دنیای واقفان و وقف گذشته از این که قدم در باقیات صالحات است، عمری به درازای دنیا و عالَم خاص خودش را دارد. انسان‌ها نسل به نسل می آیند و می روند ولی درخت موقوفات همچنان خرم و سرحال میوه می دهد، انگار پیری ندارد. به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه، عمر برخی موقوفات در خطه خراسان شمالی به 600 سال قبل برمی گردد اما جالب تر این که آفتاب وقف همراه با زمان رنگ طلایی آن تغییر می کند.
کد خبر: ۷۱۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 04 February 2019

دنیای واقفان و وقف گذشته از این که قدم در باقیات صالحات است، عمری به درازای دنیا و عالَم خاص خودش را دارد. انسان‌ها نسل به نسل می آیند و می روند ولی درخت موقوفات همچنان خرم و سرحال میوه می دهد، انگار پیری ندارد. به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه، عمر برخی موقوفات در خطه خراسان شمالی به 600 سال قبل برمی گردد اما جالب تر این که آفتاب وقف همراه با زمان رنگ طلایی آن تغییر می کند. واقفان بر نیات طلایی شان رنگ زمان می پاشند؛ موقوفاتی برای درمان سرطانی ها، علم و فناوری، خوابگاه دانشجویان و ارتباطات. گزارش مدیرکل اوقاف از 2 جهت استان را به تعجب وا می دارد؛ از جهتی تغییر ارقام نجومی که نشان می دهد آمار خیران و واقفان تغییر چشمگیری دارد و دوم نوع وقف و تغییر نیات واقفانی که تغییری به مثابه «زمین تا آسمان» داشته است. برخی واقفان نیات مترقیانه و خیلی مدرن دارند و توجه به نیات آن ها نشان از رشد فرهنگی جامعه و ایرانیان دارد.
مرتضوی- هزار و 250 موقوفه بعد از انقلاب اسلامی در استان ایجاد شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در دیدار با سردبیر روزنامه های استانی خراسان به تبیین و تشریح فعالیت ها و اقداماتی که در زمینه موقوفات و وقف به برکت انقلاب اسلامی رقم خورده است، پرداخت و با مقایسه تعداد موقوفات در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، ایجاد هزار و 250 وقف جدید را نشان از رشد چشمگیر موقوفات بیان کرد و افزود: اکنون تعداد کل موقوفات 5 هزار و 587 مورد است که این رقم در قبل از انقلاب 4 هزار و 337 موقوفه بود.حجت الاسلام «آسوده» با بیان این که قبل از انقلاب از 4 هزار و 337 موقوفه، 123 مورد و از 11 هزار و 492 رقبه 195 مورد دارای سند بود، افزود: 3 هزار و 437 موقوفه و 6 هزار و 155 رقبه دارای سند مالکیت شدند.وی جذب و سامان دهی3 هزار و 500 خادم ثابت و افتخاری، برگزاری 40 دوره مسابقات قرآن کریم، اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم و حضور 15 هزار شرکت کننده در این دوره و راه اندازی مرکز مجازی حفظ قرآن با عضویت 300 حافظ قرآن را از نشانه های رشد در حوزه فعالیت های قرآنی به برکت انقلاب اسلامی بیان کرد.وی صدور 18 هزار فقره حکم اعضای هیئت امنای مساجد و بقاع متبرکه، فعال سازی انجمن یاوران وقف، اجرای طرح های مختلف آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، جشن ولایت علوی، سوگواره یاس نبوی در 60 بقعه شاخص و برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن با حضور استادان کشوری را از دیگر دستاوردهای انقلاب بیان و اظهارکرد: اجرای 46 پروژه شامل احداث و توسعه شبستان امامزاده جعفر (ع) سیاه دشت، حمزة الرضا(ع) شیروان، امامزاده جعفر (ع) محله قند و شکر و احداث شبستان با مساحت 1400 متر مربع در امامزاده سید عباس (ع)، احداث تربت خانه و شبستان در 19 امامزاده در کنار کمک به ساخت مصلی در استان و 2 واحد مسکونی موقوفه سه زوجی از دیگر فعالیت هاست.وی ادامه داد: راه اندازی 70 مرکز قرآنی و درمانی در استان، مراکز مشاوره وقف، اعزام مبلغ در مناسبت های مختلف، واگذاری3 هزار واحد مسکونی موقوفه به مردم، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در موقوفات، ایجاد 38 موکب پذیرایی از زائران حرم رضوی به همت مردم و زائران اربعین حسینی از دیگر فعالیت های انجام شده است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار