکار دارد و ما مشکل جدی در زمینه‌ نابودی و مجهول بودن آن نداریم، هر چند برخی آیین‌ها نیز به حفاظت بیشتر نیاز دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار