کد خبر: ۶۸۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 29 November 2018

جای زخم کلنگ های زده شده در احداث بیش از هزار و 200 پروژه هنوز خوب نشده است. هنوز حکایت پروژه ‌های ناتمام در استان‌ باقی است؛ موضوعی که اگرچه تازگی ندارد اما زخم آن همچنان تازه است، پروژه‌ هایی که بعضی از آن‌ ها ملی و تعدادی هم استانی هستند.
پروژه‌ های ناتمام از قبیل ورزشگاه‌ ها، مدارس، بیمارستان‌ ها و راه‌ ها که گاه برای استان بسیار حیاتی نیز هستند در کانال ناتمام ها مانده اند.
پروژه های زخمی و ناتمام یکی از بزرگ ترین چالش های استان و از جمله دغدغه های مسئولان است، دردسر این پروژه ها به حدی است که می توان گفت بخش قابل توجهی از اعتبارات اختصاص یافته به شهرستان ها توسط پروژه های ناتمام بلعیده می شود و با این حال به بهره برداری نمی رسند زیرا تعداد این پروژه ها به قدری زیاد است که به هیچ عنوان با میزان تخصیص اعتبارات همخوانی ندارند و گفته می شود اگر نوسانات نرخ ارز و تورم در نظر گرفته نشود احتمالاً در 4 سال آینده این پروژه ها به بهره برداری می رسند، زمانی که ممکن است دیگر این پروژه ها اولویت احداث و بهره برداری نداشته باشند و افتتاح آن ها گرهی از مشکلات باز نکند.
چند سال است که بار هزار و 200 پروژه ناتمام بر دوش استان سنگینی می کند و آن قدر این بار سنگین است که مسئولان را بر آن داشته تا از احداث و ایجاد پروژه های دیگر در استان خودداری کنند زیرا برای احداث پروژه های ناتمام که عموماً 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند منابع مالی هزینه شده است و اینک راهی نیست جز این که آن ها را به بهره برداری برسانند.
شیروان یکی از شهرستان های استان است که به گفته فرماندار آن تمام پروژه هایش ناتمام است و تمام اعتبارات این شهرستان نیز برای به بهره برداری رساندن این پروژه ها هزینه می شود.
«مرآتی» با بیان این که در این شهرستان از احداث پروژه های جدید خودداری شده و تنها چند مورد احداث در موارد ضروری وجود داشته است، می افزاید: تمام اعتبار اختصاص یافته به این شهرستان طی امسال 50 میلیارد تومان است که صرف عملیات ساخت پروژه های ناتمام در شهرستان شده است.
وی با بیان این که تلاش می کنیم بعضی از این پروژه ها در دهه فجر امسال به بهره برداری برسند، ادامه می دهد: بخش مرکزی ساختمان فرمانداری، برخی پروژه های طرح های هادی، کتابخانه مرکزی شهرداری، بخشی از پروژه های آموزش و پرورش و برخی پروژه های راه از جمله این موارد هستند و احتمالاً در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند.
پروژه های ورزشی ناتمام شیروان که به 23 مورد می رسند نیز نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار هستند که عموماً شامل سالن های ورزشی روباز و سرپوشیده در مناطق روستایی، خانه ژیمناستیک و بوکس این شهرستان هستند و کمبود اعتبار و عدم تخصیص به موقع آن سبب شده است تاکنون پروژه های ورزشی این شهرستان به سامان نرسند.
به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، با گذشت 4 تا 7 سال هنوز این پروژه ها ناتمام مانده و عملیات ساخت آن ها متوقف شده است.
معاون برنامه ریزی و بودجه فرمانداری بجنورد نیز با بیان این که کل اعتبار سال 97 شهرستان بجنورد 85 میلیارد و 387 میلیون تومان است، می افزاید: حدود 44 میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به الزام شورای برنامه ریزی است.
«اعلمی» با بیان این که 3 الزام دیگر نیز وجود دارد که بر اساس آن 8 میلیارد تومان از این اعتبار به آبفای روستایی، 5 میلیارد تومان به بنیاد مسکن و یک میلیارد تومان نیز به سپاه اختصاص پیدا می کند، می افزاید: 27 میلیارد تومان از این اعتبار در 3 بخش مهم کشاورزی، مسکن و سلامت هزینه می شود.
این مسئول با بیان این که 345 پروژه ناتمام در استان وجود دارند، ادامه می دهد: این پروژه ها دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی هستند و بخشی از اعتبارات شهرستان برای به بهره برداری رساندن آن ها هزینه می شود.
وی ادامه می دهد: پروژه های مستمری نیز وجود دارند که اعتبارات به شکل مستمر به آن ها اختصاص پیدا می کند.
این مسئول نیز اعلام می کند که احداث پروژه های جدید طی امسال و سال 98 ممنوع شده است.
در همین باره سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی می گوید: یکی از کارهایی که در سال جدید توسط این دستگاه انجام شده توجه به پروژه های ناتمام است و بر همین اساس در اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان طی امسال به مدیران اعلام شد به جز احداث پروژه های ضروری در بحث آموزش و پرورش و بهداشت از شروع پروژه های جدید پرهیز کنند.
«عالی» با بیان این که هم اکنون بیش از هزار و 200 پروژه زخمی در استان وجود دارند، اظهارمی کند: برخی پروژه ها بدون مطالعه احداث شده و با 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل این که دستگاه متوجه شده ادامه ساخت مفید نیست رها شده اند و همین پروژه ها بدون این که کسی پاسخگو باشد در جای دیگری ساخته شده اند.
وی البته در میان سخنان خود اشکال را در ضعف دستگاه های نظارتی می داند و اعلام می کند: سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری ها باید نظارت ها را در این بخش افزایش دهند.
این مقام مسئول، مجتمع فرهنگی فاروج را نمونه بارز پروژه های ناتمام رها شده می داند و اضافه می کند: این پروژه در کنار بیمارستان احداث و با وجود پیشرفت 30 درصدی به دلیل مکان یابی اشتباه رها شده است.
وی وعده بهره برداری از 226 پروژه در دهه فجر امسال را نیز می دهد و می گوید: بیش از 130 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها اختصاص داده شده است تا پروژه های مهم و دارای بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری برسند.
وی خاطرنشان می کند: به فرمانداران نیز اعلام کردیم که اعتبار پروژه های مورد نظر را تامین کنند و باید این پروژه ها در دهه فجر به بهره برداری برسند.
وی که دغدغه کاهش اعتماد عمومی به دلیل رها سازی پروژه های ناتمام در استان را دارد از برنامه جدی و سختگیرانه این دستگاه برای تعیین تکلیف پروژه های ناتمام و عدم صدور مجوز برای آغاز پروژه های جدید سخن می گوید.
«عالی» در بخش دیگری از توضیحات خود به بهره برداری از این پروژه ها در 4 سال آینده اشاره و اضافه می کند: هم اکنون تمام اعتبار مورد نیاز برای به بهره برداری رساندن این تعداد پروژه ناتمام 2 هزار و 500 میلیارد تومان است اما این مبلغ با توجه به نوسانات و تورم متغیر خواهد بود.
وی معکوس سازی برنامه در استان از سال آینده را وعده می دهد و اعلام می کند: از سال آینده باید مدیران مباحث برنامه ای بخشی را به ما بدهند و سازمان بر اساس آن ها برنامه ریزی نهایی را انجام می دهد و در همین راستا مقرر شده پروژه های ناتمام استان پایش شود و پس از پایش به طور قطع 300 تا 400 پروژه از فهرست ناتمام ها خارج می شوند و تعداد این پروژه ها به 800 مورد کاهش پیدا می کند.
وی ادامه می دهد: برای بودجه سال 98، 800 پروژه خواهیم داشت که آن ها را تعیین تکلیف می کنیم و با مشوق هایی که وجود دارد به بخش خصوصی واگذار می شوند.
بعضی از این پروژه ‌ها دولت‌ های مختلف را تجربه کرده‌ و از دولتی به دولت دیگر به ارث رسیده اند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار