انگارمدیران شهری فراموش کرده اند شهر «دروازه ها» را
کد خبر: ۷۰۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 10 January 2019

انگارمدیران شهری فراموش کرده اند شهر «دروازه ها» را زیرا از این شهر و منظرهای زیبای آن چیزی جز پیشانی های زخمی باقی نمانده است؛ ورودی هایی با منظرهای سامان دهی نشده و نازیبا که به هیچ عنوان بیانگر اصالت و معرف شهر بجنورد نیستند. بجنورد شهر «دروازه ها» اکنون به شهری بی دروازه با ورودی های غمگین تبدیل شده است. ورودی شهر اولین عرصه از فضاهای شهری است که ورود به شهر را خوشامد می گوید اما در ورودی های شهر بجنورد تنها یک تابلوی خوشامدگویی در مکانی نامناسب نصب شده است و افراد و مسافران پس از ورود متوجه آغاز شهر می شوند. با این که ورودی هر شهری باید منظری متناسب با اقلیم و فرهنگ آن داشته باشد اما متاسفانه ورودی های این شهر به درستی سامان دهی نشده است و حتی می توان گفت اصلاح ورودی های شهر بجنورد به نحوی به فراموشی سپرده شده است. از این جهت بسیاری از منظر پیشانی های شهر گلایه مند هستند.
یکی از شهروندان با بیان این که ورودی های این شهر فاقد زیبایی و استانداردهای لازم است، می افزاید: ورودی شهر بجنورد از سمت شمال مملو است از مغازه های تعویض روغنی و کسب و کارهای مرتبطی که سامان دهی نیز نشده اند.
«اکرمی» با بیان این که تنها اقدام انجام شده در این بخش احداث بولواری میانی در این مسیر است، ادامه می دهد: در پیک تردد مسافران عبور از این بولوار بسیار خطرناک و حادثه آفرین است در حالی که تنها یک پل عابر پیاده در این ورودی آن هم در محل شهرک حکمت واقع شده است.
یک کارشناس برنامه ریزی شهری نیز با بیان این که ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در معرفی صحیح آن شهر داشته باشد، اضافه می کند: ورودی ها می توانند نقش مهمی در معرفی جاذبه ‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر داشته باشند اما ورودی شهر بجنورد فاکتورهای مطرح شده را ندارند و از ظرفیت های آن استفاده نشده است.«صدری» با بیان این که ورودی شهر به عنوان پیشانی آن مورد توجه مسافران و رهگذران قرار می گیرد، ادامه می دهد: باید برای زیباسازی و به سازی آن اقدامات اساسی صورت گیرد بنابراین ورودی هرشهر باید طبق ضوابط شهری به گونه ‌ای طراحی شود که نشان دهنده ویژگی ‌های آن شهر باشد.
این کارشناس خاطرنشان می کند: توجه به ورودی و ساخت آن مطابق با اقلیم و هویت شهر می تواند سبب تعریف هر شهر، جذب گردشگر و حفاظت از فرهنگ و اقلیم شهر شود که این خود گامی در راستای توسعه پایدار شهری است.معاون عمرانی شهرداری بجنورد هم با بیان این که شهرداری برنامه ای برای زیباسازی و اصلاح مسائل فنی ورودی های شهر بجنورد دارد، می افزاید: برنامه های در نظر گرفته شده برای ورودی ها به سمت مشهد، تهران و اسفراین است و به ویژه برای ورودی شهر بجنورد از سمت مشهد تدابیر ویژه ای در نظر گرفته شده است.
«پارساپور» با بیان این که قرار است در این ورودی میدانی احداث شود، ادامه می دهد: شهرداری در حال تملک اراضی برای احداث این میدان و قرار است آیلند های میانی آن نیز نصب شوند.
این مسئول اظهارمی کند: در ورودی بجنورد از سمت تهران نیز در دو لاین جنوبی و شمالی به‌سازی و زیباسازی هایی انجام و مسائل موجود در این مسیر نیز سامان دهی می شود.
وی با بیان این که برای ورودی اسفراین در تقاطع 62 متری چهارراه خوشی طرحی در نظر گرفته شده که در دست مشاور برای طراحی است، اعلام می کند: این طرح که برای تقاطع امام علی(ع) در نظر گرفته شده است حجم سنگینی دارد و زمان‌بر خواهد بود اما به دلیل این که مبالغ آن از منابع داخلی شهرداری تامین می شود مشکل اعتباری برای اجرای آن وجود ندارد.
در همین باره رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان این که ورودی های شهر بجنورد شامل 3 محور آشخانه به بجنورد، شیروان به بجنورد و اسفراین به بجنورد می شود، می افزاید: بر اساس آمار، ورودی اصلی شهر بجنورد از سمت جاده آشخانه تعریف می شود زیرا میزان تردد در محور شمال به سمت مشهد از نظر کمی بیشتر از عکس این مسیر است و این نشان دهنده اهمیت این ورودی است.«سید محسن موسوی» با بیان این که یکی از مشکلات این مسیر وجود کارگاه های مکانیکی است، ادامه می دهد: یکی از بایدهایی که در بجنورد وجود ندارد کارگاه های کلیدی و خدماتی است، در حالی که باید پیرامون بجنورد شهرک های اقماری خدماتی و کارگاهی برای اصناف مختلف ایجاد شود که ضمن تجمیع سازی، نظارت ها نیز بیشتر شود و در میزان قیمت اصناف اثرگذار باشد.
این مسئول ادامه می دهد: محله حومه شهری که در این مسیر وجود دارد «نیروگاه» نام گذاری شده که این نام مناسب شهر بجنورد نیست، بنابراین این امر نیز به اصلاح نیاز دارد.
وی با بیان این که در سابقه تاریخی شهر بجنورد این شهر با عنوان شهر «دروازه ها» شناخته می شود، می افزاید: با در نظر گرفتن این سابقه تاریخی می توان دروازه ای سنتی با معماری اصیل در ورودی شهر بجنورد ایجاد کرد که امکانات تفریحی، گردشگری داشته باشد.«موسوی» با بیان این که در این ورودی، بولوار ولایت وجود دارد که این بولوار از استثناهای کشور است، اعلام می کند: یکی از مسائل ورودی های شهر، بحث جاذبه و امکان توقف است. ورودی های شهر باید دارای اصالت و معرف شهر باشند، بر این اساس می توان گفت اصالتی که معرف شهر بجنورد باشد وجود ندارد بنابراین در ورودی های شهر بجنورد باید فضاهای تفریحی و اقامتی با زمینه فرهنگی احداث شود.وی با بیان این که محور بجنورد به اسفراین دارای کمترین تردد است، تصریح می کند: در مبدأ این مسیر نیز منظر نامطلوبی تحت عنوان «دباغ خانه» وجود دارد که لازم است این مکان متناسب با استراتژی شهرسازی جا به جا شود تا دامنه ای با فضای سبز داشته باشیم.
وی با بیان این که در این مسیر ماشین آلات سرگردانی مستقر هستند که چشم انداز زیبایی ندارند، خاطرنشان می کند: می توانیم در بجنورد همانند شهر مشهد با ایجاد بازارچه هایی این خودروهای سرگردان را سامان دهی کنیم.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ورودی محور بجنورد به سمت شیروان، می گوید: این محور دارای دو ردیف خطی طولانی است که ظرفیت خوبی برای طراحی دو پارک خطی موازی در دو طرف جاده تا باباامان را دارد و معتقدم باید یک مسیر فرهنگی از باباامان به سمت بجنورد ایجاد شود.
وی ادامه می دهد: در این محور کارگاه های بزرگ و صنعتی شکل گرفته و این دارای اشکال است زیرا باید در این مسیر فضاهای جذب کننده مسافر ایجاد شود و تعریفی از اصالت شهر باشد./اسدی-روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار