کد خبر: ۷۱۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱ 16 February 2019
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ با بیان اینکه بودجه سه دوازدهم به این معناست که میزان یک چهارم بودجه سال ۹۷ در سال ۹۸ استفاده شود، گفت: این اقدام باعث می‌شود مبلغی نظارت ناپذیر به دولت داده شود و نظم نظام بودجه را به هم بریزد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خانه ملت، غلامرضا تاجگردون  در جلسه علنی عصر امروز (شنبه، 27 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98 در موافقت با آن با اشاره به تغییر آیین نامه داخلی مجلس گفت: اگر لایحه بودجه در صحن علنی مجلس رد شود، به دولت باز می گردد و مثل گذشته به کمیسیون تلفیق باز نمی گردد و دولت باید بودجه دیگری بدهد که احتمالا همان بودجه 3 دوازدهم خواهد بود.
بودجه سه دوازدهم پرداخت حقوق کارمندان در سه ماهه نخست سال 98 را دچار مشکل می‌کند
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: منظور از سه دوازدهم، سه دوازدهم بودجه سال 97 است و ارتباطی با لایحه بودجه 98 ندارد و این به این معنا است که در بودجه سال 1397 ما 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادرات می کردیم و در حال حاضر یک و نیم میلیون بشکه صادر می کنیم که سه دوازدهم یعنی مبلغ یک چهارم آن میزان را به دولت می دهیم تا در 3 ماه خرج کند و این مقیاسی نیست که دولت با نظم بتواند بودجه را استفاده کند و حتی قابل نظارت نیز نخواهد بود.
وی افزود: ما به مردم گفته ایم 20 درصد افزایش حقوق دارند و نمی توانیم فروردین ماه بگوییم دولت اجازه ندارد و تنها 10 درصد افزایش حقوق خواهند داشت تا در تیر ماه پول به دست دولت برسد. نکته بعدی درباره یارانه ها، بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) است که 20 درصد افزایش داده ایم و باز می گردد.
تاجگردون در ادامه با بیان اینکه نباید درباره بودجه سیاسی صحبت کرد، اظهار داشت: موضوع زندگی مردم است و باید دید با آن می خواهیم چگونه رفتار کنیم. دشمن دنبال مسائلی است که اعمال فشار از جمله آن است که می خواهند مردم تحت فشارهای معیشتی باشند. دولت گفته است 14 میلیارد دلار کالای اساسی را با قیمت قبل می دهد.
افزایش قیمت بنزین بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال عنوان کرد: باید ساختارهایی را برای این موضوع درست کنیم که نمی توان بر اساس بودجه 97 برای سال 98 برنامه ریزی کرد.  
وی در ادامه با بیان اینکه بخش دفاع گوشه مهمی در کشور است، ابراز داشت: باید خلاءها را درست کرد و نباید ایرادات را رها کرد. در برخی ساختارها دوستان نکاتی را مطرح می کنند درست است که باید اصلاح شود و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فرمودند؛ ایشان عملا به جوانان گفتند به 40 سال آینده خود توجه کنید بعد ما مجلسی ها در اولین حرکت خود می گوییم به یک سال نگاه نکرده و به سه ماه نگاه کنید از این رو نباید نگاه کوتاه مدت داشت.
تاجگردون در ادامه با تأکید بر اینکه باید به افق سال های آینده نگریست، گفت: اصلاح حامل های انرژی بدون افزایش قیمت بنزین و فراورده ها نیست و افزایش قیمت های نفت، بنزین و گازوئیل نیز بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نبوده و نمی توان دوگانه حرف زد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم اضافه کرد: باید مشخص که ما باید نفت را بفروشیم یا خیر کم بفروشیم یا زیاد. قیمت نفت می گویند در دنیا 80 دلار است و ما 50 دلار گذاشته ایم که این حسن بودجه است. اقتصاد جنگی و بودجه جنگی همین است که اگر 80 دلار شد نمی گوییم نفت ما را 50 دلار بخر پس نرخ آن را کم گرفتیم.
گام های مهمی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته شده است
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مسائل مثل واگذاریها و مسائل آموزش و پرورش حذف شده است، عنوان کرد: شما در بودجه تصویب کردید میخواهید رتبه بندی معلمان، همسانسازی حقوق و سایر مسائل را انجام دهد پس چگونه با بودجه سه دوازدهم می خواهید انجام دهید.
تاجگردون ادامه داد: دوستان نسبت به 14.5 درصد مورد داشتند در حالی که این میزان مبلغ نیست بلکه یک نسبت است. عدد قبلی 30 میلیارد دلار بود که ضربدر 14.5 شد و عدد دیگری 20 میلیارد دلار بود که ضربدر 14.5 شد، این عدد یک نسبت است که در بودجه سال 97 حدود 7 میلیارد دلار بود و در بودجه سال 98 3.5 میلیارد دلار است.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با این روش کمی اصلاح ساختار شکل گرفته و گامهای مهمی برای اصلاح در شرکت های دولتی صورت گرفته است تا در راستای فرمان مقام معظم رهبری عمل کنیم از این رو درست نیست سر تسلیم فرود آورده و به جای یک سال آینده برای 3 ماه برنامه ریزی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار