رئیس اداره امور عشایری شیروان گفت: این شهرستان به عنوان پایلوت استانی اجرای طرح توانمندسازی اقتصاد عشایر و روستاییان انتخاب شده است.
کد خبر: ۶۵۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 16 September 2018

علی ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اکثر جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند که اجرای این طرح برای توانمندسازی آنان از نظر اقتصادی و ارتقای سطح زندگی ضروری تشخیص داده شد.
وی پیشگیری از تخریب مراتع، فرسایش خاک، جلوگیری از انهدام گونه های مفید گیاهی، جلوگیری از ورود دام نارس و کم بازده، حاشیه نشینی شهرها، نابودی ایلراه ها و جلوگیری از شیوع بیماری دام ها، مدیریت دامداری های سنتی و برنامه ریزی برای فرسایش ژنتیکی دام و اختلاط نژادی را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.
ابراهیمی با اشاره به ظرفیت های این طرح افزود: وجود بیشترین جمعیت دام سبک استان در این شهرستان، نزدیکی به مشهد به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کشور، وجود مراتع و پس چرهای کشاورزی، زمین های آیش و بیشترین سطح زیر کشت ذرت علوفه ای استان از جمله ظرفیت های شیروان برای این طرح است.
رئیس اداره امور عشایری شیروان همچنین کاهش سطح مراتع، شیوع بیماری های مختلف دامی، از بین رفتن آیین و فرهنگهای عشایر، کاهش تولید گوشت و وابستگی بیشتر به واردات را از ضرورت های اجرای این طرح برشمرد.
وی افزود: کاهش علاقه جوانان به حوزه دامپروری، کاهش سطح درآمد و رفاه عشایر، افزایش مهاجرت روستاییان و عشایر به حاشیه شهرها را از دیگر مواردی ذکر کرد، که لزوم توانمندسازی عشایر و روستاییان را ضروری کرده است.
عشایر شهرستان شیروان شامل 15 هزار نفر جمعیت با 2 هزار و 800 خانوار در قالب 9 طایفه 350 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار