با حضور استاندار خراسان شمالی؛
با حضور استاندار خراسان شمالی در مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بجنورد، طرح توسعه این مجموعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۰۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 13 January 2019

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی در این نشست که جمعه برگزار شد، اظهار داشت: خراسان شمالی در بخش تاریخ و گردشگردی دارای فرهنگ غنی است که با وجود محدودیت در منابع مالی باید با انسجام و هم افزایی اقدامات بزرگی در این بخش ها انجام شود.
وی خطاب به اعضای حاضر در جلسه تاکید کرد: درباره فضاهای تاریخی استان تعصب داشته باشید و با علاقه برای احیا و نگهداشت داشته های موجود تلاش کنید. وی ادامه داد: طرح توسعه مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم باید با دید کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و تنها ایجاد موزه مردم شناسی مد نظر نباشد. دکتر شجاعی تاکید کرد: در سال جاری تنها یک بار فرصت انجام این کار را داریم و باید از فرصت ها به خوبی بهره مند شد و در گام نخست با ارائه طرحی مناسب، کار آغاز شود.
دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: متولی اجرای طرح باید مشخص، هزینه های مورد نیازش برآورد و زمان اجرای طرح اعلام شود و تاکید دارم این طرح خود باید تامین کننده هزینه های مالی خود باشد؛ بنابراین برای ارائه طرح توسعه این مجموعه از تمامی توان، تجربه و هوش خود بهره مند شوید.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی ادامه داد: اراضی موجود در عرصه مورد نظر باید از نظر مالکیت بخش خصوصی و دولتی تفکیک و دستگاه های اجرایی ذی ربط برای تملیک آن ها اقدامات لازم را انجام دهند و در بخش انتقال بخش پزشکی موجود در مجموعه هم تاکید بر ایجاد و سپس تخیله است؛ هم چنین پیشنهاد می شود طرح توریست سلامت برای بهره مندی از سازه و فضای موجود نیز مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر شجاعی با تاکید بر تشکیل ستادی قوی به منظور تصویب و اجرای طرح توسعه مجموعه مفخم، مطرح کرد: ایجاد اثری ماندگار و بزرگ، مستلزم طرحی قوی است که به شکل جامع تمام کاربری ها و نیازهای اجتماع های شهری را در خود جای داده باشد و اقدامات قانونی و شرح وظایف دستگاه های مربوط در طرح دیده شود.
وی با بیان این که شهرداری می تواند متولی اجرای این طرح باشد، افزود: بر این اساس، شهرداری باید علاوه بر حریم میراث فرهنگی، حریمی نیز برای مجموعه قائل شود و تعریف کند تا ارتفاع، مانع بی نظمی های دیداری شود و علاوه بر طرح اصلی که مربوط به خود مجموعه فرهنگی-تاریخی است، طرحی نیز برای خیابان های اطراف این مجموعه تهیه و اجرایی کند تا ساختمان و کاربری هایی متناسب با این فضا ایجاد شوند و پیوستگی فضای فرهنگی و سنتی حفظ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار