این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین مشخص نیست، ترکیه به راحتی نمی‌تواند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کند، شاخص بورس‌های آسیایی با کاهش مواجه شدند، چهار میلیارد دلار ذخایر ارزی ترکیه از بین رفت و دلار آمریکا ۱۴۲۵۰ تومان و پیش بینی تولید ۲۲۰ هزار تن پسته را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 03 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین مشخص نیست، ترکیه به راحتی نمی‌تواند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کند، شاخص بورس‌های آسیایی با کاهش مواجه شدند، چهار میلیارد دلار ذخایر ارزی ترکیه از بین رفت و دلار آمریکا ۱۴۲۵۰ تومان و پیش بینی تولید ۲۲۰ هزار تن پسته را در بر دارد.

وزیر کشور: قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین مشخص نیست

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور پنجشنبه شب در خراسان شمالی گفت: قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین مشخص نیست. رحمانی فضلی در بازدید از مناطق سیل زده خراسان شمالی در جمع خبرنگاران و درباره بنزین گفت: قیمت فروش و حجم مصرفی بنزین در کشور از نظر اقتصادی، زیست محیطی و سلامت انسان ها قابل قبول نیست. وزیر کشور افزود: میانگین روزانه حجم بنزین مصرفی در کشور 90 میلیون لیتر است و در پیک مصرف تا 110 میلیون لیتر در روز نیز می رسد. وی ادامه داد: قیمت و زمان سهمیه بندی بنزین هنوز اجرایی نشده است و شایعات مطرح شده از سوی دو خبرگزاری موجب نگرانی مردم و حتی باعث ایجاد صف های طولانی در پمپ بنزین ها شد. رحمانی فضلی با بیان اینکه با عملکرد خوب وزارت نفت در تامین سوخت هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، افزود: بنزین و گازوئیل مازاد بر نیاز کشور تولید می شود و هیچ یک از جایگاه های سوخت دچار کمبود سوخت نیستند. وی تصریح کرد: هر نوع تغییر به اطلاع مردم خواهد رسید و با مشارکت مردم انجام می شود.

ترکیه به راحتی نمی‌تواند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کند

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه قادر نیست نفت وارداتی خود را به راحتی از منابع مختلف تأمین کند. وزیر امور خارجه که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: پالایشگاه‌های ترکیه با نفت هر کشوری سازگار نیست و واشنگتن باید در زمینه تصمیم خود درباره تحریم نفت ایران تجدیدنظر کند. ایران بزرگترین تأمین‌کننده انرژی ترکیه استو این کشور که تقریباً‌  به طور کامل به واردات انرژی ازاین کشور وابسته است. 

حسرت ژاپنی‌ها برای افزایش نرخ تورم به ۲ درصد

خبرگزاری فرانسه: بانک مرکزی ژاپن در گزارش جدید خود اعلام کرد سومین اقتصاد بزرگ جهان نخواهد توانست به تورم ۲ درصدی هدفگذاری شده تا سال ۲۰۲۲ دست یابد و این نرخ کمتر از این سطح خواهد بود. این بانک نرخ تورم را تا پایان مارس سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۶ درصد پیش بینی کرده است. نرخ تورم ژاپن در حال حاضر زیر یک درصد است که با وجود شش سال از سیاست های محرک بانک مرکزی این کشور به ریاست هاروهیکوکورودا برای افزایش آن تحرک اندکی داشته است. اعضای هیات مدیره بانک مرکزی ژاپن در نشست دو روز پیش خود تصمیم گرفتند سیاست های انبساطی فعلی را ادامه دهند. در طول سال گذشته سیاست‌گذاران ژاپنی سعی کردند حمایت‌های بیشتری از اقتصاد کشور خود که بر اثر جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی کشورهای جهان در وضعیت نامساعدی قرار داشت انجام دهند. اقتصاد ژاپن که اقتصادی وابسته به صادرات محسوب می‌شود سال گذشته رشد ضعیفی را تجربه کرد و این مساله کار بانک مرکزی این کشور را برای افزایش نرخ تورم با مشکلات زیادی مواجه کرد. این بانک از فضای نامطمئن کنونی اقتصاد جهانی و برنامه دولت برای افزایش مالیات بر مصرف از هشت درصد به ۱۰ درصد به عنوان بزرگ ترین ریسک های فعلی بر سر راه اقتصاد ژاپن نام برده است. در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۲ درصد پیش بینی شده است که کمتر از پیش بینی های قبلی این بانک است. از سال ۲۰۱۳ بانک مرکزی ژاپن برنامه گسترده ای برای خرید اوراق قرضه آغاز کرد تا بتواند نرخ تورم را به دو درصد افزایش دهد اما هنوز از تحقق چنین هدفی ناکام بوده است. کورودا پیش تر و در ماه ژانویه از کاهش چشم انداز رشد اقتصادی ژاپن خبر داده بود.

شاخص بورس های آسیایی با کاهش مواجه شدند

روز پنج‌شنبه، در حالی که بازارهای دو مرکز مهم منطقه آسیا، چین و ژاپن، تعطیل بودند، سهام آسیایی درجا زدند و فدرال‌رزرو امیدها برای کاهش نرخ بهره را ناامید کرد. در عین حال دلار تقویت شد و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، با حجم کم معاملات، ۰.۱ درصد پایین آمد. همچنین ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷ درصد افت کرد و سهام نیوزیلند ۰.۴ درصد پایین آمد و شاخص کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱ درصد بالا رفت و شاخص ای‌مینی سهام اس‌اندپی آمریکا بدون تغییر باقی ماند. از سویی دیگر، معاملات بازارهای سهام ژاپن در حالی از سه‌شنبه آینده آغاز می‌شود که معاملات بازارهای چین، از دوشنبه آینده برقرار خواهد بود. بازارهای سهام جهان از ابتدای سال با انتظار کاهش نرخ بهره رکوردزنی کرده‌اند، در حالی که اخبار مثبت از مذاکرات چین و آمریکا، حال و هوای بازارها را تقویت کرده است. پس از نتیجه اجلاس دو روزه فدرال‌رزرو، ادامه این روند با تردید همراه شده است. سرمایه‌گذاران و تاجران انتظار داشتند فدرال‌رزرو برای تقویت تورم نرخ بهره خود را کاهش دهد یا اطلاعاتی در مورد برنامه کاهش این نرخ در آینده اعلام کند، اما چنین نشد. این خبری ناامیدکننده برای بازارهای سهام است. در بازار ارز، شاخص دلار در برابر ۶ ارز مهم جهان، چهارشنبه شب تا نرخ ۹۷.۷۲۸ واحد بالا رفت، اما در معاملات دیروز با افت جزئی در نرخ ۹۷.۶۳۱ واحد تثبیت شد. در برابر ین ژاپن، نرخ برابری دلار به افت خود از بالاترین رکورد ۴ ماهه ۱۱۲.۳۹ ادامه داد و در نرخ ۱۱۱.۴۹، معامله شد.

سامانه سنا بانک مرکزی: دلار آمریکا ۱۴۲۵۰ تومان

در معاملات روز پنج شنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که نشان دهنده نرخ‌هایی است که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۴۱۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری شد و به قیمت ۱۴۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین در صرافی‌های مجاز و بانکی، هر یورو به نرخ ۱۶۰۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۶۱۰۰ تومان فروخته شد. این در حالی است که در بازار آزاد، دلار و یورو با اختلاف حدود ۲۰۰ تومانی خرید و فروش شد.

رکورد سکه در آخرین روز هفته

به گفته کشتی آرای، دیروز هر اونس جهانی طلا با کاهش قیمت به ۱۲۷۲ دلار رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۰ هزار تومانی ۵,۰۸۰,۰۰۰ قیمت گذاری شد. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به ۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲,۷۶۰,۰۰۰ ارزشگذاری شد که ۵ هزار تومان گران‌تر از روز قبل می‌باشد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز به ۱.۷۹۰.۰۰۰ تومان رسید.  هر سکه یک گرمی با افزایش ۱ هزار تومانی به رقم ۹۶۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش قیمت، رقم ۴۵۶۴۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱، ۹۷۷،۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۷ هزار تومان افزایش داشته است. حباب سکه نیز ۵۸۰ هزار تومان بود.

چهار میلیارد دلار ذخایر ارزی ترکیه از بین رفت

حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه مارس حدود ۴ میلیارد دلار کاهش یافت. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه مارس به ۹۶.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است که از این بین، ۷۴ میلیارد دلار به شکل ارز، ۲۰.۸ میلیارد دلار به شکل طلا و مابقی به اشکال مختلف بوده است. حجم این ذخایر در مقایسه با ۱۰۰.۱ میلیارد دلار ماه فوریه ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق اعلام این بانک، ذخایر ارزی در مقایسه با ماه قبل ۴.۸ درصد و ذخایر طلا ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده اند. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر طلا و ارز ترکیه ۱۲.۷ درصد ریزش داشته است. حجم این ذخایر در دسامبر سال ۲۰۱۳ و رسیدن به رقم ۱۳۶ میلیارد دلار رکوردشکنی کرده بود. حجم سپرده‌ها و ذخایر ارزی ترکیه با ۲۲.۷ درصد افزایش به ۴۴.۶ میلیارد دلار رسیده است. طبق بیانیه صادر شده توسط وزارت خزانه داری ترکیه، بدهی خالص دولت ترکیه تا پایان ژانویه سال ۲۰۱۹ به ۱.۱ تریلیون لیر (۲۱۲ میلیارد دلار) رسیده است که از این میزان ۵۸۶.۲ میلیارد لیر باید بر حسب لیر و ۵۱۱.۹ میلیارد لیر دیگر باید بر حسب دیگر ارزها به وام دهندگان پرداخت شود. بدهی خالص مجموع بدهی عمومی، بخش خصوصی، بانک مرکزی و مؤسسات مالی است. اقتصاد ترکیه که شامل دولت، مؤسسات مالی و خانوارها است تا پایان سه ماهه نخست سال گذشته ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خالص ایجاد کرده بود. از سوی دیگر اما بدهی دولت و بانک مرکزی ترکیه در مقایسه با سال گذشته با افزایش چشمگیر ۷۰ درصدی به ۲۵.۲ میلیارد دلار رسیده است. از این میزان، ۱۲.۱ میلیارد دلار مربوط به وام های ارزی، اوراق بهادار و سپرده بانک های خارجی بوده است. ۴.۷ میلیارد دلار نیز مربوط به بهره وام های پرداختی دلاری به ترکیه است.

پیش بینی تولید 220 هزار تن پسته

عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان خشکبار گفت: پیش بینی می کنیم امسال 220 هزار تن پسته تولید شود و برای صادرات این میزان تولید باید به دنبال بازار بود. اسد الله عسکراولادی روز پنجشنبه در نشست یک روزه هم اندیشی فعالان پسته کشور در خصوص چالشهای بازار ایران در سال جاری در مشهد، افزود: هم اینک کشورهای آمریکا و ترکیه هم به عنوان رقبای پسته ایران وارد بازار جهانی شده اند. وی ادامه داد: مسئولان با صادرکنندگان مشورت نمی کنند مثلا طی مدت دو ماه بانک مرکزی 20 بخشنامه در خصوص صادرات ابلاغ کرده است که دلیل آن هم مشخص نیست با این همه اتحادیه صادر کنندگان خشکبار طی هفته کنونی جلساتی با مسئولان برگزار کرد تا مشکلات صادرات پسته حل شود و به نتایج خوبی هم رسیدیم.

این ۲۵ شغل در حال نابودی هستند

با مطالعه آمارهای تفکیکی مشاغل مختلف از سال ۲۰۱۶ که توسط دفتر آمار وزارت کار آمریکا منتشر می شود پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶، از ۸۱۸ شغل مورد تجزیه و تحلیل گرفته، ۲۵ شغل رو به نابودی بروند که عبارت اند از:

۱-رانندگان قطار

۲- تکنیسین های درمان مشکلات تنفسی

۳-پارک بانان

۴-مشاغل مرتبط با فرآوری صنعت چوب

۵-تعمیر کاران ساعت

۶-نصب کنندگان تجهیزات الکترونیکی و تعمیرکاران موتورهای وسایل برقی

۷- مشاغل مرتبط با ریخته گری

۸- مشاغل مرتبط با آهنگری

۹-اپراتورهای کامپیوتری

۱۰-اپراتورهای تلفنی

۱۱-اپراتورهای دستگاه های استخراج از معادن

۱۲-سر هم کنندگان قطعات الکترومکانیکی

۱۳-وارد کنندگان اطلاعات

۱۴-مشاغل مرتبط با خدمات پستی

۱۵-سر هم کنندگان قطعات الکتریکی و الکترونیکی

۱۶- بافندگان فرش

۱۷- کارگران پولیش کننده ماشین

۱۸-تعمیرکاران لوازم زمان بندی

۱۹-خدمات پاسخ به مشتریان از طریق تلفن

۲۰-کارکنان خش کاغذسازی

۲۱-معاملعه گران و اپراتورهای قطعات فلزی و پلاستیکی ماشین آلات

۲۲-مشاغل مرتبط با پارچه بافی

۲۳- آسیا بانی

۲۴-مشاوران حقوقی

۲۵- مشاغل مرتبط با ذوب فلزات

دبیر کل اوپک:حذف ایران از بازار نفت غیر ممکن است

دبیر کل اوپک گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم و همچنین امکان حذف ایران از بازار نفت غیر ممکن است. محمد بارکیندو دبیر کل اوپک درباره تهدیدهایی که به‌تازگی درباره عرضه نفت ایران مطرح شده است، گفت: در خصوص مسئله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم. وی با اشاره به اینکه ایران در سال‌های گذشته نیز با چالش‌هایی از این دست روبه‌رو بوده است و مطمئنم بر این مسائل فائق می‌آید، تصریح کرد: ما در ۶۰ سال تأسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم باز هم بر مشکلات غلبه می‌کنیم. بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و بر اساس خرد جمعی تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.

افزایش تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا

میزان طلای خریداری شده توسط بانک های مرکزی در سه ماهه ابتدایی سال 2019، بالاترین مقدار در 6 سال گذشته بوده و روسیه و چین در صدر کشورهای خریدکننده طلا بوده اند. کشورهای مختلف در حال تنوع بخشیدن به ذخایر خود هستند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند. به نقل از بلومبرگ، شورای جهانی طلا در گزارشی در روز پنجشنبه اعلام کرد که ذخایر جهانی طلا در سه ماهه ابتدایی سال جاری افزایش 145 میلیارد و 500 میلیون تنی داشته که 68 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل بیشتر است. روسیه کماکان بزرگترین خریدار طلا در جهان است، چرا که این کشور در راستای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا، در پی جایگزین کردن ذخایر خزانه خود با منابع دیگر است. الیستر هیوویت رئیس بخش اطلاعات بازار در شورای جهانی طلا در این باره گفت: ما شاهد ادامه روند تقاضای بالا توسط بانک های مرکزی هستیم. ما انتظار داریم در سال 2019 نیز میزان خرید طلا توسط بانک های مرکزی بالا باشد، اما در صورتی که این میزان به مقادیر خریداری شده در سال 2018 برسد، به شخصه غافلگیر خواهم شد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار