کد خبر: ۷۵۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ 08 June 2019

تمرکز بر توانمندی صنایع پایین دستی در راستای توسعه اقتصادی بسیار مهم است بنابراین ایجاد این صنایع مزایای زیادی دارد که در صورت توسعه آن ها، صنایع مادر استان به یکی از چرخ های موتور محرکه رشد اقتصادی تبدیل خواهد شد.
این در حالی است که خراسان شمالی با وجود داشتن صنایع بزرگ و گسترده هنوز صنایع پایین دستی منسجمی ندارد.
در همین باره فعالان صنعتی در استان می گویند: یک صنعت مادر در صورتی می تواند سودآوری بالایی داشته باشد که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذابیت داشته باشد.
یک کارشناس اقتصاد می گوید: براساس برآوردهای آماری، میزان سرمایه گذاری برای ایجاد هر شغل در صنایع بالادستی چندین برابر ایجاد اشتغال در صنایع پایین دستی است بنابراین با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری باید صنایع پایین دستی صنایع مادر به موتور ایجاد اشتغال در استان تبدیل شود.
«روحانی» می افزاید: با سرمایه گذاری های خرد می توان از فعالان اقتصادی در منطقه حمایت کرد چون اشتغال زایی را تضمین می کند.
به گفته وی، با راه اندازی زنجیره تولید در صنایع پایین دستی که خوراک آن ها از طریق صنایع مادر تامین می شود، بخش مهمی از بیکاری برطرف می شود.
وی اظهار می کند: امیدواریم در راستای تحقق شعار «رونق تولید» سرمایه گذاری برای صنایع پایین دستی در بخش های مختلف زودتر آغاز شود.
وی ادامه می دهد: اگر بخواهیم صنایع مادر را در استان توسعه دهیم ایجاد صنایع پایین دستی آن ها از اولویت هاست.
یک کارشناس و فعال در عرصه صنعت می گوید: باید روی صنایعی که ارزش افزوده بالایی دارد، کار کنیم که مستلزم آماده سازی بستر برای حضور سرمایه گذار است.
وی ادامه می دهد: اگرچه برای بعضی از طرح ها توانستیم سرمایه گذار جذب کنیم اما بحثی که وجود دارد رقابتی بودن است یعنی هر استانی بتواند با ایده و تکنولوژی بهتر و برنامه ریزی سریع تر پیش برود، موفق تر است.
یک فعال دیگر در عرصه صنعت در این باره تصریح می کند: سرمایه گذاری در استان به دلیل قوانین سختگیرانه تاکنون به خوبی شکل نگرفته است و امیدواریم با تدابیری که در این باره اندیشیده شده و تلاش هایی که برای تحقق آن می شود، نتیجه مثبتی بگیریم.
«محمدی» می افزاید: با این که صنایع مادری همچون پتروشیمی، آلومینا، فولاد و سیمان در استان داریم اما هنوز صنایع پایین دستی آن ها که بتواند زنجیره تولید را تکمیل کند شکل نگرفته و این موضوع یکی از چالش هایی است که باید برای ایجاد آن حدت و شدت بیشتری وجود داشته باشد.
وی اظهار می کند: در شرایط کنونی، صنایع بزرگ تولید می کنند بدون این که برای مردم استان اشتغال زایی داشته باشد و تولیدات آن ها خوراک صنایع پایین دستی دیگر استان ها می شود.
در عین حال، رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی با بیان این که در این باره باید برنامه بلندمدت وجود داشته باشد و ظرفیت سنجی مناسبی انجام شود، می افزاید: صنایع مادر استان به دلیل این که خودشان پرچالش بودند، صنایع پایین دستی آن ها آن طور که باید ایجاد نشده است.
«حیدریان» می افزاید: اگرچه صنایع پایین دستی استان در حال شکل گیری است اما هنوز هم کمبود و مشکلاتی داریم که به تدریج برطرف خواهد شد.
وی اظهار می کند: لازم است با ظرفیت شناسی در استان، نقطه قوتی برای واحدهای کوچک و پایین دستی ایجاد شود که اشتغال و رونق تولید را به همراه خواهد داشت.
وی اضافه می کند: هرچه سرانه استان بالاتر برود رفاه اجتماعی بیشتر می شود بنابراین اگر بتوانیم صنایع پایین دستی را ایجاد کنیم که روی اشتغال و ارزش افزوده کالای تولیدی تأثیر دارد، سود آن عاید مردم استان می شود.
وی اظهارمی کند: با این که نرخ بیکاری استان بالاست اما همچنان برای تأمین نیرو با چالش مواجه هستیم./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار