گرمه حدود ۴۵ نانوایی دارای مجوز با نرخ دولتی دارد که ۱۴ نانوایی آن در شهر گرمه است و در کنار این نانوایی ها در گرمه تعدادی نانوایی با نرخ آزاد، نان می فروشند و بعضی از نانواهای دیگر در منزل با فروش نان به همشهریان خود خدمت رسانی می کنند.
کد خبر: ۷۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 15 April 2019

گرمه حدود ۴۵ نانوایی دارای مجوز با نرخ دولتی دارد که ۱۴ نانوایی آن در شهر گرمه است و در کنار این نانوایی ها در گرمه تعدادی نانوایی با نرخ آزاد، نان می فروشند و بعضی از نانواهای دیگر در منزل با فروش نان به همشهریان خود خدمت رسانی می کنند.
در این شهر وضعیت فروش نان چند ماهی است حال و روز خوبی ندارد و مردم از کیفیت، ابعاد، ضخامت و طعم نان گلایه مند هستند و روند استفاده اهالی این شهر از نان های خانگی بیشتر شده است.
«حاجی زاده» یکی از شهروندان گرمه ای می گوید: نبود نظارت بر نانوایی های گرمه باعث شده است در برخی نانوایی ها نان به مشتریان به شکل خشک، سوخته یا نیم پز تحویل داده شود.«طالبی» شهروند دیگری هم اظهار می کند: نان مصرفی خود را از منزل یک بانوی گرمه ای تهیه می‌کنم، هر چند نظارتی بر این کار در منازل نیست اما کیفیت این نان ها از نانوایی ها بیشتر است.
«ابراهیمی» یکی دیگر از شهروندان نیز ابراز می کند: قشر عظیمی از نانواهای خانگی زنان سرپرست خانوار هستند که به دلیل امرار معاش در منزل خود اشتغال زایی کرده اند و حامی آن ها هستیم.
«غلامی» شهروندی دیگر است که در این باره تصریح می کند: نان تهیه شده در منازل هر چند کیفیت دارد اما به دلیل نبود نظارت در مورد مسئله بهداشت آن تردید وجود دارد و لطفاً مسئولان رسیدگی بیشتری داشته باشند.«عربزاده» یکی از دانشجویان می‌گوید: در تمام کوچه های این شهر نان خانگی تهیه می شود و مردم کمتر به نانوایی ها مراجعه می کنند.یکی دیگر از نانواها که تمایلی به معرفی خود ندارد بیان می کند: روزانه بیشتر آرد خود را به صورت آزاد به نانواهای خانگی می فروشم و از این راه درآمد بیشتری کسب می‌کنم.
یکی دیگر از نانوایان بی کیفیتی آرد را مشکل اصلی بی کیفیتی نان می داند و اظهار می کند: آرد کارخانه اگر بیش از 10 روز در انبار بماند کپک می‌زند و مجبور هستیم آن را به سرعت پخت کنیم که این موضوع باعث خشک یا خمیر شدن نان می شود.
در این باره رئیس اتاق اصناف گرمه می گوید: هر هفته اتحادیه نانوایان و هر دو هفته یا 3 هفته یک بار به طور کامل اتاق اصناف به همراه گشت مشترک از نهادهای مربوط، از روند کار نانوایان بازدید می کنند.
«محمد با» در خصوص فروش نان در منازل می افزاید: در بخش نظارت و ورود به منازل هیچ گونه قانونی در نظام صنفی وجود ندارد هر چند فروش نان در منازل قانونی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نانوایان خانگی هم می توانند مجوز پخت نان دریافت کنند، اظهار می کند: فعلاً هیچ گونه مجوزی برای واحدهای صنفی نانوایی وجود ندارد و تا اطلاع بعدی صدور مجوز برای رسته نانوایی بسته است و هر چند سطح مواد اولیه و ماشین آلات متوسط است اما نیروهای خوب و ماهر نانوایی ها نان را با کیفیت به مردم عرضه می کنند.وی در خصوص نانواهایی که آرد را به شکل آزاد به مردم می فروشند، می گوید: به افرادی که در خصوص عرضه خارج از شبکه تخلف دارند در مرحله اول هشدار داده و جریمه نقدی به تشخیص بازرس و قاضی تعزیرات اعمال می شود و مشاهده و تکرار تخلف پلمب واحد صنفی و ابطال پروانه کسب را به همراه دارد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گرمه هم می گوید: با توجه به این که نان قوت غالب مردم است تیم بهداشت و درمان همیشه حساسیت خاصی در خصوص تهیه، توزیع و فروش نان داشته و در این زمینه برنامه های ویژه ای برای نظارت بیشتر و دقیق تر پیش بینی شده است.
دکتر «فخرانی» اظهار می کند: مهم ترین برنامه ها بازدید ماهانه بازرسان بهداشت محیط این شبکه از صد درصد نانوایی های تحت پوشش (سنجش نمک مصرفی توسط دستگاه های پرتابل بازرسی، نمونه برداری نان و بررسی از لحاظ جوش شیرین) و همچنین برنامه بازدید مشترک با اداره صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه نانوایان، فرمانداری و بخشداری است.
وی می افزاید: از مردم تقاضا داریم نان مصرفی را از نانوایی های دارای مجوز تهیه کنند و در صورت هرگونه تخلف بهداشتی از قبیل نظافت نامناسب، استعمال دخانیات و... با سامانه وزارتی 190 که به صورت 24 ساعته شکایات بهداشتی را ثبت می کند تماس حاصل کنند که در اسرع وقت به شکایات رسیدگی می شود.
وی در خصوص پخت و فروش نان سنتی در منازل می گوید: تیم بهداشت و درمان به علت رعایت نکردن استانداردهای بهداشتی به صورت جدی با این موضوع مخالفت می کند ولی به علت استقبال شدید مردم، روزانه شاهد فعالیت طیف گسترده این صنف هستیم و نیاز است اتحادیه مربوط و اداره صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را به منظور سامان دهی آن به عمل آورند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار