صندوق توسعه ملی در سال های گذشته تنها منبع مالی بود که تسهیلات کلان پرداخت می کرد و با این که متقاضی زیادی داشت اما مسیر دریافت این تسهیلات سخت بود و عمده متقاضیان خراسان شمالی موفق به دریافت آن نمی شدند.
کد خبر: ۷۳۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 29 April 2019

صندوق توسعه ملی در سال های گذشته تنها منبع مالی بود که تسهیلات کلان پرداخت می کرد و با این که متقاضی زیادی داشت اما مسیر دریافت این تسهیلات سخت بود و عمده متقاضیان خراسان شمالی موفق به دریافت آن نمی شدند اما اکنون برای پرداخت تسهیلات از این صندوق به استان ها سقفی تعیین نشده است و علاوه بر پرداخت هایی در حوزه اشتغال پایدار روستایی و تسهیلات ابلاغی تکلیفی به جهادکشاورزی، به متقاضیانی هم که تولیدات صادرات محور دارند تسهیلات پرداخت می شود.بحث اصلی این جاست، تولیدکنندگان و صادرکنندگان از این فرصت پیش آمده که برای پرداخت تسهیلات سقف و سهمی مشخص نشده به ندرت استقبال می کنند.
در همین باره یکی از صادرکنندگان که به گفته خودش مدتی است به دلیل مشکلات ارزی صادرات نمی کند، می افزاید: به دلیل شرایط برگشت ارز نیمایی و این که باید ارز حاصل از صادرات را در قالب ریال و از کانال های دیگر پرداخت کنیم، امکان صادرات وجود ندارد.
وی اعلام می کند: در حالی که صادرات در شرایط فعلی مشکل است و تولیدکنندگان به دلیل بازگرداندن ارز با مشکل مواجه هستند، پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی که به صورت ارزی است، راهکار مناسبی برای رونق تولید نیست.
وی اظهار می کند: با این که گفته می شود تسهیلات این صندوق کم بهره است اما هزینه های جانبی آن بسیار زیاد است.
یکی دیگر از تولیدکنندگان نیز در این باره می گوید: اکنون عمده مشکل تولیدکنندگان بازار مصرف است و از آن جایی که ظرفیت فروش محصول را در بازارهای خارج از کشور دارند باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود. وی اظهارمی کند: پرداخت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی مقرون به صرفه نیست چون بازگرداندن ارز نیمایی مانند سدی بر سر راه صادرکنندگان قرار گرفته است.
وی می افزاید: یکی از دلایلی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده نمی شود تلاطم نرخ ارز است که عملاً جرئت استفاده از این تسهیلات را نداریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی هم با اشاره به این که سهم استان برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از صندوق توسعه ملی 401 میلیارد و تاکنون 270 میلیارد تومان پرداخت شده است، می گوید: 70 درصد این تسهیلات در بخش کشاورزی و دامداری و بقیه در بخش های گردشگری، آی تی و صنعت پرداخت شده است.«پورعیسی» می افزاید: بخشی از این تسهیلات که هنوز پرداخت نشده به نهادهای حمایتی مربوط است و چون ابلاغ آن دیر آمد، هنوز پرداخت نشده و کارهای آن در حال انجام است.
به گفته وی، برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی سهمی مشخص نشده و تکالیفی در حوزه جهاد کشاورزی برای استفاده از این صندوق در نظر گرفته شده است.
وی اظهار می کند: درباره پروژه ها و طرح هایی که صادرات محور باشند، اگر توجیه اقتصادی داشته باشند و تأیید شوند، سقفی برای استفاده از این تسهیلات در نظر گرفته نشده است.
وی خاطرنشان می کند: اکنون هر پروژه ای را که صادرات محور و متقاضی استفاده از این تسهیلات باشد، برای دریافت آن به صندوق توسعه ملی معرفی می کنیم. وی با اشاره به تعدادی از واحدهای تولیدی که از تسهیلات صندوق توسعه ملی برخوردار شده اند، می افزاید: اگرچه گاهی تأیید صادرات محور بودن طرح های اجرایی مشکل است اما خیلی از طرح هایی که در استان داریم بیشتر تولیدات شان مصرف داخلی دارد.به گفته وی، صادرکنندگان برای صادرات به سرمایه در گردش نیاز دارند و از آن جایی که ورود و خروج دلار با مشکل مواجه است، نمی توانند محصولی را صادر و ارز حاصل از آن را وارد کشور کنند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار