پس از بهانه چشم بادامی ها برای حذف فرمول تسعیر از قرارداد راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، حالا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به دنبال گرفتن تخفیف از چینی ها و قرارداد این خط ریلی را معطل نگه داشته است.
کد خبر: ۷۲۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 11 March 2019

پس از بهانه چشم بادامی ها برای حذف فرمول تسعیر از قرارداد راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، حالا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به دنبال گرفتن تخفیف از چینی ها و قرارداد این خط ریلی را معطل نگه داشته است.
هفته گذشته، مسائل مربوط به این خط ریلی در جلسه ای دوجانبه با مدیران ارشد شرکت سایناهیدروی چین و متولیان وزارت راه، شرکت ساخت و کارفرمای ایرانی در تهران بررسی شد اما به گفته مدیر پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، جلسه بدون نتیجه ماند و نفر اول شرکت چینی، به کشورش بازگشت. مدیر پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در این باره به خبرنگار ما گفت: طرف چینی در پی حذف فرمول تسعیر از قرارداد این خط ریلی بود و شرکت ساخت با این موضوع موافقت کرد مشروط بر این که طرف چینی از سهم خود در اجرای این قرارداد بکاهد و به سهم ایران بیفزاید که شرکت چینی با این موضوع مخالفت کرد.«قهرمانی» بیان کرد: مبلغ قرارداد پس از نوسانات نرخ ارز و با استفاده از فرمول تسعیر که در قرارداد وجود داشت، از 18 میلیارد یوان به 10.7 میلیارد یوان کاهش یافت که 9.7 میلیارد یوان از این رقم سهم کشور چین و یک میلیارد یوان سهم ایران است. حالا شرکت ساخت می گوید 8.7 میلیارد یوان سهم چین و دو میلیارد یوان سهم شرکت ساخت باشد.وی افزود: دلیل شرکت ساخت برای این موضوع این است که اگر نرخ ارز بالا برود با توجه به این که فرمول تسعیر از قرارداد حذف شده است، پروژه به لحاظ فنی برای کشور ایران گران تمام می‌شود.او اظهارکرد: حالا مدیران میانی شرکت ساخت در ایران حضور دارند و نشست هایی در این باره برگزار می شود تا تکلیف موضوع مشخص شود و شخص اول شرکت سایناهیدرو هم گفته است که پس از تعطیلات نوروز، به ایران بازمی گردد تا چنان چه در این باره به نتیجه رسیدند، روند انجام کار را پیش ببرند.مدیر پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان افزود: اگر تکلیف این قرارداد به هر دلیلی تا پایان امسال مشخص نشود، این خط ریلی، دور باطلی را در سال جدید تجربه خواهد کرد زیرا از یک طرف مصوبه شورای اقتصاد اکسپایر می شود و از طرف دیگر سازمان برنامه و بودجه دوباره برآورد پروژه را به نرخ روز می خواهد و همان مراحلی که سال گذشته درباره این خط ریلی طی شد، دوباره باید از سرگرفته شود.«قهرمانی» ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و سختگیری های شورای اقتصاد برای تصویب طرح ها، امکان این که سال آینده طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان مصوبه این شورا را نگیرد و در فهرست پروژه های اولویت دار قرار نداشته باشد، وجود دارد./روزنامه خراسان شمالی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار