رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: پیرو جلسه مجمع نمایندگان استان همراه با تعدادی از مسئولان استان با وزیر سابق راه و شهرسازی، دیداری با مسئولان سازمان برنامه و بودجه در روز دوشنبه انجام شد.
کد خبر: ۶۷۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 31 October 2018

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: پیرو جلسه مجمع نمایندگان استان همراه با تعدادی از مسئولان استان با وزیر سابق راه و شهرسازی، دیداری با مسئولان سازمان برنامه و بودجه در روز دوشنبه انجام شد. «علی قربانی» افزود: در این دیدار زمانی که بابت تخصیص نیافتن اعتبار محور بجنورد – گلستان در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی گلایه کردیم «حاجی محمدی» رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که نه تنها تمام 165 میلیارد تومان مصوب سفر رئیس جمهور برای محور بجنورد- گلستان تخصیص یافته است بلکه ۲۲ میلیارد تومان بیشتر نیز پرداخت شده است.
 وی تصریح کرد: تخصیص این مبلغ از سوی سازمان برنامه و بودجه در حالی است که مطابق اعلام مسئولان عمرانی استان از سال 1395 تاکنون 104 میلیارد تومان از این مبلغ بابت احداث باند دوم محور بجنورد-گلستان پرداخت شده است. وی خاطرنشان کرد: در این رابطه با «خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تماس گرفتیم تا در این باره پاسخگو باشد اما او گفت هم اکنون ریز پرداختی ها به محور بجنورد –گلستان را ندارد و مقرر شد طی جلسه ای در هفته آینده وی در این باره توضیح دهد.

 

به نام جاه مرگ به کام دیگر استان ها
اما در این رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: یک مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جلسه ای گفته است پس از تخصیص اعتبار محور بجنورد-گلستان از سوی سازمان برنامه و بودجه بخشی از مبلغ اختصاص داده شده را به استان دیگری برای احداث راه پرداخت کردیم تا پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به آن استان آن مبلغ را مجدداً به خراسان شمالی و محور بجنورد –گلستان تخصیص دهیم. وی افزود: اما پس از این اقدام سازمان برنامه و بودجه به آن استان ها اعتبار تخصیص نداد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بتواند آن مبلغ را به پیمانکاران محور بجنورد-گلستان بپردازد. وی خاطرنشان کرد: در گذشته  بدین شکل بود که سازمان برنامه و بودجه پس از اختصاص اعتبار به شرکت ساخت و توسعه دیگر پیگیر هزینه کرد آن در محل مورد نظر نبود اما از امسال دیگر این گونه نیست و با نظارت بر محل هزینه کرد بودجه دیگر این امکان وجود ندارد که شرکت ساخت و توسعه بتواند از اعتبار استانی دیگر برای خراسان شمالی و این محور هزینه کند.
تشکیک در پرداخت 104 میلیارد تومان
هر چند رئیس مجمع نمایندگان استان اعلام کرد که طی دو سال گذشته 104 میلیارد تومان اعتبار به محور بجنورد- گلستان برای حذف جاده مرگ تخصیص یافته است اما در گفت و گو با چند پیمانکار این محور آن ها هر چند دیروز آمار مبلغ تخصیص داده شده به شرکت شان طی دو سال گذشته را نداشتند اما گمان‌شان هم بر این بود که حتی این میزان مبلغ نیز در این محور هزینه نشده است.
در این رابطه روز گذشته  با نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی تماس گرفتیم که تلفن اش را پاسخ نداد.
مطابق پیگیری های خبرنگار ما در سال گذشته نیز در مجموع بین 6 تا 8 میلیارد تومان به پیمانکاران این محور تخصیص داده شد. سال گذشته 4 کیلومتر از باند دوم این محور مورد بهره برداری قرار گرفت. طی امسال نیز تاکنون 7.5 کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است تا در مجموع 67 کیلومتر از این محور 142 کیلومتری 4 بانده شود.
این در حالی است که مطابق مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مقرر شده بود با تخصیص 165 میلیارد تومان اعتبار، این پروژه تا پایان سال گذشته به بهره برداری برسد. هم اکنون علاوه بر زیر بار ترافیک رفتن 67 کیلومتر از باند دوم این محور 15 کیلومتر دیگر از آن نیز آماده آسفالت ریزی و نصب تابلو، علایم و پل است اما پیشرفت پروژه در دیگر نقاط چیزی در حد صفر است.
سالانه بین 50 تا 70 نفر در محور بجنورد-گلستان موسوم به جاده مرگ جانشان را از دست می دهند و بین 200 تا 300 نفر نیز مجروح و روانه بیمارستان می شوند. این محور سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر امام هشتم است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار