بودجه پیشنهادی شهرداری بجنورد در حالی روز گذشته به تصویب شورای شهر رسید که موافقان و مخالفانی را چه در داخل و چه خارج از صحن شورای شهر داشت. موافقان آن بر این عقیده هستند که رقم تصویب شده بودجه می تواند در راستای توسعه شهری باشد و مخالفان عقیده دارند این رقم فقط روی کاغذ است و در شرایط کنونی نمی تواند تحقق یابد. خراسان شمالی بودجه 98 شهرداری بجنورد را در گفت و گو با تعدادی از موافقان و مخالفان و دست اندرکاران مسائل شهری مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۷۱۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 18 February 2019
بودجه پیشنهادی شهرداری بجنورد در حالی روز گذشته به تصویب شورای شهر رسید که موافقان و مخالفانی را چه در داخل و چه خارج از صحن شورای شهر داشت. موافقان آن بر این عقیده هستند که رقم تصویب شده بودجه می تواند در راستای توسعه شهری باشد و مخالفان عقیده دارند این رقم فقط روی کاغذ است و در شرایط کنونی نمی تواند تحقق یابد. خراسان شمالی بودجه 98 شهرداری بجنورد را در گفت و گو با تعدادی از موافقان و مخالفان و دست اندرکاران مسائل شهری مورد بررسی قرار داد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد درباره پیش بینی های خود در خصوص تحقق بودجه سال 98 اظهارکرد: بودجه، درآمد و هزینه دارد و اگر بخواهیم شهری رو به توسعه داشته باشیم به طور قطع به پول و درآمد نیاز داریم ولی اگر بخواهیم فقط وضع موجود را حفظ کنیم شاید این بودجه به قول برخی دوستان خیلی بالا دیده شده باشد. «جباری» ادامه داد: در بحث توسعه باید به دنبال منابع مالی و درآمدی باشیم وقتی بودجه را 186 میلیارد تومان می بندیم باید فرصت چانه زنی داشته باشیم تا بتوانیم اعتبارات بیشتری بگیریم. وی خاطرنشان کرد: تاکنون 100 میلیارد تومان جذب درآمد داشتیم و در بهمن و اسفند جذب درآمد خواهیم داشت و به حدود 130 تا 140 میلیارد تومان خواهد رسید. اگر فرض بر این باشد که سال گذشته بودجه را 100 میلیارد تومان می بستیم، دیگر نیازی نبود شهردار برای پروژه های مختلف اعتبار بگیرد ولی وقتی شهرداری خودش رقم بودجه را پیشنهاد می کند که با توجه به تجربه ای که کسب کرده است 180 میلیارد تومان می تواند جذب کند، چرا باید آن را کم کنیم؟ وی ادامه داد: وقتی عددی را پایین می آوریم  هزینه ها را باید پایین بیاوریم و وضع موجود باید به همین شکل حفظ شود وقتی درآمد نباشد باید سطح خدمات پایین بیاید. 
 شهردار بجنورد هم در پاسخ به این سوال که آیا بودجه پیش بینی شده با توجه به شرایط کنونی جامعه امکان تحقق دارد؟ توضیح داد: با توجه به شرایط اقتصادی از 100  تا 400 درصد تورم وجود دارد و از مهم ترین ابزارهایی که در شهرداری از آن‌ها استفاده می شود قیر و آسفالت است که حدود 400 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد در حالی که بودجه ما 18 درصد افزایش یافته است. «براتیان» ادامه داد: اگر دولت بخش عمده ای از پروژه های عمرانی را که به قیر نیاز دارد، تامین کند حداقل می توانیم خدمات را به گونه ای به مردم ارائه بدهیم. وی گفت: اکنون شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم نگاه توسعه آن چنانی داشته باشیم، هنر کنیم وضع موجود را می توانیم حفظ کنیم و کمک هایی هم دریافت کنیم تا بتوانیم کارهای عمرانی را انجام دهیم. وی با انتقاد از تصمیم کمیته تطبیق اظهارکرد: در این شرایط بحرانی، کمیته تطبیق چنین تصمیمی را گرفته، این در حالی است که این موضوع تازه نیست و 3 سال است که بر همین مبنا کار می شود، در این 3 سال کمیته تطبیق چه می کرد فقط امسال فهمیده اند که نباید این کار را بکنند؟ وی افزود: همین بودجه بر مبنای همین عوارض اگر بخواهد تصویب شود سال آینده بحران های بدی خواهیم داشت حال با پیشنهادی که آن ها داده اند بودجه به یک سوم کاهش خواهد یافت. شهردار بجنورد گفت: فقط 80 میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری است که همان نیز حاصل نمی شود چه برسد به موارد توسعه، باید نگاه مدیریتی به مسائل داشته باشیم. قانون خیلی چیز ها می گوید آیا قانون را برای الان نوشته اند؟ در شرایط نا به سامان باید مدیران مصلحت اندیشی کنند و با توجه به شرایط و موقعیت، تصمیم درستی بگیرند. در تصمیمی که کمیته تطبیق گرفته ذره ای نگاه مدیریتی نداشته و مصلحت شهر را در نظر نگرفته است و من برای سال آینده نگران هستم. وی اظهارکرد: اکنون کمیته تطبیق رای داده است و اعضای شورا به آن اصرار کرده اند و به هیئت حل اختلاف استان رفته است ولی در نهایت هر فردی که تصمیم گرفته است خودش باید در مقابل مردم پاسخگو باشد و جواب آن ها را بدهد. در شرایطی که این میزان تعرفه را پیشنهاد داده ایم باید بخشی از خدمات مان را حذف کنیم حال اگر آن را تصویب کنند بسیاری از خدمات حذف و سیستم با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
 «افشین فر» عضو سابق شورای اسلامی شهر بجنورد هم در زمینه بودجه پیشنهادی شهرداری بیان کرد: اگر خیلی خوش بینانه به موضوع نگاه کنیم میزان جذب درآمدها با احتساب این که تا پایان اسفند برخی درآمدهای محقق شود به 90 میلیارد تومان هم نمی رسد چه برسد به این که بودجه بر مبنای 186 میلیارد تومان برای سال آینده بسته شود. وی وصولی 100 میلیارد تومانی شهرداری را طی 10 ماه بعید دانست و در عین حال افزود: گزارش های مالی که دارم نشان می دهد میزان درآمد شهرداری به 100 میلیارد تومان نرسیده است و اگر خوش بین باشیم تا پایان سال به زحمت به 90 میلیارد تومان می رسد و اگر فرض کنیم حرف شان درست باشد، هنوز به جذب 100 میلیارد تومان درآمد نرسیده اند چگونه می توانند چیزی حدود 80 درصد به بودجه 97 خود اضافه کنند. وی گفت: باید دید شهرداری به بودجه تحقق یافته چند درصد اضافه کرده است، سال گذشته بودجه را 160 میلیارد تومان بستند با کدام فرمول و قانون مجاز صد درصد به بودجه سال 98 اضافه کردند، آن چیزی که روی کاغذ می آید مهم نیست بلکه آن چیزی که محقق می شود مهم است. وی افزود: آن چیزی که روی کاغذ می آید پیش بینی است و آن هم فرمول دارد که باید نسبت درآمدهای 3 ماه اول امسال و 3 ماه پایانی سال قبل در نظر گرفته شود سپس  بر اساس این که در این مدت چه میزان از  بودجه محقق شده است، آن را پیش بینی کنند و باید حدود 10 تا 15 درصد خطا داشته باشد. به گفته وی، در خرداد یا تیر هر سال هم باید تفریغ بودجه انجام شود که مشخص کند بر اساس درآمد چقدر هزینه شده است و در این جا نباید انحراف وجود داشته باشد. به گفته وی، اگر مدیری بیش از درآمدش هزینه کرده باشد ناظران قانونی نهایتا تا 10 درصد انحراف را می پذیرند که حدود 800 تا 900 میلیون تومان در بودجه می شود. وی اظهارکرد: امروز که این رقم را شهرداری پیش بینی کرده است محقق نمی شود زیرا همین بودجه 96 و 97 خودش حرف می زند و نشان می دهد چقدر از آن محقق شد و باید بتوانند در این زمینه پاسخ متقن و مستدل بر مبنای اصول بودجه ریزی بدهند. رئیس اسبق شورای اسلامی شهر  بجنورد اظهارکرد: شهردار بر اساس بودجه پیش بینی شده هزینه می کند، بودجه را بالا می بستند برای آن که بتوانند هزینه بیشتری کنند وقتی دور قبل شورا به این موارد اعتراض می شد می گفتند بقیه سال تلاش می کنیم و به درآمد می رسیم و در پایان سال به کسری بودجه برمی خوردند و زمانی که تفریغ بودجه می شد می دیدیم خیلی انحراف دارند. وی  دلیل بالا بستن بودجه را باز بودن دست خودشان برای هزینه کردن دانست و گفت: با این کار، سرمایه های شهری و املاک را برای مسائل روبنایی می فروشند.  
وی بیان کرد: بودجه را بالا بستن، هنر نیست مدیرانی که بودجه را بالا می بندند فقط هزینه تراشی می کنند و برای شان مهم نیست قرض بالا بیاورند و املاک بفروشند، در نتیجه شهردار بعدی که می آید ذخیره زمین و سرمایه ندارد.
 به گزارش خبرنگار ما، رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد روز گذشته در جلسه این شورا در پاسخ به اعتراض یکی از اعضای شورای شهر به بودجه شهرداری و این که تعرفه عوارض محلی هنوز تصویب نشده، چگونه بودجه پیشنهاد شده است؟ گفت: نام بودجه روی  آن و پیش بینی درآمد است؛ مگر سال  گذشته می دانستیم که درآمد محقق می شود که امسال بدانیم.وی افزود: پیش بینی می کنیم و مجموعه شهرداری آن را پیگیری کنند و به جای آن که نقاط ضعف را پر رنگ کنیم حمایت کنیم.وی خاطرنشان کرد: آرامش و انسجام شورا کارهای بزرگی را انجام می دهد این که در سال 96، 91 میلیارد تومان درآمد داشتیم و امسال تاکنون 100 میلیارد تومان درآمد داریم نتیجه همین آرامش و حمایت است و ماحصل  آن را مردم می بینند.
  تصویب بودجه شهرداری بجنورد
بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری بجنورد به تصویب شورای شهر رسید.«براتیان» شهردار بجنورد از افزایش 18 درصدی بودجه سال 98 نسبت به بودجه سال گذشته خبر داد و در این باره بیان کرد: در سال 97 میزان بودجه 164.7 میلیارد تومان بود که در سال  98 این رقم به 186.6 میلیارد تومان افزایش یافته است. رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد درخصوص لایحه پیشنهادی عوارض محلی و ارزش معاملاتی، تصمیم هیئت تطبیق را قرائت کرد و گفت: هیئت، تعرفه عوارض یاد شده را مخالف قانون تشخیص داده و جزئیات را بررسی کرده است و باید در تصمیم گرفته شده تجدید نظر شود. «محمدی» خاطرنشان کرد: در این باره اعتراض خود را به فرماندار گفته ام که چرا اعضای هیئت تطبیق با هم انسجام ندارند و اخبار به شکل غلط منعکس می شو د و در جلسه گذشته شورای شهر بر این لایحه اصرار کردیم، در کجای این نامه از افزایش 400 درصدی تعرفه صحبت شده است؟ باید مراقب باشیم نظر شخصی خود را با نظر شورا یکی نکنیم. /روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار